Hej!

Vill bygga ett Attefallshus på vår trånga tomt. Huset kommer att vara fullt inrett och boende året om. Vilket avstånd till grannens hus och vårt hus gäller? Grannen har medgivit att vi ställer huset 1 meter från tomtgränsen, men då hamnar detta Attefallshus cirka 4,5 meter från hans villa. Vilka regler gäller? Kommunen är inte säkra när jag mailade om detta.

Mvh Henrik
 
Tror att det är 8m av brandskyddsskäl, det gäller iaf i den stugby jag ska vara med å sätta upp.
 
De lägger nog den bedömningen på räddningstjänsten. Du kan få bygga närmare, men då kan du få annan brandklass på väggar, dörrar och fönster
 
Okej, generella regeln är alltså 8 m. Gäller det alla byggnader eller kan jag t ex ställa Attefallhuset närmare mitt hus så att jag skapar 8 m till grannen, eller är det ändå kört? Typiskt att kommunen inte kunde svara på detta. Måste försöka få tag i någon annan på kommunen.
 
peternicklas
4,5 m. till tomtgräns sedan är det bygglov som gäller.
 
peternicklas skrev:
4,5 m. till tomtgräns sedan är det bygglov som gäller.
Det är inte min uppfattning. Har man grannars tillstånd får man slå upp en friggebod eller komplementbostad hur nära tomtgränsen som helst.
 
peternicklas
Henrik Vesterberg skrev:
Det är inte min uppfattning. Har man grannars tillstånd får man slå upp en friggebod eller komplementbostad hur nära tomtgränsen som helst.
Är tydligen fortfarande lite otydligt. Fick fram att man ska göra en anmälan vilket kan vara bra för att säkerställa så att inte grannen ändrar sig. det pågår fortfarande utredning om de 4,5 m. bl.a. då om det gäller mot väg, cykelstig mm.
 
Har inget svar med vill bara göra ett litet inlägg med hur kommunen kan uppföra sig....känner sig kanske lite trampad på tårna, och missar en liten guldgruva.
Har en granne som ville bygga ett växthus i tomtgränsen enl. Attefallslagen. Han kontaktade därför grannfastighetens ägare ( en fastighet som består av vildvuxet gräs och sly) och får då beskedet att dom inte tänkte godkänna ett A-hus utan det var till att söka bygglov. Vem som ägde fastigheten?........KOMMUNEN. Det är väl lite sådana här saker som lagen skulle motverka.
 
Kennethihbg skrev:
Har inget svar med vill bara göra ett litet inlägg med hur kommunen kan uppföra sig....känner sig kanske lite trampad på tårna, och missar en liten guldgruva.
Har en granne som ville bygga ett växthus i tomtgränsen enl. Attefallslagen. Han kontaktade därför grannfastighetens ägare ( en fastighet som består av vildvuxet gräs och sly) och får då beskedet att dom inte tänkte godkänna ett A-hus utan det var till att söka bygglov. Vem som ägde fastigheten?........KOMMUNEN. Det är väl lite sådana här saker som lagen skulle motverka.
Om inte annat så drog de in minst 15000 på det lilla nejet.
 
  • Gilla
Guggen62
  • Laddar…
Ja, e de inte för dj...t! Kommunpåvarna gör som alltid, sitt bästa för att trycka ner kommuninvånarna.
 
Kennethihbg skrev:
Har inget svar med vill bara göra ett litet inlägg med hur kommunen kan uppföra sig....känner sig kanske lite trampad på tårna, och missar en liten guldgruva.
Har en granne som ville bygga ett växthus i tomtgränsen enl. Attefallslagen. Han kontaktade därför grannfastighetens ägare ( en fastighet som består av vildvuxet gräs och sly) och får då beskedet att dom inte tänkte godkänna ett A-hus utan det var till att söka bygglov. Vem som ägde fastigheten?........KOMMUNEN. Det är väl lite sådana här saker som lagen skulle motverka.
Kommuner har ofta som policy att alltid neka om fastigheten är planlagd som allmän plats. Kanske så var fallet?
 
Nej om det bara hade varit så, det fanns ingen som helst anledning att göra det. Det var pengarna som styrde. Vissa tjänstemän känner ju att dom måste visa att deras tjänst är berättigad.
 
Kennethihbg skrev:
Nej om det bara hade varit så, det fanns ingen som helst anledning att göra det. Det var pengarna som styrde. Vissa tjänstemän känner ju att dom måste visa att deras tjänst är berättigad.
Enligt kommunen i Umeå är det lönlöst att försöka eftersom dom i princip skulle behöva be alla kommuninnevånare att godkänna avvikelsen. Borde vara likadant i din Kommun antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.