Håller på att riva ut mitt gamla kök i lägenheten nu för att sen fräsha upp med ett nytt.

Det gamla köket är minst 25 år gammalt och monterat direkt på Putsen på väggen (har rödtegelväggar)
skåpen har inga bakstycken utan dom är spikade eller skruvade på reglar som i sin tur sitter i putsen.

Så, för att göra det smidigt för mig, har jag bestämt mig för att riva ner det gamla.
Regla upp med 20mm tjocka reglar, byggskivor samt 6mm gips på det, för att sen hänga upp nya skåpen och kakla.

Anledningen till att jag vill/måste regla är att dessa väggar som ska ha skåp är bärande väggar (rödtegel) och är stenhårt, ruskigt jäv*a stenhårt!
En diamantklinga pallade knappt att fräsa kanal för el, så regla ut 20mm för att kunna dra 16mm slang för el är more or less ett måste.

Hur som haver, är kök i sin tur klassade som våtrum?
Måste våtrumsspärr göras runt diskho och eventuell diskmaskin eller är det fritt?
 
Nej, det är inte våtrumsklassat. Du behöver ha insats i diskbänkskåpet med minst 5cm uppvik och rör som går ner i botten på skåpet ska tätas. Du behöver ha diskmaskinavstängning på blandaren. Droppskydd under diskmaskin, kyl och frys. Det är vad jag kan komma på just nu. I övrigt är det fritt fram!
 
befintliga rör för inkommande vatten sitter i väggen, avloppet sitter även det i väggen.
Ser rätt skumt ut, men kan fixa ett foto senare idag om någon är intresserad hur det ser ut, har som tur är ballofixer för inkommande vatten så är lätt att stänga av utan att blanda in en rörmokare, avloppet får jag antagligen lämna det konstiga vinkelröret som sticker ut ur väggen (L-formad historia) och täcka över med nåt passande..
 
IMG_20140828_145755.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.