Jag lägger om taket och ska nu sätta upp nockpannorna. Taket har ett bryt på mitten av huset som startar vid nocken... Detta innebär alltså att pannorna som ligger på brytet har typ 16 graders lut övriga övergår till 40 graders lut efter takbrytet....

Om jag nu lägger på nockpannan som ska vila på sista pannraden (samt nockbrädan) så kommer dessa i olika nivåer...typ 2.5cm högre på det flackar taket.... Hur löser man det? låter man det helt enkelt bli ett "hack" i åsen och då likaså i nockbrädan... ??
 
Redigerat:
Svårt med din beskrivning.
Underlättar om ett bra svar om du bifogar bilder.
 
ska försöka få till en bild imorgon. Grejjen är ju att pannorna har olika lut på olika delar längs nocken vilket gör att nocpannan kommer olika långt ner innan den vilar på pannorna... Ju flackare tak desto högre upp kommer ju nockpannan
 
Ser taket ut som ett T uppifrån sett? Isåfall finns det T panna :) förstod inte riktigt vad du menade men chansar :p
 
Tagit bild... Hoppas det hjälper. Det är alltså ett taklyft på mitten av huset så pannorna mot nock har olika vinklar

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag långt ifrån en takläggare men har varit med när några tak lagts....

Den läggningen som visas på bild ser, för mig, inte rätt ut.
Det borde nog lagts en regndal i plåt mellan dom olika brytningarna på själva taket.
Som det nu ligger får du inte taket tät.

När det gäller nockpannorna så borde det finnas en nockbräda som pannorna fästes i. Denna bräda justeras i höjd så att nockpannorna kommer i rätt höjd mot takpannorna.

På nockbrädan fästes lämpligen också en ventilerad nockband för att säkerställa tätheten men ändå få ventilation.
 
Redigerat:
Taket har tidigare varit lagt helt utan plåt eller papp för den delen + sämre pannor. Nu går det ju inte att se påbilden men jag har satt plåtbeslag på det brantare taket mot husväggen så tätheten är jag säker på. "Träbiten" som syns på bilden är vindskivan som ska ha plåt på sig och...komma in under nocken på nått sätt. Fullt medveten om att nockband ska användas oxå

Nockbräda ska jag mycket riktigt sätta men det är ju det som är min fråga. Om jag låter pannorna vila på den flackare delen så kommer nockpannan inte nå ner till pannorna på den brantare delen
 
Redigerat:
Såga ner dom på det flackare taket :)
Om du inte vill ha olika nivå
 
såga ner varje nockpanna menar du... hmmmm... hur gör man så det blir rakt då? min nuvarande pannkapsmetod är vinkelslip.... funkar ju icke
 
Kapar du pannan på längs vid det flacka taket så blir ju pannan lägre och bör hamna på samma nivå som det branta. Du har ju nocktätning så det blir ju tätt där uppe ändå :)
 
OpiMaza
Gör två separata nockar dvs försök inte få dom att gå ihop helt och sen be plåtis fixa skarvarna.
 
hmm var ska man sätta plåt menar du? ovanpå nockpannorna för att stänga igen 2cmeters glappet där höjdskillnaden blir? hur fäster plåtis det i så fall?

(Att kapa på alla pannor gör jag nog inte.. känns inte som att jag kommer gfå ett lyckat resultat)
 
OpiMaza
Du ska väl ha en plåt på vindskivan ? låt den gå upp och täcka nockpannan. (skarven), ser det lika dant ut på andra sidan taket ?
Det går nog bra med en bit bly annars, eller likvärdigt.
En erfaren plåtsalagare har garanterat en lösning på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.