Hej,
vi köpte huset för 5 år sedan och ska sälja huset i vår och flytta nästa sommar. Huset är från -68 och är ett 1,5 plans hus med källare och läget är bland de allra bästa i denna stad.

Vi har renoverat hela köket (skåp, vitvaror, väggar och golv=rubbet) och det stora badrummet på bottenvåningen (porslin, kakel och klinker=rubbet), satt in en duschkabin i källaren, som hade en vanlig dusch innan, och bytt tvättmaskinen, som också finns i källaren. Sedan har vi tapetserat om vardagsrummet och ett av barnrummen.

Den lilla toan på ovanvåningen har vi inte rört och tänker inte heller röra trots att det skulle behövas. Förutom att måla eller tapetsera om ett par andra rum, så skulle huset antagligen behöva ett nytt tak och det har inte gjorts en ny dränering sedan huset byggdes, men å andra sidan har vi inga problem alls med fukt i källaren där vi har tv-rummet.

Jag vill inte att folk tänker att det är för mycket att göra och därför inte vill lägga bud, och vi vill få så mycket som möjligt för huset (förstås). Är det lönt att renovera mer? Eftersom vi ska flytta så lär det bli renoveringar på nästa ställe så man vill inte lägga för mycket energi och pengar på sånt nu. Tacksam för råd.
 
Jag tror inte det är värt pengarna att renovera om huset har bland det bästa läget i staden....dom som vet vad dom är ute efter vet att hus på "rätt" ställe kostar oavsett skick....fixa bara sånt som är trasigt.....
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack, det är så jag tänkt också.
 
Du får göra avdrag för Förbättringsutgifter i din inkomstdeklaration när vinst av försäljning ska räknas ut (och beskattas).
Du kan göra avdrag för utgifter som du har haft för:
- Grundförbättringar
- Reparationer och underhåll.
Det som gäller är att förbättringarna har skett de senaste fem åren innan försäljning och att utgifterna har uppgått till minst 5.000 SEK/år.

Det kan vara värt att kolla upp reglerna och sätta sig ner och göra kalkyler.
 
Smartaste renoveringarna att göra när man vet att man snart ska flytta är billiga ytskiktsrenoveringar, tex måla gammal furu vitt eller panelvitt och sådant, dvs ren styling. Det kan ge en hel del högre bud för de småpengar det kostar.
 
Håller med Anna_H, gör bara sånt som är enkelt och billigt och ser snyggt ut. Spara energin till nästa hus istället.
 
Beror väl helt på vilka som kommer att vaara intresserade av ert hus när ni skall sälja.
Är det bara folk som vill ha ett färdigt hus så skall ni ju helt klart renovera
Är det gör det självare som är intresserade kan det till och med vara en fördel om man inte gör så mycket så att dom får bestämma själva hur saker och ting skall vara...

Angående tunga saker som tak och dränering...
Är det akut så är det ju kanske dumt att vänta, om det inte är akut så beror det ju på hur billigt ni kan göra jobbet, har ni tillgång till maskiner själva och kan göra allt jobb själva kan ni kanske få en värdehöjare på huset om detta är utfört redan.
Om ni måste leja in allt arbete så är det kanske inte lönt...
 
Beror väl rätt mycket på hur illa det är i de orenoverade rummen. Lite vit färg kostar inte så mycket och kan ge ett bra intryck. Om något rum har väldigt tråkigt golv, lägg ett billigt klickgolv.
Med tanke på att en del inne är renoverat, kan det ju vara en idé att lyfta upp alla rum till "good enough" så spekulanterna kan få känslan "Här kan jag flytta in utan att behöva känna att jag måste göra något".
 
pillan71 skrev:
Jag vill inte att folk tänker att det är för mycket att göra och därför inte vill lägga bud, och vi vill få så mycket som möjligt för huset (förstås). Är det lönt att renovera mer? Eftersom vi ska flytta så lär det bli renoveringar på nästa ställe så man vill inte lägga för mycket energi och pengar på sånt nu. Tacksam för råd.
Jag tror besiktningsprotokollet är det som de flesta tittar på för att avgöra hur mycket det är att göra.
T.ex är där inga anmärkningar på taket och det inte sticker ut i området så tänker de flesta inte på det.
 
Det beror helt på läget på huset och marknadspriserna. Ligger huset t.ex. i Stockholm, Göteborg eller Malmö så lönar det sig sannolikt att göra dessa åtgärder. Ligger huset i en mindre ort och är värt 2-3 Mkr så lönar det sig antagligen inte utan då bör du, som några varit inne på, satsa på enkla åtgärder som ommålning och ev. lägga parkett om du har plastmatta i något rum.
 
Tack för alla svar! Huset ligger i en stad i norra Sverige och priserna här varierar mellan 1-2 miljoner och det är ingen stor omsättning av bostäder och även om 2 mäklarfirmor har lämnat lappar i vår brevlåda om att det är många som söker hus i vårt område, så är ordet många troligen knappt en handfull människor. Vi köpte huset för 5 år sedan för 900' och hoppas sälja det för 1,3 för att få tillbaka pengarna vi satsat i det. Vi ska flytta till Malmöregionen och där kostar husen från 2 miljoner och uppåt så jag är lite bekymrad över pengarna. Vi har platsgolv i både hall och två rum, men det kanske kostar mer än det smakar med klickgolv. Jag har börjat räkna på kostnader för både klickgolv och vit färg, om ni har något billigt men som ser helt ok ut så får ni gärna tipsa.
 
Tycker inte ni skall göra någonting mer, om det inte måste göras för att det är trasigt. Ni har förmodligen redan lagt mycket pengar som ni inte kan räkna av med tanke på att huset är från 68. Det blir i stället en kapitalvinstskatt på det som överstiger inköp och minus de få saker som räknades upp som kan vara avdragsgilla. Så tror jag men som redan sagts kolla vad du får göra avdrag för när försäljningen är aktuell.
 
pillan71 skrev:
Tack för alla svar! Huset ligger i en stad i norra Sverige och priserna här varierar mellan 1-2 miljoner och det är ingen stor omsättning av bostäder och även om 2 mäklarfirmor har lämnat lappar i vår brevlåda om att det är många som söker hus i vårt område, så är ordet många troligen knappt en handfull människor. Vi köpte huset för 5 år sedan för 900' och hoppas sälja det för 1,3 för att få tillbaka pengarna vi satsat i det. Vi ska flytta till Malmöregionen och där kostar husen från 2 miljoner och uppåt så jag är lite bekymrad över pengarna. Vi har platsgolv i både hall och två rum, men det kanske kostar mer än det smakar med klickgolv. Jag har börjat räkna på kostnader för både klickgolv och vit färg, om ni har något billigt men som ser helt ok ut så får ni gärna tipsa.
Lite färg och nytt golv kan vara det som gör att du får en spekulant till och priset blir 100.000 mer.
Och det till priset av ett par tusenlappar och lite jobb.
Tapeter brukar gå att hitta för 19:-/rulle. Färg är relativt billigt och här har du ett billigt golv:
http://www.byggmax.se/golv/laminatgolv/laminatgolv-ek-promo-3-stav-p13523

Gör inte så mycket på ovanvåning och källare utan se till att ha fräscht entréplan.
De flesta kommer bestämt sig innan de går upp/ner en våning.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.