Hejsan och tack för ett bra forum!
Nybliven medlem här men hoppas att jag kommer att kunna tillbringa hjälp till andra inom områden jag känner mig säker på.
Tills dess ber jag till högre makter att någon ser detta och vill vara mig till hjälp.

Köpte ett radhus i Sundsvallsområdet, nu är det tillökning i November och jag känner att jag vill bli klar med vinden innan lillen kommer då vi behöver utrymmet och gör jag det inte klart så kommer det inte bli av på ett långt tag framöver.

Har idag en oinredd vind, icket isolerad mot taket.
Vill sätta dit en trappa, kapa upp för fönster och inreda denna.

Efter kontakt med byggnadskontoret säger det att jag behöver ha en klar plan (uträknat helst av konstruktör) då jag vill höja mina hanbjälkar . Efter 15tal telefonsamtal och dubbelt så många mail till olika konstruktörer/ingenjörer utan någon framgång med att någon vill/har tid att hjälpa mig postar jag här nu.

Jag vill höja mina hanbjälkar så mycket som möjligt men minst 30cm.
Vilka åtgärder måste jag göra för att lyckas med detta?

Gissar ju på stöttor på sidorna osv, men hur långt ut? vilka dimensioner? hur många?
perkele...

Kolla gärna bilderna , har försökt inkludera så mycket info som möjlig på dessa.

Tack för att DU kom såhär långt och läste! :D

takstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


t1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du möjlighet att göra en stor takkupa ?
Om du höjer 30 cm så ser det ut som att det kommer bli ca 150 cm bred yta längs med huset som blir 190 cm takhöjd vilket är i lägsta laget och inte kommer ge så många kvadratmeter boyta. Jag har för mig att allt under 190 cm inte klassas som boyta men kan ha fel. Därför tror jag att det vore stor fördel att göra en stor takkupa som rum tex
Blir även svårt med trapp annars som också behöver takhöjden där den kommer upp.
 
...sedan är ju tidsplanen väääldigt optimistisk, bara handläggningstiden för bygglovet är 4-8 veckor, och kan vara ännu längre...
 
Jerk:
Har varit inne på samma spår som du med takkupa.
Men som det ser ut nu sätter jag fönster i gaveln istället,
trappen har jag redan löst och det kommer inte vara några problem alls :)

Det skall vara ett sovrum, lite förvaring, en liten hörna med en 2-sits soffa här uppe.
Det gör mig ingenting alls att det blir vindskänsla, det försöker jag kompensera med ljusa färger och inbjudande inredning istället.

Är ju som sagt hur jag skall förstärka upp dessa takstolar efter höjning...

Fotografen:

Tidsramen är nog inga problem alls så länge jag får OK att köra :)

Gjorde iordning 2 hallar (klinker, tapet, nya karmar och dörrar,bröstpanel), hela vardagsrummet - där jag satte panel överallt. Sovrum, tapet + panelvägg. Samt drog ny el överallt och stoppa in en ny luftvärmepump på 10dagar först när vi flyttade in.

Finns inget som heter att det inte går när man måste :p

Jag fortsätter och har mitt goda humör uppe in i det sista ;)
 
Ska du bygga kattvindar?
Det känns som nästan desperat att få till ett rum av detta. Tänk på att färdigt innertak kommer bygga ner nästan 5cm från takstolarna.
 
Stefan N:

Ja, planen från min sida är väl att man skall bygga kattvindar och på så vis dölja rör samt kunna stötta upp taket.

Varför skall det byggas ner nästan 5cm? Med tanke på isolering tänkte du eller??
 
Nä, men plast, 28x70 gles och gips bygger ju nästan det. Eller ska du hitta på nån variant?
 
Blir plast över isoleringen och sedan direkt på med råspont som målas.
Man får göra vad man kan av det man har.
 
Frågan är väl lite hur det är dimansionerat idag. Den där brädbiten som sitter spikad med 3 spik, är väl tveksamt om den gör någon nytta i den nuvarande konstruktionen.
 
Tack för att du ser det hempularen :D
Jag kliade mig själv i huvudet både en och två gånger när jag såg att varenda hanbjälke var satte på i stort sett samma vis.
Det känns som att det är så pass tilltaget att jag kan ta bort hanbjälkarna helt och hållet nästan.
Vill ju naturligtvis komma i kontakt med en ingenjör eller konstruktör helst men de verkar vara som en enhörning, alla
har hört talas om dem men ingen har sett dem..
 
Här kommer mina fem cent. Jag skulle ringa runt till några takstolstillverkare. De har program som de matar in dina befintliga virkesdimensioner, taklutning, snözon, taktäckningsmaterial och "önskad" typ av takstol i. Utifrån detta kan de ordna en takstolsritning åt dig. Då får du vad du behöver.
 
Har nu kontaktat 5takstolstillverkare och 3stk virkesleverantörer utan framgång.

Fick hem ritningar nu, om ni tittar på dessa, bör jag inte då kunna göra samma sak på min vind?

Den nedre är en trea, den övre en tvåa..ett sådant radhus jag har.
Dessa är på samma länga...

deras takstolar har ju ännu längre högben...

10617544_10154511492670557_917365148_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hempularen skrev:
Frågan är väl lite hur det är dimansionerat idag. Den där brädbiten som sitter spikad med 3 spik, är väl tveksamt om den gör någon nytta i den nuvarande konstruktionen.
De 3 spikarna håller den på plats, men sedan överför den tryckkraft till den brädan som är spikad till takstolen med en massa spikar.
Konstig lösning men den utför sitt arbete som trycksträva mellan taksidorna.
 
Hej rockfarbrorn.
Du kan inte ta bort hanbjälken helt!
vad är det för dimensioner på virket i takstolen?
vilken spännvidd?
takvinkel?
höjd på hanbjälken i dag?
någon bärande vägg på nedervåningen?
takmaterial?

Det är inte säkert att du kan göra vad grannarna kunde göra när husen byggdes då det har blivit lite mer kontroll på byggandet nu.

/Takstolskonstruktören
 
Du kommer inte ifrån att du måste hitta någon som räknar på takstolarna åt dig. Du måste ha med dessa beräkningar i ditt bygglov. Det går inte att komma med grannens 20 år gamla ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.