Hej,

Fick ta bort en radiator tillfälligt och var tvungen att kapa en del rör. Nu satt rörisen dit 2st ventiler. Undran är om man kan använda stålspunnen slang när jag hänger upp den igen?? Skulle underlätta då det inte kommer vara en fast installation utan en tillfällig.

Mvh
Mattias
 
Bortsett från att det ser konstigt/fult ut så borde det inte vara något problem. Och nu var det väl bara tillfälligt.
 
ok, att det ser fult ut kan jag leva med då detta rum( gammalt garage) var det jag fick gräva upp för mark avlopp byte nu.
 
Det är ju mycket lågt övertryck i radiatorkretsen jämfört med i dricksvattensystemet, som dessa anslutningsslangar är avsedda för.
Så det känns mycket lugnt rent tekniskt.
 
Redigerat:
Dom stryper flödet rätt ordentligt, jämnfört med rör eller slang, så du kan ev behöva justera om strypningen i returventilen. Samt att det kan uppkomma strömningsljud pga detta, men i ett garage är det ju inget problem.
 
Kan pröva har avstängnings ventiler.
 
Krilleman
Ännu billigare än flexislangar är ju om du kan ragga fram två snuttar med vanliga PEX-rör 15mm att koppla med.
 
Ett annat problem...radiator kopplingen R20, skall jag ha en övergång till R15 men den verkar inte täta mot radiatorn. Drar in den men den går att vicka om ni förstår. Har mätt gängan till ca 10mm men inuti Är det 15mm till fasningen...om ni förstår. ImageUploadedByTapatalk1409515688.073826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Vad är det för diameter på röret som är gängat in i elementet bakom den lekande muttern?
 
Ungefär 21mm ytter nådde inte riktigt pga av muttern. 15mm inner
 
krilleman_215 skrev:
Vad är det för diameter på röret som är gängat in i elementet bakom den lekande muttern?
Nått förslag?
 
Ta bort den lekande muttern och ersätt med en D-Nippel R15-R15 och gå på med din stålomspunna direkt där.
 
Kanske är enklast
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
corre skrev:
Ta bort den lekande muttern och ersätt med en D-Nippel R15-R15 och gå på med din stålomspunna direkt där.
Nä...inte det enklaste då muttern efter är typ 40 nyckel samt fast målad. Måste finnas möjlighet att gå vidare.
 
Krilleman
det corre menade var att bara lossa nippeln, detta görs lättast med en nippelnyckel om man inte kan få grepp om den med pollygrip bakom muttern.

1299665291.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars så får du köpa en 4820122 och bara använda den delen som du saknar för att komma över till invändig R15.

7c1e447b255bbf211e80f00dade07568_XL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.vvs-boden.se/radiatorer/...ingar/ezze-rak-radiatorkoppling-fornicklad-15
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.