Vårt kök blir lätt nerkylt när det är minusgrader utomhus. Kökspannan bidrar iofs när man eldar men utan den blir det kallt i och med att acktanken är i minsta laget och det behövs en vattentemp på upp emot 60 grader för att hålla värmen i köket.

Vi vill helst undvika kostnaden att installera ytterligare ett element. Jag skulle därför vilja ha ett element med så hög effekt/stor värmeavgivningsyta som möjligt. Har ni några kloka förslag? Det finns plats för en radiator med måtten 500x1000 mm. I nödfall går den att förlänga med det kommer inte se klokt ut eftersom radiatorn då går utanför fönstret åt ett håll. Nuvarande radiator är en dubbelpanelradiator från 70-talet.

Jag har bland annat tittat på Rinkaby rörs/Lenhovda radiatorfabriks sektionsradiator Triplex med 22 sektioner. Den borde ju rimligtvis ge bättre effekt. Men å andra sidan skulle den kosta nära 4000 kr plus installationen (vi vänder på slantarna efter en kostsam om- och tillbyggnation). Gamla begagnade sektionsradiatorer vill jag helst undvika eftersom det är så svårt att veta i vilket skick de är.

Något annat förslag? Köket är knappt 20 kvm, lågt i tak, två ytterväggar i grovt timmer med panel men utan tilläggsisolering.
 
ett 3 panelers purmo verkar ge 2000W i din storlek.
borde räcka till ett rum på 30-50 m2 beroend på hur isolerat det är idag
 
Tack för förslaget!
 
Fläkt radiator kanske vore en ide.. ;)

 
Fläkt radiator kanske vore en ide..
Vattenradiator med fläkt?  :-?
 
Tack, mycket intressant - kompakt och bra för att kunna utnyttja lågvärme (alla värmepumpsägare känner förmodligen till den här radiatormodellen?). Inte så billigt men det verkar å andra sidan ingen lösning vara. Om de är tysta och om fläkten inte drar någon nämnvärd ström är det en intressant lösning-
 
Under 30 db ska dom ligga på o fläkten drar ca 40W..
En fördel med lågtemp är ju att du får ut mer värme ur acktanken.. :)
 
Exakt! Kanonbra tips för oss - hade vi haft råd skulle vi ha bytt ut alla radiatorer... Men å andra sidan blir det ju lite cirkulation på luften och det borde sprida värmen även utanför köket.
 
Går väl byta fler senare om det inte räcker/blir som ni tänkt.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.