Tjena!

Jag skall måla bakom braskaminen med silikatfärg men är lite besviken på kulörurvalet (vit är det jag hittat).

Går det att blanda i eget pigment i silikatfärg eller är den uppbyggd på ett sätt som gör att vanligt pigment inte fungerar?

Mvh
Pagge
 
Använd torrpigment i så fall.
 
Hej.

Du kan få silikatfärg i många kulörer.
STO, Caparol mfl har butiker i Sverige där du kan få den kulör du önskar. För att få en kulör bör du gå till en färghandlare, i varuhusen säljer dom mest vitt - tror jag.....

:)
 
Javisst kan du få den i olika kulörer..
 
Kulorskalan är begränsad till dom pigmenter som löser sej i stark basiska lösningar som silikatfärg (vattenglas) är. OBS! det går inte att använda vanliga pigmenter som används till vanliga väggfärger. Det är ändå mycket att välja bland siennor, ockra, engelsk rött och andra så kallade jordpigmenter som man ska ha i silikatfärgen :).

Ska du måla en vägg bakom kaminen som kanske är av gipsskiva så är silikatfärg inte alls lyckad där. Dessutom dyr och till ingen nytta där du vill ha den, tycker jag. Silikatfärg är perfekt ute och inne på mineraliska underlag som tegel,betong och puts specjällt inne i fuktiga miljöer som källare toa,bad, tvättrum. Den går inte att måla över med annat färg än silikat i framtiden.....Den största fördelen med silikat är att den andas men du får knappast någon nytta av detta egenskap bakom kaminen :-/. Välj helre en vanlig väggfärg eller varför inte kakla?
gaia
 
Hej, anledningen att jag skall ha silikatfärg är pga dess värmetålighet. Det är en mineritskiva precis bakom kaminen.
 
aaaa minerit... det hade vi också bakom kamin. Vi har kaklat den ( det var lätt att hålla rent) med fin bord från golv till tak och det var rätt snyggt och praktisk . Den fina kaminen kom fram till sin rätt ;).
Hoppas det går att måla Minerit med silikat :-/.
Om man vil ha lasyreffekt som döljer ju en del av missfärgningar av rök och damm bakom kaminen: silikatgrund, måla med vitt silikat och sen lasera med silikatgrund uppblandat med valfritt pigment (lämplig för silikat). Så målade jag väggar i min källare. Flamigt blev det ;).
gaia
 
Vad spacklar man över skruvskallar med som kan övermålas med silikat? Finns det vidare någon silikontätmassa som både är värmetålig, >140'C och antimögelbehandlad och helst svart? Ska bygga en vedeldad bastu och kommer använda mineritskivor (svartmålade) om någon undrar.
 
Gaia!!
Vad är det som gör att man inte kan måla över silikatfärg med en anna färg?
Har aldrig hör det förr trots 25 år i färghandeln.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.