Hejsan!
Har en liten fråga, i våra uthus/stall har vi generellt fina betonggolv.. ganska nygjutna (skulle tippa på mellan 5-10 år gamla).. de har en väldigt slät yta på de allra flesta håll..vet inte om de gjorde ett jäkla bra jobb från början eller om de slipat.. och/eller flytspacklat det hela..

Men min fråga är denna.. på vissa ställen har ytan nästan hm "bubblat upp".. ja inga klassiska såpbubblor här.. men om man ska försöka beskriva det så är det som om yttersta skicket spruckit upp i nått som liknar små små bubbelhål.. som om plattan hade småkokat nån gång..(inga hål i plattan utan bara översta skiktet)

Varför blir det så? ..extra mycket i vår blivande tvättstuga.. (där jag vet att det ligger golvvärme under - kan det ha med saken att göra?)

Tack på förhand
MVH Sandra
 
Små, små bubblor? Dåligt primat under. Underlaget har sugit för mycket.
 
Primat?

Små bubblor har jag också. Här gjöts plattan och sedan användes endast sloda för att jämna av. Det har på vissa ställen lämnat små bubblor. Ser inte något problem med det, har inte med golvvärme att göra, handlar bara om att ytan måste bearbetas (slipas) mer vid gjutningen.

Har du stora bubblor som du tror stör tvättstugebygget är det bar knacka hål på dessa, slipa lite och spackla så är saken ur världen.
 
Jag tror inte det kommer störa golvläggningen senare i tvättstugan (om det nu inte är nått "fel"), men jag har helt plötsligt lagt märke till de där små bubblorna.. (alltså det är spruckna små fd bubblor).. och eftersom jag NU noterat dem i stor mängd undrar jag om det inte måste ha ökat/tillkommit en del på senare tid.. därför blev jag lite fundersam..

Ska försöka leta reda på bilder från visningen och se om det blivit mer eller inte... hjärnan kanske bara tar en fundering/plan/problem i taget.. och nu när jag börjar närma mig tvättstugan.. så ser jag massor av saker där :p

Men ni tror iaf inte det är nå "farligt" utan mest "estetiskt"?.. sistnämda är ok.. förstnämnda inte haha.. (planen är att lägga klinker på golvet)


MVH Sandra
 
Tog en bild, ifall att..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
......och det där är ytan på en tjockare betongkaka? Då skulle jag bara gå över det med betongslipen och spackla ev gropar. Ska du lägga klinker direkt på det där behöver du inte göra något alls (om det inte sticker upp för mycket förstås).
 
MathiasS skrev:
......och det där är ytan på en tjockare betongkaka? Då skulle jag bara gå över det med betongslipen och spackla ev gropar. Ska du lägga klinker direkt på det där behöver du inte göra något alls (om det inte sticker upp för mycket förstås).
Jag vet inte hur tjock.. det är ett gammalt stall/loge där de har lagt ner va/avlopp och golvvärme på sina håll och sedan gjutit på.. även jämnat till i övrigt.. (konverterat från djurhållning antar jag).. så jag vet inte hur tjock kakan är faktiskt.. det är nog lite olika på sina håll..

Det du ser på bilden är ju närbild, de är ju inte så stora eg..några millimeter i diameter kanske.. själv skulle jag nog inte gjort så mycket mer än tjoffsat dit klinkerplattorna.. om det bara är estetiskt liksom.. men jag var mer lite oroad över att det kanske berodde på nått "fel" som måste åtgärdas (vill ju inte behöva riva upp hela tvättstugan sen när vi väl gjort i ordning den)

MVH Sandra
 
dom där små bubblorna, om jag fattat det rätt är inga problem. Det blir luftbubblor i betong som man avhjälper genom att vibrera betongen under gjutning och ibland blir det bubblor som precis kommit upp när betongen härdar och bildar små bubblor på ytan.
I en tvättstuga är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.