Vad säger ni erfarna hus- och trädgårdsmänniskor om att ha en trädgård som vetter helt mot norr?
Vi funderar på ett nybyggt hus som ligger med långsidan med ett stor trädäck och nästan hela trädgården mot norr. Funderar på att förlänga trädäcket runt västsidan för att på så sätt få lite mer sol. På em får trädgården sol från västsidan men inte förrän på kvällen kommer norrsidan (trädäcket) i sol.
Är detta ett så tråkigt läge att vi ska skippa det i övrigt fina huset? Tomten ligger (förutom norrläget) jättefint. Villrådiga!
/Stino
 
Hej Yonna!

Yack för tipset om landskapsarkitekt - det ska vi verkligen överväga.

Eftersom vi bor i södra Skåne så är norrläget för trädgården egentligen inte nåt problem, skulle jag tro. Och när det gäller ungarna skulle jag nästan föredra en lite skuggigare tomt än den vi har idag. Det som bekymrar oss mest är om det kommer att vara jättetrist med en stor härlig altan som inte har sol förrän på kvällen. Idag har vi altan och trädgård i direkt söderläge och det är nästan i soligaste laget, tycker vi. Men norrläge?...

Husets placering på tomten är fint och tomten i sig har fina omgivningar.

Usch vad svårt!

/Stino

 
Vad vill du använda en uteplats till? Att sola? Äta familjens måltider? Ha blomlådor på? Och så vidare. Om det går att bygga en uteplats i söder/västerläge, hur skulle den då hamna? Det kanske inte är så roligt att solbada precis brevid gatan där folk flanerar eller precis utanför grannens köksfönster. Går det att avskärma en ny uteplats så att den blir trevlig? I så fall, kan ni nog köpa huset. Vill ni absolut ha uteplatsen intill bostadshuset, eller kan den ligga en bit ut i trädgården? Fundera över vad ni vill använda en uteplats till.
 
På våren och senhösten när det börjar bli kyligt är en solig altan ett måste, men de varmaste sommardagarna är en skuggig plats bäst... jag skulle följa Yonnas råd. Åk dit och spana vid lite olika tidpunkter på dagen, då ser man lättare hur skuggig tomten verkligen är.
/U
 
På sommaren när solen står som högst så tror jag att vår norrgavel skuggar ca 2 m ut från huset, och då är vårt hus 7,5 m högt. Sedan så har vi en uteplats i väster dit solen kommer mitt på dan och sedan så stannar den ju HELA kvällen.

Vi har också en uteplats i öster där solen stannar till lunch ungefär.


 
Hej
Det som är avgörande är i första hand tomtens storlek anser jag. Vår gamla tomt på cirka 1000 kvm låg som din, med entrén i söder och uteplats och trädgård i norr. Visst altanen fick inte sol förrän vid 16-tiden, men det betyder ju inte att det är mörkt som i en säck.... Snarast var det skönt att slippa direkt sol vid lunch och fika, framförallt för barnen som inte är några soldyrkare precis.

Men, eftersom tomten var cirka 20 meter djup på baksidan fanns det sol så det räckte ändå. Vi hade trädgårdsland med hallon och bärbuskar, solrosor och ett år majs i ena hörnan, så där fanns sol.

Nu har vi precis byggt nytt hus, med stor del av trädgården i söder, och under helgens gassande sol är det inte utan att jag saknade min norrsida....

/Karin
 
Förra lägenheten vi bodde i hade en uteplats och en jätte altan i norrläge. Perfekt för den som jobbar hela dagen (som vi) På kvällen är det full kvällssol helt underbart! och i norrläge växer en hel del blommor och dem blommar dessutom längre.
Men som man hört
Det är inte huset som är viktigt det är husets läge, för platsen du kan aldrig flytta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.