Lätt handspackel är säkert samma sak som ett meduim spackel. Det går bra med det, det enda jag använder och det funkar kalas!
Jag har även börjat slipa med en 150mm excenterslip - går mycket bra (glöm inte dammsugare!)
 
Ena väggen kommer hur som helst behöva bredspacklas. Har sett youtube-klipp hur det går till och tänkte försöka mig på det. Men att det är tveksamt om jag klarar håller jag med om. Men man måste ju våga lite här känner jag. Kan säga att jag i hela mitt projekt lärt mig galet mycket och fått göra om och göra rätt väldigt många gånger.
 
Peter!
Vad har du för skivor? Med eller utan avfasning! Har du utan avfasning är det kört att få en helt 100% plan vägg om du inte gör som Stefan N säger, bredspacklar hela väggen. Har du skivskarvar utan avfasning måste du spackla tunt och brett och leva med en förhöjning på ett par mm.
 
Problemet är att det är olika gipsskivor. Jag var liksom tvungen att ta bort en gipsskiva eftersom eluttagen skulle flyttas. Då blev nya gipsskivan en med avfasning. Men, den gipsskivan är även kapad på långsidan så på ytterändan är det ingen avfasning mot hörnet.

Edit:

Bifogar bild. Finns säkert mycket att klaga på i den bilden, bland annat att jag borde ha mer skydd på golvet. Men det känns som en annan tråd. Hur som helst, det är så här det ser ut just nu.

vaggbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemkant, gjort om tre gånger med papp, nu är den borta igen, hur ska jag göra här? Jag körde inte pappen runt hörnet utan bara längs med. Men ska man köra runt istället?:
problemkant.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För den kanten torde det vara relativt lätt.
Kortsidan spacklar du hela - så där kan du ju, i teorin, lägga hur tjockt spackellager som helst (ur synvinkeln att det blir rakt dvs - tjocka lager är ju dåliga av andra skäl).
På långsidan inmot bänken lär det ju räcka med 30-40 cm bredspackel i en "långsam" upphöjning mot pappremsan (kan knappas bli mer än ngn mm höjning på 30-40 cm - och det kommer ingen se bakom bänken dessutom.
På andra långsidan får du kolla hur lång nedspackling du kan behöva om du inte vill bredspackla hela den väggen - men det är nästan alltid en liten "ås", gäller bara att den är så grund att ingen ser den.

Det enda andra jag kan tänka mig är att du sätter om gipsen och har en försänkning längst ut - men det kan ju vara lite klurigt att få den i alla hörn om måtten inte stämmer :)

/K
 
Tack för svaret klaskarlsson. Det jag undrar mest just nu är om pappremsan till hörnen på kortsidan ska ligga vikta på själva kanten eller bara på själva långsidornas sidor och gå upp bara längs med kanten? Alltså inte ligga över på kortsidan?

Edit:

Slipade mer på insidan och fann (vilket jag borde förstått) att det ju fanns ett lager spackel sen innan (alltså från början innan mitt projekt) som jag inte slipat bort plus ett lager färg på den. De olika lagerna syns till höger om skruven i bilden nedan:

aha.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill fortfarande ha svar på "kantskarvfrågan" ovan :)
 
Redigerat:
Man har inte vanlig pappremsa till dom hörnen helt enkelt, det är inte korrekt. Det finns olika modeller på kantskydd men vanlig papp är inte en av dom.
 
Stefan N: Okej, så om det nu bara är denna pappremsa jag har till förfogande. Ska jag skita helt i pappremsa då eller?
 
Här är några tipps på hörnkydd som du kan använda. Allternativet är att "bara" spackla hörnen, dock blir de väldigt kännsliga för slag/stötar.

Sen kan du börja planera omslipning av golvet. Gips/spackel sliter som f-n på golv. Det vet jag av egen erfarenhet. :(

[video]http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Hornskydd-for-gipsvagg-86814/[/video]
eller
[video]http://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/montering-och-tillbehor-gips/hornskydd-p20802?utm_source=28620062&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Adtraction[/video]
eller
[video]https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/hs-29-hörnskydd-2385mm[/video]
 
Oj, slipa om golvet vill jag slippa, ska genast lägga på papp, har ju faktiskt det bara att jag inte rullat ut överallt.

Är alternativet att använda skarvpapp på hörnet så dåligt att det hellre rekommenderas att köra utan alltså?
 
Det blir inga snygga hörn med vikt skarvpapp.
Åk tillbaks till byggmax och köp ett hörnskydd i metall. Hur lätt som helst att få till hörnet sen, bara dra av med en bred spackel mot yttersta hörnet.

Har själv alltid använt vanlig självhäftande glasfiberremsa istället för pappremsa och aldrig sett nån spricka i nån skarv efteråt. Snabbare och enklare.
 
Okej, men icke-vikt remsa då? Bara ha den över själva skarven som är på sidan?
 
Poängen med en hörnprofil i metall är att den är stark nog att tåla lite stötar. Papper är ju av naturliga orsaker inte alls lika starkt som stål.

Pröva att ta en kastrull eller stekpanna och stöt den lite lagom hårt i en av dina nyspacklade ytor så får du se hur stora märken det blir i spackel även av ganska milda stötar. När du väl har målat klart så kommer sådana märken lysa starkt och få dig att ångra att du inte satte ett metallhörn på en gång.
 
Känns som vi börjar komma bort lite från trådens ämne nu. Visst vill jag använda någon form av skydd, men jag är inte ute efter att få veta den starkaste lösningen. Eftersom inget annat hörn i hela min lägenhet har stålhörn så bör det ju innebära att det inte är SÅÅ nödvändigt tänker jag? Även om jag förstår att det vore bättre. Men jag har inte känt att jag saknat stålhörn hittills. Jag vill inte krångla till detta mer än nödvändigt. Vill inte behöva köpa alla möjliga fler produkter som egentligen inte behövs men som "ju gör saker lite starkare".

Och som jag sagt tidigare i denna tråd. Det här är dessutom hörn som kommer ligga skyddad av en bänkskiva som sticker ut lite. Så det är inget man kommer kunna gå in i. Och varför jag skulle få för mig att banka kastruller mot hörnen vet jag inte? :p

Innan här satt det en glasfiberremsa vikt runt hörnen. Jag vill ha en lösning som motsvarar det och trodde att jag kanske kunde använda pappersremsan istället.
 
Vi är ganska många som rekomenderar dig att använda riktiga hörn för att det skall bli bra/enkelt/starkt/snyggt eller vad vi skall kalla det. Jag har själv strulat med ytterhörn, att åka å köpa riktiga hörn spar tid och ork.

Du har ju Byggmax i Täby.... Jag är ganska övertygad att samtliga av dina ytterhörn är förstärkta på något sätt om det är gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.