Hej! Vet inte om jag postar tråden rätt men chansar ;)

Vi ska sätta upp en gipsvägg på övervåningen för att dela av ett befintligt rum. Väggen blir 3 meter lång och ca 2 meter hög. Vad kan man räkna på för materialkostnad? Vi tänkte räkna lite på budget gällande det vi ska göra i huset. Min svärfar ska hjälpa oss så vi behöver ingen arbetskostnad..

Sedan ska vi sätta in en dörr också (göra öppning i befintlig vägg), även detta ska vi få hjälp med. Vad kostar en "färdig" dörr med karm och allt som ska vara? :x
 
Www.byggmax.se

Du kommer behöva :

Reglar (trä eller plåt)
Gips
Isolering
Lister
Skruv/spik
Dörr
Karm
Tröskel

Så!

Mvh fremax
 
Tack! Och då antar jag att det bara är att räkna på längden? Alltså reglar är 6 meter uppe och nere? Gips, använder man dubbla skivor eller en? Isolering har vi kvar sedan ett annat projekt. Vi är helt nya på detta med hus och har inte så stor koll, men svärfar har mer koll. Han är dock bortrest utomlands ett tag framöver så kan inte fråga honom alls.
 
Du behöver stående reglar på lämpligt avstånd. Kör 90-bredd på skivorna så blir det mindre bändigt. Skivor till väggen är lämpligen ett lager osb/spån/plyfa och ett lager gips per sida vägg. Glöm inte bort ev. elinstallationer som kan behöva ändras eller kompletteras.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Sätt 5000:- i budget så är ni ganska nära.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.