tripptrapp skrev:
Ställer mig extremt tveksam till den där grafen, hur kan det vara 10% chans att en storrökare som aldrig utsatts för radon ska dö av lungcancer från radon?

Jag tror de slarvat rejält med slutsatserna, det måste vara extremt svårt att avgöra orsaken till dödsorsaken. Vore intressant att ta del av mätdata.
Det är bara att kontakta Strålskyddsmyndigheten så får du datan... Precis som Frerik Å säger så är risken utan Radon för en storrökare just över 10% och ökar sedan markan baserat på Radon påverkan fram till 75 års ålder.
Liknande (linjära) kurvor har visat sig för t.ex. asbest så det är tydligt att en ökad påverkan av Radon (eller asbest) också ökar risken för att få lungcancer...
 
O
Om inte strålskyddsmyndighetens siffror duger då finns det inga siffror som duger.
Jag anser att en statlig myndighet går att lita på när det gäller sådana här siffror. De har ingen glädje som helst i att försköna eller förvärra siffror. De firmor som sysslar med radon, har väl även en egen intresseorganisation som ska gå deras vägar... Deras siffror litar jag allra minst på. Dessa tjänar på att skrämma folk med radonet.
 
Det handlar ju inte enbart om sin egna hälsa, jag tycker personligen att man inte ska utsätta sina nära och kära för onödiga risker, köper man ett sånt här hus så anser jag att man MÅSTE ta höjd för åtgärder.
Annars sitter man ju där själv den dagen man vill sälja, ett hus med låga radonvärden är helt klart värt mer än ett med på tok för höga, så enkelt är det, då kan man ju välja att göra åtgärder direkt, vilket jag är tämligen säker på höjer värdet den dagen man ska sälja själv.
Att betala för mycket och sen sitta och kolla på någon graf på nätet och försöka intala sig att det är ofarligt tycker jag är helt fel väg att gå.

Ofta är det personer som köpt just hus med höga värden som också försvarar det.
 
tripptrapp skrev:
Ställer mig extremt tveksam till den där grafen, hur kan det vara 10% chans att en storrökare som aldrig utsatts för radon ska dö av lungcancer från radon?

Jag tror de slarvat rejält med slutsatserna, det måste vara extremt svårt att avgöra orsaken till dödsorsaken. Vore intressant att ta del av mätdata.
Tripptrapp, sluta spärna emot!

Sluta och rök idag :mad:
 
O
Pumba skrev:
Det handlar ju inte enbart om sin egna hälsa, jag tycker personligen att man inte ska utsätta sina nära och kära för onödiga risker, köper man ett sånt här hus så anser jag att man MÅSTE ta höjd för åtgärder.
Annars sitter man ju där själv den dagen man vill sälja, ett hus med låga radonvärden är helt klart värt mer än ett med på tok för höga, så enkelt är det, då kan man ju välja att göra åtgärder direkt, vilket jag är tämligen säker på höjer värdet den dagen man ska sälja själv.
Att betala för mycket och sen sitta och kolla på någon graf på nätet och försöka intala sig att det är ofarligt tycker jag är helt fel väg att gå.

Ofta är det personer som köpt just hus med höga värden som också försvarar det.
Tja... Problemet är väl att radonens farligheter är enligt mig ganska överdrivna. Vilket diagrammet tydligt visar.
Det billigaste sättet att minska risken att dö i lungcancer orsakad av radon, är att sluta röka.
Du sparar pengar och hälsa dessutom.

Att fixa ventilationen är ett smart sätt att få ett bättre inomhus klimat och du kommer väldigt troligt få ner radonhalten.
Bättre ventilation tjänar vi alla på oavsett radonhalt.
 
Sluta röka för att slippa lungcancer gäller väl oavsett om man bor i ett "radonhus" eller inte...

Pumba, naturligtvis ska man åtgärda en hög radonhalt, det var ju det jag beskrev med hjälp av bättre ventilation. Jag menar dock att hysterin med radon är väldigt överdriven p.g.a okunskap om de faktiska riskera...
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Hela Radon skräcken är för det mesta helt obefogad.
Varför man har levt rövare om riskerna kan iaf inte jag begripa när det knappt är medicinsk bevisat att Radon ensamt orsakar lungcancer. Frågan är om de personer som röker och bor i Radonhus hade fått det ändå.
Ingen löper en mätbart större risk vid 200 än vid 250Bq det är väl mest för att någonstans ska gränsen dras.
400Bq är tex ofarligt på arbetet märkligt att vissa anser det vara livsfarligt i hemmet.
De flesta har mest radon i källaren och då ska man fundera över hur mycket man är där.
Mer allmänventilation är inte alltid medicinen om man inte vill ha full storm .
Om källan är markradon är alternativet radonbrunn ett bra alternativ om markförhållandena medger det.
Radonsug låter och är kanske inte alltid det bästa.
Det enklaste man kan göra är att leta reda på springor och täta dessa. Avloppsgenomföringar är tex en vanlig radonläckage källa.
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
...
400Bq är tex ofarligt på arbetet märkligt att vissa anser det vara livsfarligt i hemmet...
Det har väl att göra med hur lång tid man vistas på jobbet och hur lång tid man är i hemmet.

På jobbet är man 1800-1900 timmar av årets 8700 timmar.
 
Vad menas med att täta tex. Avlopp och springor mm?

Är det om det finns sprickor i en betong yttervägg eller i bottenplattan så tätar man med silikon?

Men tex ett golvavlopp?

Sedan funderar jag på om man inte skulle kunna få ner radonvärden genom att montera wc-fläktrar på ventilationsutmynningarna i källaren som snurrar på lågfart konstant?
 
Just det menade jag alltså täta sprickor.
Betongen runt rören läcker ofta in radongas vid tex genomföringar och rensluckor
Ventilationen brukar man behöva fixa ändå i äldre hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Jag funderar på det bidrag man söker på halva kostnaden / max 15000kr för radonsanering.

Jag måste alltså göra en långtidsmätning på 2 månaders tid med start tidigast Oktober för ett årsmedelvärde som måste skickas in INNAN påbörjade åtgärder?!

Källa: http://www.boverket.se/bidrag--stod/villa/radonbidrag/

Skulle ni frivilligt bo i ett hus med medveten om att det osar radon på värden över 700 under några månader tillsammans med fru och små barn?

Min fru är ganska uppe i varv angående detta ...:-/

Det blir alltså som tidigast Januari som jag kan börja radonsanera?
 
Redigerat:
Nej, hade jag känt det så hade jag nog hellre börjat med "saneringen" direkt.
15.000 är ju småpotatis (med all respekt för att det kanske är en jobbig summa för dig just nu).

Men ni har väl inte köpt huset än?
Tillträde om tre månader kanske, då behöver ni inte bo där mer än en månad för att få en radonmätning gjord och kan börja vidta åtgärder.

Bifråga: Ligger radonhalten efter en riktig mätning med i köpekontraktet och påverkar priset?
 
Svar ja.Det är inte farligt.Kolla grafen tidigare i tråden
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Jag hade gjort arbetet innan, om arbetet ändå måste göras så ser jag inte varför man ska göra det när man bor i skiten, är ju bättre att få det klart när man flyttar in.
Det är aldrig kul att bo i en renovering oavsett anledning.
 
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.