Bor i ett hus från 65, enplansvilla med källare. Aldrig omdränerad. Inte mycket fukt i källaren, det som finns kommer från plattan (oisolerad), därför har vi i dagsläget inga tankar på dränering, då det inte skulle hjälpa jättemycket.

När vi flyttade in var det stora rummet i källaren (~24kvm och placerat i ett hörn i huset) inrett med heltäckningsmatta samt plastmatta (uppdelat i mitten) direkt på betonggolvet och de två ytterväggarna var utanpå putsen uppreglade med träreglar + isolering (45mm) + spånskivor. Då vi viste att det antagligen inte var fräscht bakom dessa väggar slet vi ner dem för att göra rummet trevligare och friskare. Träsyllen som reglarna stod på var på sina ställen mögelangripen, så det känns helt rätt att ha plockat bort väggen. Frågan är ni bara vad vi gör i stället.

Efter att läst lite på forumet verkar det som att 90% är överens om att man inte bör regla upp väggar mot ytterväggar i källare alls. Vissa menar att det går bra så länge man kör stålreglar och hoppar över isolering och ser till att ha luftspalt med bra ventilation bakom väggen. Är ändå osäker på vad vi borde göra i detta fall.

Väggarna i rummet är alla putsade och diverse spikhål och löst puts går enkelt att laga och få fina, men det finns ett par andra saker som talar emot att inte regla upp åtminstone en vägg igen. Samtliga eluttag satt i de förra uppreglade väggarna och väggarna dolde dessutom mindre vackra elementrör från taket ner till de element som står i rummet. Så ska jag hoppa över reglade väggar antar jag att jag måste dra synliga elkablar för utanpåliggande uttag. Behöver dock bara 2 uttag och dessa skulle man kunna placera nära hörn av rummet och då kanske kunna dra kablarna i nån form av hörnlist ned till golvet. Tankar kring detta?

Har även tänkt lägga in laminatgolv i rummet och tänkte då lägga platonmatta sen golvspån och golvet på det. Med ventilerande lister också. Detta bör gå bra?

Sen gällande färg i rummet... Hade tänkt måla det vitt med silikatfärg, men osäker på vilket märke som är bra. Var på en lokal färghandel som hade en Silikatfärg från Nordsjö som kostade runt 1550kr/10liter. Fungerar den eller finns det andra till lägre priser som fungerar lika bra?

Tacksam för den input jag kan få!
 
Skrämde väl som vanligt bort folk genom att skriva för mycket :(

Ingen som har nån input att ge vad gäller platonmatta+golvspån i en källare samt kunskap om silikatfärg för inomhusbruk?

Kan tillägga att rummet i källaren har "fuskgolvvärme" då rören till elementen ligger i nån form av slinga ingjutet i betonggolvet från när huset byggdes.
 
Jag hade inte lagt spångolv utan en komfortskiva (xps cellplast ) och sen golvet.

Sen har hornbach en silikatfärg som är nästan halva priset jämfört m nordsjö. Sen om den är bra vet jag inte.
 
Föräldrarnas källarväggar, som inte fått ny isolering sedan 1969 målades med silikatfärg för snart 9 år sen. Fortfarande inga skador eller fuktgenomslag. Är inte hundra på märke men det var definitivt en dyr "proffsfärg", bör ha varit Nordsjö eller Alcro med tanke på vilka affärer som finns i närheten.

Vill du verkligen lägga laminatgolv eller är tanken att det är tåligare? Kanske lyser igenom att jag ogillar den produkten ;). Fiberskivan som utgör underlag i ett laminatgolv är mindre fukttålig än rent trä, och är den inte det beror det på tillsats av kem som jag tycker man ska undvika så långt möjligt, speciellt i fuktiga miljöer.

Kanske elrör och dosor kan fräsas in i väggen så får du infällda uttag.

En bild på lösningen med radiatorerna skulle vara intressant, är de monterade med distans ut från btg-vägg eller hur fick den gamla regelväggen plats? Eller fattar jag fel?
 
Redigerat:
Jag målade hela min källare med nordsjö silikat, men grundade först med deras silikat binder. Var bra att jobba med, täckte bra (2 strykningar) och är fortfarande nöjd ett knappt år senare.
 
Tack för era svar!

Fredrik.engdahl skrev:
Jag hade inte lagt spångolv utan en komfortskiva (xps cellplast ) och sen golvet.

Sen har hornbach en silikatfärg som är nästan halva priset jämfört m nordsjö. Sen om den är bra vet jag inte.
Då jag får viss värme i golvet, vilket inte är isolerat underifrån, är det kanske dumt att lägga något ovanpå som isolerar över? Tänker kanske fel... Sen vet jag inte hur styva dessa skivor är, hade i så fall valt 20mm av höjdskäl, men det känns som att det kanske blir lite väl sladdrigt att lägga ett laminatgolv direkt på sådana skivor, eller är jag helt ute och cyklar?

Jesca skrev:
Föräldrarnas källarväggar, som inte fått ny isolering sedan 1969 målades med silikatfärg för snart 9 år sen. Fortfarande inga skador eller fuktgenomslag. Är inte hundra på märke men det var definitivt en dyr "proffsfärg", bör ha varit Nordsjö eller Alcro med tanke på vilka affärer som finns i närheten.

Vill du verkligen lägga laminatgolv eller är tanken att det är tåligare? Kanske lyser igenom att jag ogillar den produkten ;). Fiberskivan som utgör underlag i ett laminatgolv är mindre fukttålig än rent trä, och är den inte det beror det på tillsats av kem som jag tycker man ska undvika så långt möjligt, speciellt i fuktiga miljöer.

Kanske elrör och dosor kan fräsas in i väggen så får du infällda uttag.

En bild på lösningen med radiatorerna skulle vara intressant, är de monterade med distans ut från btg-vägg eller hur fick den gamla regelväggen plats? Eller fattar jag fel?
Vill egentligen ha ekparkett, men jag lovade min sambo att hon fick bestämma golvet och hon är övertygad om att ett så ljust golv som möjligt blir bäst i källaren. Typ vitt laminat i stavutförande med visst trämönster... Hade nog varit smartare med trägolv med tanke på temperaturen i en källare. Lägger jag platon är jag dock inte orolig för att få angrepp på varken parkett eller laminat, men det kanske man borde vara?

Att fräsa och lägga in VP-rör som jag sen putsar igen utanför skulle ju kunna vara ett vettigt alternativ faktiskt...
Angående elementen så hade man byggt den reglade väggen runt om dessa, då elementen från början var placerade direkt på ytterväggen. På så vis doldes alla rör (både vertikala och de mellan de två elementen) inuti den uppreglade väggen.

Såhär ser det ut nu, när allt är rivet och avskurat:
källare_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte är så farligt med elementenrören ändå, men tvivlar på att man gjort likadant idag vid en nymontering. Man borde kanske byta ut dessa mot lite mordernare och samtidigt ändra rören så att förbindelsen mellan elementen ligger ovanför golvet istället för mitt på väggen...

Fred vom Jupiter skrev:
Om väggarna: har du sett de här?
[länk]
Nix! Vet du cirka-pris? Vet dessutom inte om de löser några problem här. Dom är väl främst till att sätta direkt på ytterväggen och det tjänar jag ju inte så mycket på nu då jag anser att ytan är tillräckligt fin som den är idag.

Roundup skrev:
Jag målade hela min källare med nordsjö silikat, men grundade först med deras silikat binder. Var bra att jobba med, täckte bra (2 strykningar) och är fortfarande nöjd ett knappt år senare.
Ok, men menar du 1 strykning binder och 2 strykningar färg?
 
Det var i alla fall en symmetrisk rördragning... Hade jag kunnat frigöra pengarna hade jag dragit om av estetiska skäl. Om det gått syrehaltigt vatten i radiatorerna hade jag tänkt på att byta när en ändå håller på, knappast annars.

Det där laminatgolvet igen ;), ett par argument till bara sen lovar jag att sluta: ett vitlutat och vitoljat grangolv blir rätt vitt, och den oljade ytan upplevs som varmare än både laminat och lackad yta. Men ni ska såklart lägga det som ni känner för och det var inte heller din fråga. Tror inte heller du behöver vara orolig med platon under. Vill du safea helt och få ett så ljust golv som möjligt finns ju vit klinker. Lycka till med projektet!
 
HansGreger skrev:
Tack för era svar!



Då jag får viss värme i golvet, vilket inte är isolerat underifrån, är det kanske dumt att lägga något ovanpå som isolerar över? Tänker kanske fel... Sen vet jag inte hur styva dessa skivor är, hade i så fall valt 20mm av höjdskäl, men det känns som att det kanske blir lite väl sladdrigt att lägga ett laminatgolv direkt på sådana skivor, eller är jag helt ute och cyklar?



Vill egentligen ha ekparkett, men jag lovade min sambo att hon fick bestämma golvet och hon är övertygad om att ett så ljust golv som möjligt blir bäst i källaren. Typ vitt laminat i stavutförande med visst trämönster... Hade nog varit smartare med trägolv med tanke på temperaturen i en källare. Lägger jag platon är jag dock inte orolig för att få angrepp på varken parkett eller laminat, men det kanske man borde vara?

Att fräsa och lägga in VP-rör som jag sen putsar igen utanför skulle ju kunna vara ett vettigt alternativ faktiskt...
Angående elementen så hade man byggt den reglade väggen runt om dessa, då elementen från början var placerade direkt på ytterväggen. På så vis doldes alla rör (både vertikala och de mellan de två elementen) inuti den uppreglade väggen.

Såhär ser det ut nu, när allt är rivet och avskurat:
[bild]

Kanske inte är så farligt med elementenrören ändå, men tvivlar på att man gjort likadant idag vid en nymontering. Man borde kanske byta ut dessa mot lite mordernare och samtidigt ändra rören så att förbindelsen mellan elementen ligger ovanför golvet istället för mitt på väggen...



Nix! Vet du cirka-pris? Vet dessutom inte om de löser några problem här. Dom är väl främst till att sätta direkt på ytterväggen och det tjänar jag ju inte så mycket på nu då jag anser att ytan är tillräckligt fin som den är idag.



Ok, men menar du 1 strykning binder och 2 strykningar färg?
Jag målade med Nordsjös silikatfärg så sent som igår(!)

Ett lager binder blandat med silikatfärg 1:2 (i förrgår) och ett lager ren silikatfärg. Jag ser ingen visuell anledning att lägga på mer.
 
HansGreger skrev:
1 strykning binder och 2 strykningar färg?
Just det.
 
HansGreger skrev:
Tack för era svar!



Då jag får viss värme i golvet, vilket inte är isolerat underifrån, är det kanske dumt att lägga något ovanpå som isolerar över? Tänker kanske fel... Sen vet jag inte hur styva dessa skivor är, hade i så fall valt 20mm av höjdskäl, men det känns som att det kanske blir lite väl sladdrigt att lägga ett laminatgolv direkt på sådana skivor, eller är jag helt ute och cyklar?

Nix! Vet du cirka-pris? Vet dessutom inte om de löser några problem här. Dom är väl främst till att sätta direkt på ytterväggen och det tjänar jag ju inte så mycket på nu då jag anser att ytan är tillräckligt fin som den är idag.
QUOTE]


XPS-skivor är relativt hårda och det blir inte sladdrigt.

Lättbetongskivorna som monteras på yttervägg tänkte jag främst för isoleringens skull, inte för en slät yta. Du skrev något i första inlägget om att du kanske ville isolera på något sätt.
 
Tyvärr varit upptagen med annat ett tag... lite sena svar här nu!

Fred vom Jupiter skrev:
XPS-skivor är relativt hårda och det blir inte sladdrigt.

Lättbetongskivorna som monteras på yttervägg tänkte jag främst för isoleringens skull, inte för en slät yta. Du skrev något i första inlägget om att du kanske ville isolera på något sätt.
Ja sant, tänkte lite galet där...

Blev nu så att jag målat med Nordsjös färg och jag tycker det blir bra, tack för era tips.

Men angående golvet som jag hade tänkt ta tag i nu i helgen... Aldrig gjort nåt liknande innan och det enda jag är helt säker på är att jag ska använda platonmatta. Har dock hört att det finns två olika modeller för golv, där en av dem inte bygger lika mycket på höjden. Men när kan man använda den? Vill såklart inte ta för mycket höjd då det är en källare (takhöjd från betong till innertak 214cm).

Sen undrar jag om nån har lite mer input angående golvspånskiva... som jag fattat det går det bra att lägga ett parkettgolv direkt på platonmatta utan nån skiva mellan (förutsatt att betongen inte är ojämn) men att det behövs en skiva om man lägger laminatgolv då det är mycket tunnare. Stämmer detta? Det lutar som sagt mot laminat nu, men behövs inte en golvspånskiva så hoppar jag ju mer än gärna över denna... Nån som vet?

Komfortskiva går ju bort då jag har lite värme i betonggolvet och det är dumt att isolera bort den värmen?
 
Läste lite på Isola's hemsida och det verkar som den tunnare platonmattan (Platon stop original, 2,5mm tjock) endast är avsedd för nyproduktion eller mot betongplatta utan tillskjutande fukt. Då jag har oisolerad platta lär ju inte detta då vara ett alternativ, även om det hade varit trevligt...

Står även att den vanliga blå platonmattan är lämpad för trägolv på minst 14mm eller spånskiva på minst 12mm. Golvspån är väl nästan uteslutande 22mm dock, så får väl köra på det. Lite tråkigt att hela konstruktionen kommer bygga nästan 40mm med laminatgolv och foam. Ytterligare en anledning att välja parkett men...
 
Det jag kan säga är att ett klickgolv på 9 mm är egentligen för tunt att lägga ovanpå en platonmatta + 40 mm komfortskiva. Det blev aningen för svampigt.
 
Ok, Drosen. Intressant att höra. Låter som att golvet kan fara illa på sikt om det är så svajigt?

Ytterligare en fundering: Behöver man fibermatta/ventitex under platonmattan för att förhindra klapperljud även om man bygger med spånskivor?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.