Hej,

Åkte på att byta inkommande vattenledning och då även inkommande avlopp. Där det går in finns nu en brunn samt spolbrunn. Har en liten toalett där också och i närheten går inkommande vatten som också skall bytas pga av läcka. Men detta hade jag haft som ett 5 års projekt där jag flyttar tvättstugan samt gör ett stort badrum av detta. Det finns inget utrymme att börja gör detta nu då behövs hela golvet schaktas ut och golvvärme gjutas in etc. Frågan är:

1. Kan jag där inkommande kommer in, jag vet hur många på stick det är idag och det blir lika många sedan. Gör en nyanslutning och koppla på det gamla tillsvidare för att slippa bila upp för mycket för sedan bila upp igen om ett antal år? Självklart skulle man gjort detta när man ändå skall bila men detta är akut?

2. Kan man göra en lucka för detta på stick eller är det bara och gjuta igen för att sedan bila upp när det är dax?

Tips uppskattas!

Bottenvåning 1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Mattias
 
Redigerat:
Häll ned en säck leca kulor runt rören och gjut dit en tunn kaka betong så är den lätt att bila bort senare!?
Själv har jag ett stort hål i golvet i matkällaren sedan mer än 2 år tillbaka i väntan på att ta upp hela badrummet och byta avloppet där. Nya plaströren är anslutna till det äldre i betong som går under golvet, i tvättstugan är det däremot nytt så där går betongen över till plast igen. Där är det gjutet med EPS betong så att jag lätt kan ta mig fram till skarven via badrummet (Hoppas jag i vart fall.... )
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
1. Det går utmärkt. Beroende på vilka rörtyper vi pratar om (för avloppet) kan du behöva olika tillfälliga övergångar, t.ex någonting sånt här:

http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/markavlopp-ror-och-delar/overgangar-genomforingsror/

http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/gumminipplar-gummimuffar/gummitatningar-gummimuff/

Senare när du byter resten sätter du lämpligen på en vanlig PVC-skarvmuff.

2. Om det inte är ett våtrum med särskilda krav på tätskikt på golvet kan du förstås göra en tillfällig lucka, för att hålla din koppling under uppsikt. Annars är det inga större problem att fylla runt din koppling med rörgravsgrus eller sand, och sedan gjuta en tunn kaka betong längst upp, som du enkelt bilar upp när du tar resten av golvet om några år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Lysande!

Får bila upp när jag vet ungefär var den kommer in, tyvärr sitter det en stor altan där så kanske det blir så att jag flyttar inkommande vatten ut mot hörnet där jag nu ritat inkommande vatten. Hoppas inte den kommer in närmare där jag skrivit toalett. Om den går rakt på så borde det vara nära hörnet.

Tack för svaren!
 
Redigerat:
Hmm...verkar som mitt avlopp har lite fel väg ut genom yttervägg. Har en altan i vägen. Flyttar jag det drygt 1 m åt höger i bilden strax före elementet så kommer man åt med grävare under. Inkommande vatten kommer korsa avloppen hur funkar det?kan jag lägga den under avloppen inne och fylla igen lite grann innan lägga avloppet eller??
ImageUploadedByTapatalk1408817232.655225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir till att skjuta i ett nytt i befintligt rör....annars blir det jobbigt, altanen står någon meter fel för att kunna gräva fram utan att under minera för mkt...
 
  • ImageUploadedByTapatalk1408956834.025156.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk1408956847.481526.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick undan...nu är det bara att återställa inne. ImageUploadedByTapatalk1409075293.356142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1409075311.588470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByTapatalk1409075329.938410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags att börja gjuta.

Nu har jag fyllt igen med en del av de massor som blev över. Tänkte börja med avloppet på den övre bilden då det är pannrum/torkrum.

1. Lägger massor samt lite singel tills jag har ca 5-7 cm för gjutning. Tänkte ta "Finbetong" här då jag vill ha en så slät yta som möjligt för att lägga nya klinker (bilar bort resten av klinkern) där sedan. Kommer vara lite fix på golvet kvar måste jag slipa bort det eller kan jag köra nytt fix sedan rakt av?? Hur gör man med brunnen gjuter till kanten. Sedan en sån här typ.
http://www.byggmax.se/badrum/avlopp-inomhus/golvbrunnar-och-klinkerramar/klinkerram-p31286

De undre bilderna

2. Lägger massor samt lite singel och därefter Leca, då jag om ett antal år skall ta upp hel golvet och gör om till tvätt stuga och slippa gräva ur detta igen. Kör grov betong så mycket som möjligt då det är mycket mer som skall gjutas in samt kanske fin betong alldeles vid golvbrunn. Hur gör jag med brunn här då det skall bara vara öppet betong golv tills vidare. Gjuter upp till den vita kanten och sen låter det vara???? Är det risk för sprickor mellan gammalt och nytt eller skall jag gör fin betong sista centimetern??

Tacksam för input!

3. Tror jag hoppar leca, slösa bort 2000:- på knappt en kubik leca. Kan jag gräva när det blir dax istället. Fyller ut med singel istället
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.