Hej!

Köpte en Zibro SC 1332 på Cheapy förra året. Nu när skulle köra igång den efter att bara ha kört den i kylläge under de 30-gradiga dagarna i sommar, så funkar den inte i värmeläge längre.
När jag startar upp den i värmeläge, så brummar den bara, ingen luftpassage från innedelen m a o, men utedelen snurrar på som vanligt, har låtit den stå på i ca fem minuter utan resultat.
I avfuktningsläge och fläktläge fungerar den som den skall. I kylläge blåser den förvisso ut luft från innerdelen, men ingen direkt kalluft även om den är ställd på 17 grader.
Utedelen är rengjord och även filtren i innerdelen.
Är det någon ventil, relä eller givare som strular? (Har garanti t o m aug 2015.)
Är det någon på forumet som har något tips?

Bästa hälsningar
Anders
 
A
Dit köldmedel har läckt ut
Gå till installatören, han gör om det gratis, annars anmälerdu honom
 
Kan man anmäla sig själv? :rolleyes:
 
A
Ja då det blir billigare så. 5.000.- istället för 10.000.-
Du har troligen fått läcka i anslutningarna till rören, leta efter olja
 
Inte otänkbart. Får ringa till Danmark och höra med deras support hur jag skall kunna åberopa garantin, då Cheapy har upphört. Tack för ditt svar!
 
A
Vem i Danmark?
Jag tror ingen tar ett garanti anspråk på en felaktig installation.
Dessutom har inte Danmark samma konsument lagstiftning, eller garantipolicy
 
Men det blev cheap....y.:screwy:
 
Beijer har ju övertagit cheapy så ett långskott kanske kan vara att kolla hur garantierna står sig.
 
Det kan också vara så att styret till om den ska göra värme eller kyla fastnat i kylläge. Kör värme läget i 15 minuter, växla sedan till Kylläget 15 min osv...Fungerar ibland!
 
Hej igen!
Supporten i Danmark bad mig utföra ett s k självtest genom att trycka på knappen "Auto/Cool". Har nu gjort det, men får inget felmeddelande. Sedan bad han mig köra på fabriksinställningen "24 grader" i ett dygn. Ingen förbättring. Fick även tipset att göra en "norsk reset" ett antal ggr, ej heller det hjälpte.
Värme och kyla fungerar ej, och om kylmedlet läckt ut, borde man inte då få ett felmeddelande om detta i displayen?
Idag har den danska serviceavdelningen stängt, får kolla på måndag.
 
Det är Zibros support Smartware. Modellen är av "Quick-connect"-typ.
 
A
När köldmediat minskar kan man få larm för för hög hetgas, eller att frysskyddet går in
Annars inga felmeddelanden.
 
Fick idag nya instruktioner på mail, skall kolla igenom detta senare ikväll. Hade i o f s ett åsknedslag i somras som slog ut telefonerna, kan det vara någon elektronikmodul som gett sig?
 
Senaste mailet från Smartware såg ut så här:
Innan anläggningen testas – vid alla typer av driftsstörningar – skall anläggningen nollställas/återställas (reset). Återställningen tar bort alla tidigare driftsinställningar, gör om grundinställningar och korrigerar mindre driftsstörningar. Åtgärden är mycket enkel och utförs enligt följande:

1. Anläggningen skall stängas av med fjärrkontrollen. Dra ur kontakten och låt den vara ur.

2. Vänta 10 minuter, säkerställ att ni har en inne temperatur på minst 18°C.

3. Gör rent filtren i värmepumpens inomhus del.
4. Koppla in kontakten till värmepumpen igen. Tryck på On/Off på fjärrkontrollen.
5. Värmepumpen kommer att starta i ”auto-läget” och visa rumstemperaturen.
6. Ändra inställningen till värme, genom att trycka ned på fjärrkontrollen tills displayen ”solen” vises.
7. Höj vald temperatur till 27°C med fjärrkontrollen
8. Låt värmepumpen gå i 15 minuter.
9. Justera upp temperaturen till 30°C, och ställ fläkt hastigheten på högsta genom att trycka på den största fläkten på fjärrkontrollen. Låt den gå i 5 minuter. Notera att kompressorn jobbar på högsta effekt
10. Mät lufttemperaturen tätt intill inomhusdelens utblås (mot spjällen) och mitt i luftströmmen.


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx4
Inomhusdelen brummar tyst, ingen luftrörelse ö h t.

Då återstår väl som du säger att köldmediet har läckt ut. Nu vill de veta vilken certifierad installatör som installerat "Quick-connect-modellen", som om det berodde på detta.
 
A
Det är så tråkigt med okunniga värmepumps aktörer, uppenbart har de noll koll och vill bara sälja sälja sälja.
Kolla var du lämna in den för garanti byte och låtsas som ingenting, jula lämnar ut nya
 
  • Gilla
Hobbysnickarglädje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.