Har rivit en del av en vägg och nu återstår spackling av skarvar mellan de nya gipsskivorna. Men får inte till bra resultat trots att jag både läst på flera olika sidor om hur man ska göra och till och med sett på Youtube-klipp.

Jag använder pappremsa men varje gång jag slipar ner så kommer luddet fram på pappremsan. Och det skulle ju synas igenom om jag målade över. Samtidigt måste jag ju slipa ner så långt för annars syns ju bulan av spackel även när jag målar över.

Är det något jag missat? Är det så att man bara ska använda pappremsa på ställen som ska bredspacklas kanske? En vägg ska visserligen bredspacklas sedan har jag tänkt men jag använder även pappremsa på några andra ställen där jag inte tänkt bredspackla.

Vill också bara nämna att jag häromdagen lärde mig att pappremsan har en fram och baksida vilket jag inte hade tänkt på innan. Men även nu när jag medvetet lagt remsan åt rätt håll får jag inte bra resultat, luddet kommer fram när jag slipar.

Kan jag få lite tips här tack! :)
 
Du sätter remsa där skivan är försänkt för att ge plats åt spackel?
Du limmar remsan? Om inte, gör det.
 
Har du rätt spackel, det ska vara lite mer lättflytande bakom remsan och så trycker du till ordentligt så remsan ligger under / bakom gipsets yta. Sedan spacklar du på ett varv till och lägg inte så det blir bula, hellre två gånger.

Se på arga snickarn, Susann har en kort instruktion i något program.

Protte
 
Okej, så om man spacklar på ställen där det inte finns någon försänkning, som t ex ytterhörn osv, då bör man inte använda pappremsa?

Angående att limma är något som jag bara läst här på forumet att en del gör men som ingen guide av tillverkarna säger att man gör. Där står det att man ska stryka fast remsan i det fuktiga spacklet. Så det är så jag gjort.
 
Jag har gjort så att jag först lagt ett tunt lagger som jag kan lägga remsan i. Sedan drar jag till ganska hårt över hela remsan så den fästs i spacklet så nära väggen som möjligt. Sedan drar jag ett tunt lager över detta. Väntar tills det torkar. Slipar ner litegrann. Sedan ett till lager över och lite bredare. Sedan slipar ner igen.

Vore intressant att se hur Susann gör. Vet du vilken säsong det är i?
 
Uppenbarligen får du ju för mycket spackel bakom remsan eftersom den är högst upp och du slipar på den. Spara dig en mass bekymmer och limma. Det finns ju branschrekommendationer för gipsning och där föreslås limning i de mest krävande applikationerna => kan alltid användas. Och är enklast för oss amatörer.

Har du inte försänkning får du ju spackla bredare runt remsan.
 
Att jag slipar på remsan beror ju på att jag alltid kommer ner så långt att den kommer fram. Det kommer jag ju alltid göra eftersom jag vill ha en helt spikrak och slät vägg.

Men är alltså tanken annars att det ska vara en bred men låg bula över området? Jag trodde man skulle få det helt jämnt på något sätt. Kanske borde jag bara sluta slipa när jag närmar mig pappremsan? Men jag har läst om hur pappremsan liksom ska gegga ihop sig med spacklet och tillsammans bli en del av väggen. Trodde väl kanske det skulle vara mer så än var det var.

Edit: Obs, jag har alltså inga problem med luftbubblor eller så. Jag menar, om jag limmar remsan får jag väl ändå samma problem? Problemet är ju inte att remsan inte ligger nära väggen. Även om jag inte skulle ha något spackel alls under och bara limma på remsan så skulle det ju synas en remsa eller en liten svag spackel/remsa-bula över området under målarfärgen.
 
Redigerat:
Menar du på dom ställen utan försänkning nu? Där kommer du inte få helt slätt av naturliga orsaker. Där gör man som tipsat om ovan att spackla brett för att minimera synbarheten.
På ställen med försänkning är det alla dagar i veckan lättare att limma remsorna med vävlim, inte spackel. Slipar du fram pappen där gör du helt enkelt fel eller använder fel verktyg.
På hörn används pappremsa med plåtinlägg som viks 90 grader.
 
Pappremsa med plåtinlägg verkar ju bissarrt, haha. Det måste ju synas något brutalt sedan?

Hur som helst. Svaret är alltså om jag förstått det rätt att det helt enkelt inte går att få en pappremsa att bli "ett med väggen". I alla fall om det inte finns någon försänkning. Så att räkna med en liten ås måste man, det handlar om att få den att bli så liten som möjligt? Så det jag bör göra är alltså att så fort jag ser en tendens till att pappremsan kommer fram när jag slipar så bör jag genast sluta slipa. Och jag bör spackla mycket brett för att skapa en "illusion" av att det är rakt.

Jag funderar på att skita i pappremsa på ytterhörnen. Har verkligen försökt flera gånger där nu utan att få till det. Men jag vet inte. Vill ju samtidigt göra det ordentligt. Kanske ska ge det en chans till, har lite remsa kvar.

Om man limmar, ska det vara något speciellt lim? Har varit typ 5 gånger till byggmax och handlat olika verktyg och spackel till detta projekt. Känns som det är nya och nya saker man ska ha helatiden... :p
 
peterwesterlund skrev:
Pappremsa med plåtinlägg verkar ju bissarrt, haha. Det måste ju synas något brutalt sedan?
Nej, syns absolut inte.
Ingen vidare bra bild men så här ser det ut.
IMG_2436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du inget skydd går det sönder vid minsta kontakt.
Sen gå till en riktig färghandel, Byggmax är billiga men det är det enda.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Okej, något plåtskydd kommer jag nog inte använda ändå, men tack för tipset. Det satt inget innan och har fungerat bra utan det. Detta är dessutom en vägg som man inte så lätt kommer kunna gå in i eftersom det kommer sitta en bänkskiva längre ner. Man kommer alltså inte stöta emot med kroppen.

Men som du säger verkar det ju fungera bra, i alla fall på din vägg.

Jag tror i detta fall det handlar mer om mina bristande kunskaper än om kvalitén på produkterna jag använder.

Skulle gärna vilja få bekräftat om mina tankegångar i mina senaste inlägg om hur jag bör gå till väga stämmer eller inte?
 
Men det är 100ggr lättare att få ett rakt hörn också med rätta pappremsan då den blir rak av vikningen.

Sen är det skillnad på spackel och spackel.
Så här gör jag:
1. Limma remsa med våtrumslim.
2. Spackling med mediumspackel i stort sett ända ut i nivå med gipset.
3. Finspackling med antingen skivspackel eller rullspackel.
4. Slipning med giraff och dammsugare.
5. Sista varv med samma spackel som innan för att säkerställa täckning och ojämnheter.

Jobba med två spacklar, en 25 och en 40cm bredd.
Slipa kan man göra med ledbart sliphuvud och förlängningskaft, inte stå med nån liten kloss eller slipmus, det blir aldrig rakt.
 
Värst vad alla var inne på lim, trots att det för en gångs skull inte handlar om att remsan inte fastnar eller dylikt handhavande fel :D Stå på dig Peter!

Här finns en bra film med hörnskyddsmontering: https://www.youtube.com/watch?v=lYcMg1_tmXk&list=PLNF0mSdVh98vRIIhZ9MZ8byuQP_YP47lh&index=13 - kanske lite overkill om man bara sätter ett par stycken hemma. Det är förstås möjligt att spackla upp hörn utan skydd men då har de noll förstärkning och blir mycket svåra att reparera vid skada.

Och såhär brukar man vanligtvis sätta och spackla remsa: https://www.youtube.com/watch?v=8HaO8SUfbFs&index=10&list=PLNF0mSdVh98vRIIhZ9MZ8byuQP_YP47lh - obs att det är torktider mellan spacklingarna ;)
 
Ledbart sliphuvud och förlägningsskaft är en av alla saker jag inhandlat och använder i detta arbete. Har även köpt tre spacklar i olika storlekar. Däremot har jag bara ett sorts spackel, "Lätt handspackel" heter det. Skulle jag slippa luddet från pappremsan med annat spackel? Eller vad är det man får för fördelar. För annars tycker jag detta spackel är bra. Vad jag stör mig mest på och vad tråden handlar om är att bli av med åsarna, hur man får pappremsan att inte synas men ändå få en helt rak och slät vägg.
 
Ska du bli av med åsarna blir det ju till att bredspackla hela väggen, något jag tror är tveksamt om du klarar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.