Sammanfattning:
Just nu inbillar jag mig att jag kanske ska slå till på en 6+3kW luft/vatten för 13tkr som skulle hålla min acktank på 35° året runt. Skippa solvärme och sikta mot framtida Solel?


Har byggt ett nytt och hyfsat välisolerat 1,5plans hus som efter ett år på bara el och ved (FTX+Vattenmantlad+Acktank750) förbrukar –*inklusive hushållsel –*8-9000kW och 4 kubik ved. Då går duschvattnet alltså på VVB mars-oktober.

Målet är att få lite mer dusch och badvatten under "fismånaderna", så att eldning bara behövs när det verkligen börjar bli kallt ute. Hade tagit för givet att jag skulle koppla på solvärme, men börjar nu kolla mer på solel, och kanske VP. Men jag vill tänka långsiktigt och då ingår även en elbil i mitt hem, därav har solel blivit mer intressant. Om man slarvigt skissar (förlåt min okunskap):

CASE SOLVÄRME
Kollade exempelvis på följande produktion av solvärme:

Skärmavbild 2014-08-28 kl. 14.19.51.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och visst är dessa kW intressanta, men de är ju bara användbara i form av värme. Jag räknar rätt kallt (ene) med att de där maxmånaderna maj-aug innefattar rätt lite "stora varma bad" så denna värme behövs ju knappast. Vilket då betyder att när jag förbrukar som minst, kan jag ändå bara spara kanske säg 50% av min elförbrukning. Kanske max 200kW i snitt per månad? Förmodligen lägre.

CASE JULA VP och sen SOL EL:
Just nu inbillar jag mig att jag kanske ska slå till på en 6+3kW luft/vatten för 13tkr som skulle hålla tanken på 35° året runt (eller ja inte de bittraste dagarna) Och börja förbereda för SOLEL. Då skulle jag kunna ha lite bättre duschkomfort och snarare kapa på de

ULTIMAT?
Kanske hade varit de här nya panelerna som gör både sol och el, där vattnet kyler cellerna och tanken tar hand om det?
 
  • Skärmavbild 2014-08-28 kl. 13.50.51.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visar inte Bengts diagram utbytet från hans solcellssystem? Han har även ett solvärmesystem men jag tror inte han loggar det så han kan få ut sådana där diagram.

Värmepump och solceller är den bästa kombinationen av de du nämner. PV/T hybrider tycker jag du skall glömma direkt. De kan inte konkurrera med ett solcellssystem varken med utbyte eller lönsamhet.

Problemet med ett system med värmepump och solceller är att det i dagsläget är svårt att maximera egenanvändningen. Det kan göras t ex genom att värmepumpen bereder största delen av tappvarmvattnet när solen skiner men de flesta värmepumpar har ingen styrning som kan köra baserat på väderprognoser.

Du kommer säkert få generella råd om att du bör placera systemet med öst eller västriktning för att maximera egenanvändningen men jag tycker det är fel att ge sådana generella råd. Du bör analysera din lastkurva för att se när du använder mest el och sedan anpassa solcellssystemet efter det för att maximera egenanvändningen och lönsamheten.

Fördelen med solceller är att du även kan spara en del av hushållselen men de tar mer yta än ett solvärmesystem.

Utbytet från solceller är ca 150 kWh el/m², år och ca 400 kWh värme/m², år från solfångare.
 
HansR skrev:
Visar inte Bengts diagram utbytet från hans solcellssystem? Han har även ett solvärmesystem men jag tror inte han loggar det så han kan få ut sådana där diagram.
Herregud vad snett jag sett. Plockade upp en gammal bild när jag ledade diagram, och var oaktsam. Men det är ju jättebra. Då kan jag ju använda siffrorna bättre. Och, då ser de ju verkligen bra ut. Ska bara försöka hitta storleken på hans anläggning.
 
HansR skrev:
Utbytet från solceller är ca 150 kWh el/m², år och ca 400 kWh värme/m², år från solfångare.
Jag har hört siffror mer 7:1 i relation alltså vid 100kWh el ger samma yta ca 700kWh värme?
 
Davidw skrev:
Jag har hört siffror mer 7:1 i relation alltså vid 100kWh el ger samma yta ca 700kWh värme?
Det beror på vad man pratar om för yta. För vakuumrörsolfångare kan man ibland se siffror upp mot 700 - 800 kWh/ m².
Då handlar det om utbytet per aperturarea vilket jag tycker är fel att använda. Aperturarean för vakkumsolfångare definieras som rörets innerdiameter multiplicerat med rörets längs och antalet rör. Räknar man om utbytet till byggarea blir utbytet för vakuumsolfångare ungeför lika som plana solfångare där aperturarean är absorbatorarean vilket tar upp nästan hela byggarean. Årsutbytet för plana solfångare ligger på ca 400 kWh/m².
Det samma gäller för solcellsmoduler. Aperturarean är nästan lika stor som byggarean.
 
Davidw skrev:
Herregud vad snett jag sett. Plockade upp en gammal bild när jag ledade diagram, och var oaktsam. Men det är ju jättebra. Då kan jag ju använda siffrorna bättre. Och, då ser de ju verkligen bra ut. Ska bara försöka hitta storleken på hans anläggning.
Han har en storlek på 3.36 kWp men hans växelriktare klara max 3.0 kW
 
HansR skrev:
Årsutbytet för plana solfångare ligger på ca 400 kWh/m².
Det samma gäller för solcellsmoduler. Aperturarean är nästan lika stor som byggarean.
Fint klargjort! Men visst menar du "samma gäller för vaccummoduler"?
För ovan angav du solceller till 150kWh/m2. Jag har en perfekt takyta yta om ca 3x7m (hxb).
 
  • Gilla
Madera
  • Laddar…
Jag var oklar. Jag försökte få fram att Aperturarean definieras på samma sätt för solcellsmoduler som för plana solfångare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.