Hej jag har hittat en bra tomt och även om jag just nu kanske inte är intresserad av bygga hus och köpa tomt med mera så undrar hur man bör gå till väga för att få reda på vem som äger tomten.

Där har för ett antal år sedan varit ett hus på denna platsen då det finns en del spår av förra huset kvar på platsen... ca 3km från ligger det en större bondgård.
Var kan man kolla upp vem som äger den?

 
Komunens fastighetskontor är en mycket bra plats att börja på
 
Låter som du talar om ruinerna efter ett torp.  Om så är fallet är marken sannolikt inte avstyckad.  Jag skulle tro du slår huvudet på spiken, när du sneglar mot den stora gården...

Du kan ha nytta av att veta detta -

För det första:  Bygglov underlättas om du kan hävda "pågående markanvändning" med hänvisning till plan- och bygglagen.  Står det redan ett bostadshus på tomten blir det mycket svårt för kommunen att neka dig att rusta upp det eller ersätta med ny byggnad (förutsatt att du ordnar VA och annat enligt myndigheternas krav).  

I just det här fallet verkar förfallet ha gått för långt.  Jag nämner bara den här möjligheten tills det tillfället du stöter på en "byggnad" som fortfarande kan kallas "byggnad".

För det andra: Raserade eller tomma torp mitt ute i skogen kan vara mycket svåra att lokalisera på kartan.  Ibland hittar man dem över huvud taget inte alls på gällande ekonomisk karta.  Men vet du till vilken gård marken hör idag kan du ibland hitta torpet i samband med att hemmanet bildades (oftast i samband med något byskifte på 1800-talet).

I ditt aktuella fall tror jag du kan hitta en hel räcka trevliga boplatser ute i terrängen om du letar på det här viset.  Omständligt men lärorikt.  Med lite tur hittar du någon kartgalen människa på lantmäteriet.  Annars kan du kanske få hjälp av traktens hembygdsförening.  De har ofta kartlagt ruinerna ute i våra skogar.
 
jag tackar för svaren. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.