Vi kommer att bygga på en övervåning på vår enplansvilla till hösten. Vår byggare har varit tydlig med att han vill att vi hyr ett väderskydd. Jag har nu börjat ta in offerter på hyra av väderskydd, (vi har redan en byggställning i aluminium runt huset) och offerterna hamnar runt 150.000kr :x. Jag var beredd på att det skulle bli dyrt men detta var långt över kalkyl. Är det någon som har erfarenhet av att bygga ett eget väderskydd av lösvirke? Eller ett förslag på någon annan lösning?
 
Jula har 180g/kvm presenningar på typ 7 x12 m för tusenlappen. Några sådana som läggs/byggs överlappande borde vara tillräckligt täta iallafall.

Sedan kan det ju bli lite meck med att sätta upp dem, och ansvarsfrågan: vad händer om väderskyddet blåser sönder i en storm?
 
OpiMaza
zeltber skrev:
Vi kommer att bygga på en övervåning på vår enplansvilla till hösten. Vår byggare har varit tydlig med att han vill att vi hyr ett väderskydd. Jag har nu börjat ta in offerter på hyra av väderskydd, (vi har redan en byggställning i aluminium runt huset) och offerterna hamnar runt 150.000kr :x. Jag var beredd på att det skulle bli dyrt men detta var långt över kalkyl. Är det någon som har erfarenhet av att bygga ett eget väderskydd av lösvirke? Eller ett förslag på någon annan lösning?
Väderskydd till ett taklyft låter märkligt, kommer det inte i färdiga moduler?
 
Nu har vi i alla fall tagit beslut om att nyttja Pelpets lösning. Som jag ser det är det inte mycket att diskutera gällande ansvarsfrågan. Min byggare vill att jag ska hyra ett väderskydd, jag är för snål. Det får jag nog ta.

Nej, det kommer inga färdiga moduler, vi bygger lösvirke. Det blir snyggare och bättre så.
 
zeltber skrev:
Nu har vi i alla fall tagit beslut om att nyttja Pelpets lösning. Som jag ser det är det inte mycket att diskutera gällande ansvarsfrågan. Min byggare vill att jag ska hyra ett väderskydd, jag är för snål. Det får jag nog ta.

Nej, det kommer inga färdiga moduler, vi bygger lösvirke. Det blir snyggare och bättre så.
Är tanken att byggaren ska kunna jobba under skyddet eller ska det täckas vid behov?
 
Grundtanken var att man skulle kunna jobba under det. Men nu blir det endast vid behov.
 
Ja, lite snabba erfarenheter:

Jag tror att den billigaste offerten låg på runt 200k, det går att ytskiktsrenovera en hel del för den slanten.

Min fru fick dra det tunga lasset i början på september då höststormen kom lagom till att vi rivit det gamla taket. Så fort nya väggliv samt nytt tak var på plats så har det gått som en dans att väderskydda allt med lösa pressar och gammal råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.