Så här knappt ett år efter att vi köpte vårt hus är det nu dax att ta tag i trädgården och bland annat bygga en terassodling. Vid ett besök till Stadsbyggnadskontoret fick vi veta att vi har en fornlämning på tomten... (vilket säljaren inte informerade om :( )

Har nu pratat med Länsstyrelsen och fått veta att det om vi har otur kan behövas en arkelogisk undersökning som vi får vara med och bekosta. Har någon drabbats av detta? Behövde ni göra någon arkeologisk undersökning och vad kostade det?

Vi får väl sätta upp en runskylt och börja ta inträde... ;-(
 
Jag TROR att de kan tvinga er till att betala arkeologisk undersökning bara om ni ämnar ta bort/skada fornlämningen. Om ni låter den vara, tror jag att ni är säkra.

Vissa typer av fornlämningar har ett stort område runt sig, där man heller inte får göra något. Är er tomt stor?

Kan man klassa fornlämning som "dolt fel"?
 
Tomten är på drygt 900 kvm och fornlämningen är tydligen en fyndplats för flintredskap som kan indikera en stenåldersboplats. Vår plan är att schakta bort en massa jord som förra ägaren placerade på tomten när de byggde huset, så förhoppningsvis skall det inte vara några problem eftersom jorden inte alltid legat där...

Jag vet faktiskt inte om det kan klassas som dolt fel, men börjar det kosta pengar skall vi absolut kolla upp det. Eller är det någon som vet?
 
Du har tillståndsplikt enligt kulturminneslagen. Titta på Kulturmiljöenheten på er länsstyrelses hemsida. Ring dock inte dit och väck några björnar. Om jag vore er skulle jag schakta bort det som ligger ovan jord. Men skall ni ned är ni enligt lag skyldiga att begära tillstånd. Då gör man en sk förundersökning som kostar 10', visar den något så KAN det bli tal om en utgrävning och detta kan kosta flera hundratusen. Inget bra läge med andra ord.

Jag skulle definitivt ta upp detta med mäklaren/säljaren. Ni har betalt ett pris för huset givet att det inte fanns någon fornlämning - detta borde säljaren -om han visste om det informerat er om.
 
I vårt fall finns fornlämningen utritad på nybyggnadskartan, vilken vi skall använda för att ansöka om bygglov (sänker jordnivån mer än en halvmeter). Tror ni att vi kan skicka in och få bygglov ändå, eller kommer de att kräva ett utlåtande för länsstyrelsen?

Vår plan nu är att se om det blir någon utgrävning och därmed börjar kosta pengar. I sådana fall skall vi börja gå på mäklare och säljare...
 
Misstänker att de är gnetiga med sånt här. Jag har hört talas om flera personer i göteborgstrakten som har fått hosta upp flera hundratusentals kronor för arkeologiska undersökningar när de skulle bygga. Dessa personer fick dessutom sina byggen försenade med ett år eftersom arkeologerna skulle dit och kolla varenda kubikmeter som var tänkt att schaktas bort...
 
Det hela är ganska enkelt. Man får inte skada eller förändra en fast fornlämning utan tillstånd. Detta kan gälla ett ganska stort område runt själva graven, boplatsen eller vad det nu kan vara.

Tillstånd till förändring söks hos Länsstyrelsens kulturmiljöenhet.

Kulturmiljöenheten får i sin tur bara lämna tillstånd till förändraing OM åtgärden är så viktig för samhällsnyttan att "värdet" av den överstiger "värdet" av fonlämningen. Tex står en enstaka förhistorisk grav sig rätt slätt mot en fyrfilig motorväg, (i alla fall om motorvägen inte kan byggas någon annanstans), om någon däremot vill bygga en cykelväg tvärs över ett gravfält kan man räkna med att det blir nej. Hålla på och schakta i en stenåldersboplats bara för att få en snygg trädgård tycker jag personligen är tveksamt, men det får väl prövas i så fall.

SEN tillkommer ju villkoren också. Om Länsstyrelsen trots allt lämnar ett sådant tillstånd kan de ställa som villkor att ni ska bekosta de arkologiska utgrävningarna fört. Då ska allt undersökas och tas bort, och sedan kan ni börja terrassera.

Mitt råd är att inte göra ett dugg innan allt är utrett. Ring Länsstyrelsen och be att få komma dit och börja diskutera, ta reda på exakt vad ni kan göra utan tillstånd, och begär att få det skriftligt. Kanske det finns vissa mindre trädgårdsprojekt ni kan göra utan Länsstyrelsen anser att det är skada på fornlämningen? Passa också på att kolla vad som gäller för utbyggnad, ledningsdragningar o.s.v. Straffet för att skada en fornlämning är annars böter eller fängelse i upp till 2 år, och det vill man ju inte råka ut för. Och man vill ju kanske inte skada stenåldersboplatsen heller.

Sen ska ni ju självklart ställa säljaren och mäklaren mot väggen - det här begränsar ju er som köpare alldeles väldigt. Men jag tycker också att ni ska rannsaka er själva lite också: Delar av Västkustområdena är ju mycket fornlämningstäta - hur kommer det sig att ni inte kollade upp detta innan ni köpte? Jag vet att det är ganska ovanligt att man gör det, men jag kan inte begripa varför! Att te.x. få en vattenläcka "på köpet" när man skaffar hus är ju faktiskt ingenting i jämförelse med att i efterhand upptäcka en fornlämning på tomten!
 
Vad hände om ni skulle ha byggt i godan ro utan att ha tagit upp det över huvud taget?
Ibland kanske det inte är värt att väcka den björn som sover.

mvh
david

Edit: Kom att tänka på att ni antagligen blev upplysta av kommunen om detta och att inget bygglov skulle utfärdats då. Glöm vad jag skrev.
 
SKT!

Skjut, Gräv o Tig! :-X Eller... ja, ni fattar nog vad jag menar.


/
 
Och betala efteråt?
 
Har varit anställd på kulturmiljöenheter på länsmuseer som ofta är den verkställande instansen i dessa fall. Inte som arkeolog, men kan ändå rekommendera att inte mörka för länsstyrelsen. Om det som ni beskriver endast handlar om i sen tid ditlagda massor kan jag inte tro att LS har någon invändning. Man har dessutom aldrig någon önskan att ställa till det för enskilda och vill därför i bådas intresse ha en dialog från början - vilket ju också är bäst om ni tänker er att invända mot försäljningsinformationen.
 
Som köpare har man _undersökningsplikt_. Så jag tror det är mycket tveksamt att kalla fornlämningen som ett dolt fel. Säljaren/mäklaren borde naturligtvis upplyst er om detta men, som sagt, man har också undersökningsplikt.
 
Hoho.

Alltid lika roligt med fornlämningar och dom som handhar dom. Killen som undersökte marken där vi skall bygga jobbade 5 minuter och fikade 40. I protokollet som ser ut att avhandla hela östergötlands fornlämningar förklaras det att det inte finns något. Tidsåtgång 3/4 dels timme, schakt 8000 kvm (fattar inget, grävde ett hål där vi pekade (i en grushög)). Kostnad 37,500:-.

Helt absurpt. Hur ser detaljplanen ut? Finns fornlämningen med på den eller? Dom ringde nämligen mig när vi skulle fälla några ekar på en kulle (byggde till på jobbet) och sa att dom gärna ville komma och kolla. Jag sade till dom att det är planlagt område och att det inte finns några noteringar om fornlämning så packa och dra. Tanten sade att dom inte alltid varit så noga med att undersöka eventuella fornlämningar i början på 90-talet men var mer på hugget nu.

Kan du inte gräva lite och kolla om du hittar något?

Challe
 
Det går att få bidrag för arkeologisk förundersökning....vår kostade 22 000 och delfinansierades med bidrag från länsstyrelsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.