Hej,
Behöver tipps på hur jag ska renovera gamla par,-spegeldörrar. Vet att de sattes i bruk 1920 för inomhusbruk. Mitt störta problem är att jag behöver kapa bort 20-25 cm på längden, hur gör jag det bäst? Måste bli på nedre delen då det är glas på övre delen. Måste jag knacka isär hela dörren?
 
Inte bara att såga? Varför ta isär?
 
Du skriver att du tänkt renovera dem, men har du tänkt använda dem som just dörrar eller som prydnad (sänggavel eller likn)? Som prydnad kan du väl bara ta en sänksåg(el. vanlig cirkelsåg), men ska du behålla bärigheten i dem så behöver du veta hur dörren är uppbyggd och kapa på rätt ställen. Skulle gissa du tappar hela bärigheten om du kapar bort så mycket som 20-25cm eftersom det innebär att du kapar bort nästan hela dörramen upptill eller nedtill eller både och. För övrigt är dörrar från 20-talet uppbyggda kring gyllene snittet(generaliserar), vilket innebär att du tappar symmetrin i dörren(vilket inte är snyggt).
 
Nej, Jag kan inte såga av dem rakt av, för då kapar jag över spegeln (måste kansek det i vilket fall). Jag har tänkt att använda dem som ytterdörr. Funderar på om man kan göra enl. bilden... (kapa det inom det röda området). renovering.jpg
 
Jag tror inte det fungerar att kapa dörren så. De där speglarna brukar vara lösa i dörren och sitter fast i skåror eller vad det kallas. Jag tror att ska man göra det på riktigt så behöver man ta loss nederdelen och sedan kapa sidorna och göra en ny nederdel på spegeln och sedan fästa ihop det igen.
 
Det är jag också inne på AstaS. :)
 
går det inte att göra dörrhålet större/högre? det kanske skulle bli enklare ?
 
Ne tyvärr går det inte att ta upp större, är en inglasning på sidorna om dörren och ovanför kommer taket, kanske kan ta några cm på höjden, men inte mkt. Värt att kolla kanske. Tack för tipset.
 
Om dörren skall målas igen och speglarna är gjorda av ganska tjockt material (troligt då dörren är gammal) så tycker jag att det borde gå att kapa bort en sektion och foga ihop igen. Kex för spegeln är väl att rekommendera för att förstärka fogen och domino eller halvt i halvt fogar för ramdelarna borde funka. Det är nog i ramen som problemet är störst då det krävs ordentlig styrka.

Synd att modifera fina dörrar men ännu mer synd om de inte kommer till användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.