Zixten skrev:
1500L är i minsta laget tror jag.
Sen beror det på hur systemet är byggt, om det blir bra skiktning i tankarna eller inte...
Ett bra byggt system med bra styrning så räcker 1500L skapligt, men när det bli kallt måste man elda varje dag, och blir det riktigt kallt får man elda mer... om det inte är bra så får man elda nästan jämnt...
Nu är ju detta på Gotland, blir det riktigt kallt där? :)
 
D09
Jag vill bo på Gotland =D
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag förespråkar pellets. En ny modern panna med installation och ett stort bulkförråd får ni för pengarna.
Automatisk sotning av brännaren och sen är det bara dra i en spak då och då. O tömma aska då också





D09 skrev:
Jag vill bo på Gotland =D
Jag också, in med en luft/vatten pump och så är det klart!

Här uppe får man fan isolera isoleringen!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ni verkar inte så förtjusta i vedeldning och det förstår jag. Kan ni få gratis ved eller billigt? Pannan är gammal och tar den bara 33 cm klabbar så ger det mer arbete med sågning och eldning. Men det bör räcka att inte elda dagligen innan det blir riktigt kallt.
Pellets kostar ungefär som halva strömmen. Äldre pelletsbrännare med veckomagasin kan ni hitta på blocket. Nyare vedpannor och pelletsbrännare ska vara mer effektiva. Köp begagnat och ev en luftvärmepump om det passar. Vinsten ni gör kan ni lägga undan för kommande värmeuppgradering vad ni då väljer om några år.
 
stefancrs skrev:
Nu är ju detta på Gotland, blir det riktigt kallt där? :)
Eftersom TS är nyinflyttad så svarar jag :)

Tänk södra Skåne.

Det blir ytterst sällan riktigt kallt, inne på ön kan det bli -20 en eller ett par nätter per år. Det är inte många nätter det ens blir -10. Medeltemperaturen på vintern är ca +1.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Nu så eldar jag mest spillvirke i braskaminen, men går det inte att rationalisera vedhanteringen rätt mycket? Dvs köpa hem ved för två år, hyra en vedprocessor en helg och sen köra igenom 20-30 kubik på en helg. Då borde ved bli det absout billigaste sättet att värma huset.

Gillar man inte att elda så kanske det går att komplettera med en elektrisk varmvattenberedare som man kopplar i serie med acktankarna, samt en luftvärmepump som tar en stor del av värmningsbehovet och ger kylning. Då kan man nöja sig med att elda de dagar då det är kallt.
 
Stoppa in en bättre begagnad pelletsbrännare i pannan för 6000-7000 och kör en vinter.
Går det att koppla bort tankarna blir det bättre ekonomi men behöver du spillvärmen från tankarna i källaren så kan det ju gå på ett ut. En ny pelletspanna kan ge 10-15% lägre förbrukning och mindre skötsel men ca. 80000 för en installation tar lång tid att tjäna in. Har du provat en vinter och är missnöjd så sälj brännaren på Blocket för samma pris som du gav.
Värmepump i gammal kåk blir ofta dyrt då element behöver bytas till större och mekanisk ventilation ordnas.En pelletsbrännare kan man installera, sköta och reparera själv men i fallet med värmepump blir man låst till att betala rundligt för varje litet problem.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Hm. varför skulle det bli bättre ekonomi att koppla bort tankarna? I vårt fall så har vi en gammal panna med mycket förluster och bra isolerade tankar, men om det är tvärtom i det här fallet så är det kanske bra att koppla bort tankarna.
 
johanpelle skrev:
Stoppa in en bättre begagnad pelletsbrännare i pannan för 6000-7000 och kör en vinter.
Går det att koppla bort tankarna blir det bättre ekonomi men behöver du spillvärmen från tankarna i källaren så kan det ju gå på ett ut. En ny pelletspanna kan ge 10-15% lägre förbrukning och mindre skötsel men ca. 80000 för en installation tar lång tid att tjäna in. Har du provat en vinter och är missnöjd så sälj brännaren på Blocket för samma pris som du gav.
Värmepump i gammal kåk blir ofta dyrt då element behöver bytas till större och mekanisk ventilation ordnas.En pelletsbrännare kan man installera, sköta och reparera själv men i fallet med värmepump blir man låst till att betala rundligt för varje litet problem.
Klart tankarna ska vara kvar så att brännaren kan brinna på den mest gynsamma effekten kanske 3 gånger om dan. Om man kan reparera en pelletsbrännare så kan man göra en hel del jobb på en vp också det är ju endast ingrepp i kylkretsen som skiljer och hur ofta krånglar en vp jämfört med pelletsbrännaren som kräver service med jämna mellan rum. Värmepump i gammalt hus funkar ofta helt ok brukar vara sämre i -70 tals hus byggda för olje eldning då får man byta några radiatorer så framledningen hamnar på rimliga nivåer.
 
Skaffa då it pellets.
Sikta på jordvärme det har då jag tänkt göra.

/less pelletseldare
 
När gamla vededare uttalar sig om pelletseldning så blir det som det blir. Snåla som vedeldare brukar vara så har de då erfarenhet av det allra billigaste och äldsta skräpet inom pelletsområdet och vet ingenting om dagens produkter.
En kombipanna som den TS har är oftast försedd med varmvattenberedare och tankarna används inte optimalt. Eldar man pellets mot tank ska man ha en laddpanna som innehåller 50-80 liter och inte uppåt 200 liter som kombipannan gör. Dagens pelletsbrännare med automatisk uraskning kräver ingen service på flera veckor men pannan behöver däremot tömmas på aska med en till två veckorsintervaller.
Tar du varmvatten från slinga i tanken är det bäst att låta sakerna vara som de är. Kommer varmvattnet från en slinga eller kopparberedare i pannan blir det minst värmeförluster om tankarna inte kopplas in.
 
Som enveten vedeldare med modern vedpanna, 240+ hus och 2250 totalt i ack, allt i södra Skåne, har jag nu läst tråden några gånger.

Här mina ideer och frågor:

Beboddes huset sistlidna vinter? Visst måste man eldat då? Om så, börja definitivt elda ved redan nu - då lär ni känna systemet. Om frun dessutom gillar att elda är du lyckligt lottad.

Vilken sorts element sitter det i huset? Högtemp? Lågtemp? Blandat? Ta några bilder om du är osäker!

Det vore intressant att veta vilken slags shuntautomatik som finns? Men börjar du bara elda märker du.

Till sist: 1500 liter ack kan vara lite/lagom/mycket, det beror på omständigheter. Men man kan aldrig ha för stor ack.
 
Få tag i torr ved att elda i början på september blir säkert ett dyrare energipris än att elda med pellets.
Dessutom tillkommer senare också kostnad för vedbehandlingsmaskiner och vedförvaring.
Troligen har väl förra ägaren värmt huset med elpatron om det inte finns vedbod och några synliga travar med ved.

Veden ska läggas på tork senast i slutet av april om den ska gå att elda med nästa vinter. Vedeldning i nästan trädlöst land låter ju extrasmart också.:)
 
kulle
Hmmm trädlöst är det väl inte precis på Gotland ?
Låter inte som du varit där johanpelle ?
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
Jo jag var där. Såg inte några större skogar. Där jag bor ser man skog åt vilket håll man än tittar, överallt. Ändå klagar vedeldarna på höga vedpriser. De som inte har bra kontakter med någon skogbonde får betala mycket. En del sätter pelletsbrännare i vedpannan och får mycket tid över till annat när vedeldning ändå inte blev den stora ekonomisk vinst som förståsigpåarna påstod.

Förstorade upp bilden på den aktuella pannans typskylt. 215 liter vatten i mantelrummet, 135 liter i beredaren.
En komplett värmepanna alltså och inget att elda mot acktank om man vill hålla ned bränsleförbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.