Jag har bergvärme i tidigare oljevärmt hus. Därför behövs bättre ventilation, som gärna får vara sekundär värme. Se till så att rör inte fryser om säkring till bergvärmen går när huset är tomt. Dessutom bra om ventilationen kan ge kyla på sommaren. Ett krav är att frånluften ska till värmeväxlare, som sänker el-kostnaden.
Ett system som förefaller passa är TermaVent. Men när jag tittar i olika forum så blir det ofta jämförelser mellan äpplen och päron. Jag uppfattar TermaVent som ett ventilationsaggregat med värmeväxlare. Men det blir jämfört med värmepumpar av typ luft/luft. De senare ska primärt värma. Jag vill ha ventilation som ger svagt ljummig inluft på vintern och kall på sommaren. Grundvärmen kommer från radiatorer som bergvärmen värmer, liksom tappvattnet.
Mina alternativ till TermaVent kan kanske vara Nilan, ventilationsvärmepump från hemkomfort.se och Acma Four Seasons. Förhoppningsvis finns något ännu bättre.
 
Tror att du skall använda ett aggregat utan värmepump.
Ett traditionellt sk FTX aggregat kan dessutom kompletteras med kylbatteri.
Det blir ingen AC men brinevätskan används för att kyla inkommande luft efter värmeväxlaren.
Ett aggregat med hög verkningsgrad ger också bra "kylåtervinning" = ökar utbytet.
Observera att kondensisolering av ventilationskanalerna kan bli nödvändig för att undvika framtida fuktskador.
 
Snailman
Läste i nån annan tråd här att kylning via ventilationen inte var så effektiv, möjligen om man lät en hel del av luften återcirkulera, är inte den bästa metoden att använda frikyla att ansluta ett par fläktkonvektorer, och inte blanda in ventilationssystemet alls?

Termavent verkar ju ha en värmepump, så det är ju ingen frikyla man har, utan den lär ju dra en hel del el.

Har tyvärr inte hunnit läsa så mycket i detta ämne ännu.

 
Tackar!
Jag hade ingen aning om att TermaVent skulle kosta ca 60000pix.
Jag har övergått till att studera FTX-system.
Ett nytillskott blev brinevätskan.
Fri kyla kanske duger.
Även FTX-system förefaller att kosta mycket. Paket att installera själv
tycker jag, än så länge, är alltför vanskligt att satsa på.
I mina studier har jag funnit att:
* TermaVent har kompressor
* Heru, ILTO, Nilan och TemoVex har värmeväxlare utan kompressor-stöd
Är det rätt?
Om jag förstår det rätt är kompressor olämplig i min instalation på vinden
och värmeväxlare utan kompressor-stöd bör räcka vid ventilation.
Är det rätt?
 
Det är om jag fattat det hela rätt två skillnader på FTX resp värmepump
Värmepumpen tillför ny värmeenergi (eller kyla) med så låg energianvändning som möjligt. FTX bibehåller den befintliga värmeenergin i huset utan att tillföra mer energi (ingen kompressorel).
Dyrt? Min slutsats av ovanstående är att FTX ger en lägre driftskostnad för all framtid samtidigt som komforten och inneklimatet blir bättre. (Få rörliga delar och kompressorer som kräver auktoriserade installatörer etc)
När det gäller kyla funkar det precis sm i bilen - Aggregat med cirkulationsluft gör att du behöver kyla mindre del frisk luft samtidigt som det behövs mer snurr på luften för att få ut kylan (tror jag) ACn i min bil fläktar på rätt bra när det är varmt samtidigt som den cirkulerar kupeluften vid start av solvarmbil tex.
 
Är i samma sits, men vår oljepanna har bytts mot fjärrvärme. Har dessutom tänkt tilläggsisolera, så lite bättre ventilation skulle sitta fint. Huset har lite radonvarning, men värdet när vi mätte sist var 190 (över 200 klassas som radonhus och ger saneringsbidrag, som vi nu går miste om...). Grannen har installerat någon typ av forcerad ventilation med värmeåtervinning (FTX?) för att bli av med radonet, enl firman skulle det kosta 60kpix för oss med samma manöver.

Vad är rimligt?

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.