Vilka grundläggande åtgärder får jag göra ?
Jag har en ojämn gräs åker med div småträd och stenar och vill förvandla den till en hyfsad jämn gräsmatta... Är det bara till att gräva upp allt och så nytt eller ??
 
Eller starta jordfräsen ;).
 
ja det låter ju enkelt... jag har 6000 kvm upp och ner vänd tomtmark som varit tät snårig skog och nu är (skall bli) ängstomt. Gigantiska högar med stubbar och rotvältor och som sagt jord, grenar och jord jord jord.
Var börjar jag? Hur mycket kan en jordfräs göra?
Skall jag hyra en bonde som plöjer runt all jord?
Jag vill göra det mesta själv!
 
Margareta skrev:
Gigantiska högar med stubbar och rotvältor och som sagt jord, grenar och jord jord jord.
Ja du, i ditt fall räcker det nog inte med en jordfräs eller en bonde ;). Såvida inte bonden har tillgång till en rejäl lastmaskin. Det krävs kraftiga maskiner för att ta bort stubbarna och rotvältorna.
 
Det bästa sättet är nog att ta dit en grävare som får gå loss och göra grovarbetet. Dra loss stubbar, flytta stora stenar, jämna ut jordmassor. Därefter kan du själv börja med finliret. Fast 6000 kvm är ett ganska stort område att finlira på.

Istället för jordfräs kan en traktor vara att rekommendera. Fråga någon bonde i närheten (om det finns) om han vill göra det för en enkel penning.
 
Varför röja rubbet? Varför inte fixa ordentligt runt huset och vissa delar av den stora ytan - och låta naturen ha sin gång i större 'öar' kombinerat med ängsmarker? Har ni tagit bort alla träden?
 
På de 6000 kvm har en besätting Charolais-kor och tjurar härjat runt! Nu finns ett flertal björkar, vildapel, ask och några ekar kvar. Jo och så ett par grandiosa tallar och längs ena långsidan vackra enar. (Gotland är platsen!) Men likaväl är det massor med jord som på något vis måste tas om hand. Största delen av tomten skall inte "anläggas" men måste ju planas ut och rensas på grenar och delar av stubbar mm mm. Och det är där jag undrar om jordfräsen är det optimala redskapet.
Hur ren/rensad måste matjorden vara innan man sår igen ytan? Räcker det med att jag planerar till den eller måste jag plocka bort minsta pinne? Inte så roligt om det om några år "kryper upp" pinnar ur marken...
 
Kanske så här: Låt någon med maskin storgrävarn "dammsuga" tomten på sånt du vill bli av med. (Som är organiskt alltså typ sten, snår, rötter mm). Leta upp ett ställe på tomten som är lägre beläget och där du antar att det inte är berg under, gräv ut och fyll hålet med all bråte! Den nya lite finare matjord som grävts upp använder du att sprida över tomten (då blir inte höjdskillnaden så värst stor). Tänk bara på att 1. inte förlägga detta där hus och andra byggnader ska stå! 2. att jorden efter en tid packas lite och kan sjunka ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.