Funderar på att skaffa en liten (200 mm) hyvel, typ c/o eller jula. I detta forum dominerar annars åsikten att man hellre ska köpa en begagnad stor. Men vad är problemen med en liten (förutom att den hyvlar max 200mm)? Jag gillar att den är portabel och går på 230 volt, och jag tror inte att jag får problem med den begränsade bredden.

Andreas
 
Problemen är väl sämre resultat, sämre kvalitet på maskinen och sämre kapacitet.
 
Ett problem som brukar nämnas är att borden också ofta är ganska korta på sådana hyvlar. Men jag tror att problemen är överdrivna. Heller liten hyvel än ingen alls.
 
En smal rikthyvel är rätt sällan ett problem. Tyvärr brukar de ofta också ha korta bord, vilket är sämre (eftersom det är svårt att rikta längre bitar). En annan sak är att hyvlarna på Jula etc tenderar att vara skräp med dålig precision, inte så farligt när det gäller en borrhammare men värre med snickerimaskiner.
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Allt beror på syftet med maskinen. Skall du hyvla långa ribbor/brädor för att sen limma ihop dessa till bordsskivor eller liknande, satsa på nått annat. Men är detta istället för en el-handhyvel på ett bygge där bra precision =+/-5mm ja då spelar det inte så stor roll, förutom att dålig kvalité betyder stillestånd när saker går sönder...

Har en bekant som gjort fina saker till sin båt bland annat med en el-handhayvel som man kan montera uppochnedvänt och använda stationärt... Så mycket beror också på hur väl man känner sina verktyg och på handhavande. Men några matbord gör han inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.