Denna fråga är främst till Bygga Husare som gillar byggnadsvård:

Tar tagit bort masonitplattor från ett innertak och hittat vad jag tror är gammal limfärg. Vad gör man med detta? Känns ju helgerån att måla över med takfärg.

//reptil

ImageUploadedByByggahus.se1409383632.953029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1409383689.100731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1409383706.233087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
om det är limfärg så löser den sej i vatten ..... tvätta rent innan du gör något annat är mitt förslag
gaia
 
Håller med Gaia.
Limfärgen är inte ommålningsbar utan måste svamptvättas ner helt med massor av vatten som får suga in i limfärgskiktet Källa: Alcro.
 
Tack till er båda för ert engagemang! Om jag skulle välja att behålla limfärg, kan man måla över denna med en ny omgång utan att tvätta rent först?
//reptil
 
Hej!
Du kan måla över limfärgen men den nya blandningen måste isåfall vara limsvagare (inehålla mindre lim) än den tidigare. Detta kan vara svårt att veta...

Oavsett är det bästa att skura ner limfärgen med såpavatten. En metod att "låsa" limfärgen är att måla ett grundlager med linoljefärg med 60-70% balsamterpentin efter du tvättat ner det värsta. Jag har provat det själv och det funkade jättebra. Viktigt dock att skydda golvet ordentligt.

Om du väljer att måla med limfärg så ska rummet vara svalt!
 
För att vara säker på ett bra resultat skulle jag tvätta ner limfärgen och målat om med t ex linoljefärg eller äggoljetempera. Läs den här för bra tips om du gillar byggnadsvård.
 
du kan prova att fuska på en testyta... blött upp limfärgen, tvätta av den yttre smutsen och smeta resterande färg jämt över plankorna så kanske blir det som nymålat?
 
Tror det var samma typ av färg som kom fram bakom våra spånskivor... Lite "mjölig", kritar lite när man drar fingrarna över den.

Vi blötte ner med blomspruta, lät det dra tills allt var mjukt och skrapade sedan med spackelspade. Lät torka, en lätt slipning och sedan målat med täcklasyr två varv. Kanske inte byggvårdstroget, men bra blev det!
 
Tvätta med skidglasögon och skurborste på skaft, och en mopp. Jag geggade upp det vill jag minnas, och moppade av det. Men på vårt hus var det tjockare än det där. När jag tvättat ett tag var det som nymålat =) Men det var som sagt mkt tjockare, tror att det var ommålat ett antal ggr. Jag har bara haft bra erfarenheter av limfärg, men jag har kanske haft tur.

I huset vi har nu så har vi haft putstak som måst lagas, så då har vi tvättat ner limfärgen helt, och betydligt högre takhöjd än i skånelängan.... men det går det med. Sänk axlarna och dra ihop skuldrorna så är det inte fruktansvärt! Limfärg är också tusen gånger snyggare än täcklasyr, så det är värt det!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.