Hej

förutsättningar:
Huset byggt 1939, med källare. Jag antar att källarvägen står på sulan och inte på "källarplattan".

ny avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag vill:
- byta golvbrunn(svartmarkerat)
- skapa en ny(rödmarkerat) golvbrunn
- ta bort(bila) en golvupphöjning(grön)
- dra extra(rödmarkerat) avloppsrör

Om man ska dra nya rör så behöver man spåra i golvet. Hur stor är risken att plattan spricker efter en tid och min fina klinkergolv spricker i fogarna?

Företaget som ska göra det föreslog att bila hela rummet(gulmarkerat, 3,4m*3,5m) för att undvika att det spricker. Vilket resulterar i större kostnader och 3 månaders väntetid innan jag kan lägga klinker.
 
Hej!
Jag är ingen superexpert men det känns onödigt att bila bort hela plattan o gjuta nytt. Risken för sprickor finns ändå för en ny platta. En tanke: bila bort klacken. Såga (inte bila alltså) i befintlig platta för nytt avlopp. Lägg nya rör o brunnar. Borra o slå fast ordentligt med armering i spåren. Gjut igen. Sen behöver du nog flytspackla hela ytan för att få till fall.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Gjuter du bara rännor kan du välja specialprodukter för att dels slippa att vänta en evighet efteråt innan du går vidare och dels slippa krympsprickor. Finjas Bemix P3 är tex ett expanderande undergjutningsbruk du köper på säck som ser till att du fyller ordentligt mot kanterna på rännorna. Finns flera liknande produkter från andra tillverkare. Viktigt att veta dock är att flera av dessa har konsistens mer som flytspackel än som normal fin/grovbetong så det ställer stora krav på hur du fyller rännorna innan gjutning.

Sågar du upp rännorna så åker ju armeringen med. Bilar du har du möjlighet, även om det är tidsödande, att spara vissa armeringsjärn där det är möjligt. Annars får du dubba in bitar av armeringsjärn som du fäster med expanderbetong alt eventuellt ankarmassa (kolla tillverkarens instruktioner före dock) och najar ihop med stort överlapp. Med rätt betong ska du klara dig utan sprickor.
 
Ett hus från 1939 har troligen inte armering i källargolvet.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jag gjöt mitt källargolv med en betong som B525 0/8 S4. Med det kunde man lägga klinker redan efter 2 veckor. Man var dock tvungen att vattna rejält för att undvika krympsprickor.
 
Vad skall du ha rummet till? Klinker = dusch! Vaför intre hacka upp och isolera?
 
hama65 skrev:
Vad skall du ha rummet till? Klinker = dusch! Vaför intre hacka upp och isolera?
Det kommer att vara tvättstuga med en duschkabin.

För att spåra och gjuta kostar = 33000kr efter avdrag
För att bila hela rummet och gjuta utan isolering = 68000kr efter avdrag

Jag vill inte fråga vad isolering och golvvärme kostar....
 
Skadar väl inte att fråga?

Du har väl 5-10k i materialkostnad på en shunt/pump, lite golvvärmerör osv men det stora gissar jag arbetskostnaden är. Om de ändå bilar ur hela plattan och det ät lättgrävt behöver det inte dra iväg så mycket med en seriös firma. Där har du väl möjligheten att göra lite själv med utgrävning osv
 
Hur länge kan du vara ledig från ditt eget jobb och göra detta jobb för 33000 efter skatt?
Jag gissar att det är aningen längre än de få dagar det tar att spåra,bila,gräva ur rännorna,dra avlopp och gjuta igen.
Maskin hyr du på Cramo eller Ramirent alternativt köper billigt på tex Jula.
Jag tycker det låter som ett ockerpris.Hur många dagar beräknar dom att spåralternativet ska ta?
Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Hur länge kan du vara ledig från ditt eget jobb och göra detta jobb för 33000 efter skatt?
Jag gissar att det är aningen längre än de få dagar det tar att spåra,bila,gräva ur rännorna,dra avlopp och gjuta igen.
Maskin hyr du på Cramo eller Ramirent alternativt köper billigt på tex Jula.
Jag tycker det låter som ett ockerpris.Hur många dagar beräknar dom att spåralternativet ska ta?
Fredrik
Jag är väldigt tacksam för alla som engagerat sig i tråden.

Jag har fått en muntlig pris och har begärt en skriftlig offert, jag återkommer.
 
Gambino skrev:
Jag är väldigt tacksam för alla som engagerat sig i tråden.

Jag har fått en muntlig pris och har begärt en skriftlig offert, jag återkommer.
Hela kostnaden;Kostnad med ROT.

60h arbete. 29 625kr;14 812kr
Material 3 800kr
Rör : 13 750kr;7 875kr
Material: 6 600kr

Totalt att betala: 33 087kr

Om detta är ockerpris, vad skulle vara mer rymligt?
 
Rör 13700!
Det får du många meter avlopp för
 
Är detta offerten för att bila rännor eller hela golvet? Rörkostnaden är ju som kommenterat horribel om det inte gömmer sig golvvärmeslang och en shuntgrupp där. Varför två poster med material och 10000 totalt?!
 
myrstack skrev:
Är detta offerten för att bila rännor eller hela golvet? Rörkostnaden är ju som kommenterat horribel om det inte gömmer sig golvvärmeslang och en shuntgrupp där. Varför två poster med material och 10000 totalt?!
Det var för rännor.

För att gjuta hela golvet fick jag detta:
Hela kostnaden;Kostnad med ROT.

150h arbete. 74 000kr;37 000kr
Material 17 600kr
Rör arb. Kostnad. 15 750kr;7 875kr
Material 6600kr

Totalt att betala: 69 075kr

Då blir det inte isolerat och utan golvvärme och inget mer specificerat.

Jag inser nu att jag behöver leta vidare och hitta en annan firma för jobbet.
 
Hej!
Ja, det låter sannerligen dyrt. Bara en jämförelse. Nu gjorde jag bilningsarbetet o fixade golvvärmen själv dock. Men nu pratar vi drygt 80 kvadrat.
- isolering: 10000
- Armering, minns ej kostnad.
- betong: 22000 inkl.pump samt 2 pers. som gjöt.
- Golvvärme (inkl. Fördelare, cirk.pump o termostater) 18000
- Vatten o avlopp till 1 badrum, 1 mindre toalett,.1 tvättstuga samt utbyte av inkommande v/a till tomtgräns. 20000.
 
  • Gilla
Gambino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.