Vi håller på ned köksrenovering i vårt gamla hus från 1915. Väggarna är kalkputsade och i det rummet i ganska dåligt skick. Väldigt ojämnt med gammalt lager spackel m.m. Vad göra för att få ett fint slätt underlag att måla linoljefärg på? Spackla ojämnheterna efter bästa förmåga i omgångar? Sätta tunt lager gipsputs o sen finspackla? Eller som vår målare tyckte, sätta kalkputs grov och sen fin? Det kommer bygga en hel del, dessutom förstår jag inte hur ett tunt lager kalkputs ska kunna fästa. Tacksam för tips!
 
Hej Sickanflickan!
Jag skulle rekommendera att lägga gipsputs - lättare att arbeta med och få jämnt och fint. Visserligen kanske det inte är helt korrekt byggnadsvårdsmässigt men om det inte spelar så stor roll för er så kanske det kvittar ändå? (Speciellt om ni ska måla över det). Kalk är lite svårare att få snyggt.

Skickar med två bilder på gipsputslagning i mitt badrum. En spånplatta putsades över med gipsputs så att den skulle passa kalkputsväggen som sträcker sig över halva fönstret.

Första bilden: precis efter lagning
ImageUploadedByByggahus.se1408898334.194195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bilden: efter målning med tre ggr våtrumsfärg
ImageUploadedByByggahus.se1408898440.606892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Personligen tycker jag att det smälter in ganska bra!
//reptil
 
Jättefina bilder på din vägg, ser toppenbra ut. Dock undrar jag hur man får gipsen riktigt tunn? Vill inte att det ska bygga så mkt. Dessutom ska vi ha en helt slät yta och sedan måla över även om det är snyggt så som du gjort det. De värsta hålen mm är redan igenputsade med kalkputs men hur jämna ut alla kanter och höjdskillnader i väggen återstår. Klart är i a f att ett tunt lager kalkputs går bort, förstår inte riktigt hur det ska kunna fästa.
 
Jag läste på lite om gipsputs innan jag själv gjorde detta, jag minns det att man kan lägga i lager från 5 till 60 mm i ett svep, och det blir fortfarande jämnt.

Min yta är ju ganska ruff för att den ska passa med den andra halvväggen (den är till och med uppruggad med scotch brite för att bli "taggig") men jag är säker på att om man använder en slät snutbräda så kan det också bli ett slätt resultat. Men det är ju klart, blandar man upp kalkpastan med tillräckligt fin putssand så kan man kanske få samma resultat. Min erfarenhet är bara att gipsputsen är lite mer elastisk att jobba med, och att man ibland kan överarbeta kalkputsen så att kalken går upp till ytan.
//reptil
 
  • Gilla
Sickanflickan
  • Laddar…
Du skall använda Weber 144 Kalkbruk fin, eller motsvarande annat märke. Det kan du bygga 0-3 mm med. / Patrik
 
  • Gilla
Sickanflickan
  • Laddar…
Sickanflickan skrev:
De värsta hålen mm är redan igenputsade med kalkputs men hur jämna ut alla kanter och höjdskillnader i väggen återstår. Klart är i a f att ett tunt lager kalkputs går bort, förstår inte riktigt hur det ska kunna fästa.
ju, det fäster fint så tunt som sandkorn tillåter ( 1mm sandkorn ger tunnast sikt , 3mm blir tjockare). Kalkputsen blir säkert mycket slätt när din hantverkare är klar med jobbet. Vill man ha det hellt slätt så slamar man med krita till sist enl gamla arbetsbeskrivningar.
Det är bäst att hålla sej till samma material och inte lägga gips på kalkputs för det är alltid risk att dom båda reagerar på fuktväxlingar olika och det kan orsaka sprickor om man har otur. Ju mer homogent material dess bättre ... jag håller med din målare :)
gaia
 
Hm, krita har jag bara använt till limfärg. Hur funkar det att slamma med? Går det att måla på sen? Kritan brukar färga av sig vilket är ok i taket men inget man vill ha på väggarna.
 
jag har bara läst en notis om det i en beskrivning av gamla putsmetoder .... men det kanske räcker med att släta med en filtbräda? Eller en skånska=stålbräda?
 
Kalkputsen tror jag är lättare att måla med linoljefärg på, och blir en tåligare yta. Gipsbruket tycker jag blir lite mjukare allt, och den suger mer än kalkputsen (=svårare med linoljefärg). Vi kör gipsbruk (gypsum) på kalkputsade väggar men det är för att kalkputsen är svårare, och i nästan alla rum har vi gipsat igen dörrhål, och då är det lätt för att få samma yta. I ett tak använde vi kalkputs men det blev lite grövre och kalkades sen. Jag målar också med äggoljetempera på vägggarna och då är det lättmålat även på gipsputs eftersom det är som att måla med mjölk, det glider över och man kan få på rätt flödigt.

Här har jag dokumenterat lite om gipsputsningen, inte så bra beskrivet, har tänkt göra en info med bilder men glömmer hela tiden.
http://jugendhuset.blogspot.se/2013/10/snygga-till-vaggar-special.html
 
  • Gilla
Sickanflickan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.