Har en lite mindre men hyfsat ny tvättmaskin.
Det luktar fan i den när det blir dags att tvätta.. en ordentligt unken lukt.

Värst är det om man låter luckan vara stängd mellan tvättarna så vi brukar försöka hålla den öppen.
Nu används denna maskin inte så ofta då vi tvättar det mesta i tvättstugan. Det finns en liten avtappningsslang i en lucka på framsidan som jag brukar tappa ur vatten efter tvätt med.. vet inte vad den har för egentlig funktion eller varför man ska tappa men jag tänker att det är pga vattnet i maskinen som det börjar lukta
Dock har detta inte heller hjälp..

Vad beror det på tror ni och hur löser man det?
Det luktar alltså även om vi tappar ut via slangen och kör luckan öppen
 
Rensa alla filter och kör en tom 90gr tvätt.

Det finns säkert nå specialmedel att köpa med...
 
Vår luktade illa också, vi körde som JOW föreslog en 90 graders tvätt med tre deciliter ättikssprit. Efter det luktade vår tvättmaskin underbart.

Gjorde det samma i diskmaskinen, perfekt!!
 
Använder ni tvättmedel i pulverform? i så fall sluta med det, tvättmedel i pulverform innehåller tydligen en lera eller vad det är som under tiden samlas i fickor inne i maskinen där bakterietillväxt samlas.
Mina T-shirts tvättar jag separat då jag luktar mer svett än övriga i familjen, som de flesta män gör, T-shirtsen tvättar jag i 60 grader, efter dessa åtgärder luktar all vår tvätt bra igen.

flytande tvättmedel.
Separera gubbsvett och kör i 60 grader.
och som rådet ovan, tvätta då och då i 95 grader för att döda ev bakterier.
jag håller också med om att ättiksprit är riktigt bra.
 
Det kan även samlas en del gojs i/under den stora "gummibälgen" vid luckan. Iaf på vår gamla Miele.
 
Tack för svaren!
Ska köra en tom maskin med ättikssprit och se vad som händer.
Doserar jag ättikspriten i tvättmedelsfacket då eller?

Vi kör med pulver medel..kanske värt att byta då? Man har ju märkt att pulvret blir som kalksten på en del ställen...

Förresten, någon som vet vad avtappningsslangen är till för? Kommer ut ca 1-2 liter vatten när man tömmer där.
 
Redigerat:
Kolla om du kan ta loss tvättmedelsfacket där du doserar tvätt och sköljmedel.
Där inne brukar det bo mycket lurvigt.
 
"Förresten, någon som vet vad avtappningsslangen är till för? Kommer ut ca 1-2 liter vatten när man tömmer där."
Om maskinen inte tömmer ut vattnet så går inte luckan upp och då är det ju bra att kunna tömma med slangen så man får ut kläderna.
 
Även till för tömning vid strömavbrott, vid rensning av filtret i luckan bredvid, och vid transport av maskinen. Fixade min illaluktande tvätt som berodde på igensatt avlopps-slang från maskinen genom rengöring av slangen och att ha slangens utlopp längre ner än innan.
 
Hemmakatten
Det är zeolit som Fred76 menar. Det finns pulvertvättmedel som inte innehåller zeolit. Läs innehållsförteckningen nästa gång du handlar.
 
A
Och flytande tvättmedel surnar...
 
90 grader och en påse citronsyra brukar göra susen. Annars finns det specialtabletter för rengöring hos vitvaruhandlarna.
Låt även tvättmedelsfacket stå öppen när luckan är det.
 
+1 på citronsyra. Funkar mycket bra.
 
Den luckan där slangen sitter, brukar också innehålla en grovsil som skyddar impelen. Skruva ut den och gör rent, det värsta jag har dragit ut där är en barnstrumpa. Kan också börja lukta efter några veckor.
Obs! Kommer nån liter vatten när man lossar så du har nåt under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.