Hej!

Jag har en fråga angående Windows 7 och 8.

När Windows 7 fortfarande var det operativsystem som levererades på datorer köpte jag en dator med just Windows 7. Någon månad efter köpet släpptes Windows 8, jag nappade på ett erbjudande från Microsoft där man kunde uppgradera till Windows 8 till en väldigt liten peng.

Jag har använt datorn ganska mycket under en ganska lång tid och känner att jag inte blir kompis med operativsystemet Windows 8. Windows 7 var förinstallerat och alla serienummer osv står på etiketten under datorn.

Är det någon som vet om man kan nedgradera/ominstallera på laglig väg till Windows 7 igen?
 
Ofta finns original operativet gömt på hårddisken och kan gå att återställa från bios eller liknande. Vad är det för dator?
 
Jag hoppas du uppgraderat till 8.1 (gratis), för annars förstår jag verkligen din frustration. Sedan avinstallera alla Modern UI applikationer och ersätt med vanliga desktop varianterna. Efter det har man en upplevelse som är väldigt bra.

Det kommer inom den närmaste tiden rullas ut många ändringar som man först tänkte släppa som 8.2 men som nu går ut som vanliga windows updates. I "8.2" kommer mycket återgå åt en mer win 7 lik upplevelse för datoranvändare, men med alla förbättringar som 8an fick under huven.
 
Hej pelle242

Vet inte riktigt vad du menar menar med för dator? Det är bärbar (släpbar) lenovo. Kommer inte ihåg modellnumret, sitter på jobbet just nu.
 
Jag har uppdaterat till 8.1, gratis!

Jag kanske ska ta och vänta lite till för att se om det blir bättre framåt med de kommande uppdateringarna då.

Du skrev att avinstallera alla moderna UI applikationer, vad menar du då? har du kanske tips om var jag kan läsa mig till lite om detta?

Tack för ditt/era svar:)
 
Kanske är enklare att få distinkta tips om du talar om vad det mer specifikt är du inte kommer överens med. Kanske räcker med mindre justeringar för att lösa de värsta knutarna.
 
Lite offtopic men var det inte 8.1 som dom rekommenderade att inte installera?

Sen är ju w8 ett dåligt byggt operativsystem från grunden.

Microsoft har ju en tendens att lyckas göra varannat os bra!

95 var halvdåligt
98 var bra
Me var skit!
XP var klockrent
Vista var o skit
W7 supergött
W8 ptja vad tror ni
 
Tjenare skrev:
Hej pelle242

Vet inte riktigt vad du menar menar med för dator? Det är bärbar (släpbar) lenovo. Kommer inte ihåg modellnumret, sitter på jobbet just nu.
Det finns en procedur för att återställa original operativet och denna varierar från modell till modell.

Kanske: https://www.youtube.com/watch?v=j7G93cWDVqo

Dock förlorar du allt som finns på, den blir som när den var helt ny.
 
Lutte skrev:
Lite offtopic men var det inte 8.1 som dom rekommenderade att inte installera?

Sen är ju w8 ett dåligt byggt operativsystem från grunden.

Microsoft har ju en tendens att lyckas göra varannat os bra!

95 var halvdåligt
98 var bra
Me var skit!
XP var klockrent
Vista var o skit
W7 supergött
W8 ptja vad tror ni
Du har glömt win2k och de olika NT versionerna.
 
Och det var var ju 95 som var bra och 98 skit. I övrigt håller jag med.
 
nja ska man gå på de "riktiga" windows varianterna så var ju faktiskt NT4, windows 2000 och Windows XP riktigt bra sen kom ju katastrofen Vista med en svag uppryckning med Windows 7. Windows 8 har jag faktiskt inte ens brytt mig om att testa.
Sen att säga att Win 95 var bra är väl att ta i det var ingen höjdare att få igång näverk på den jag har fortfarande mardrömmar om winsock på första 95'an den blev gradvis bättre och den sista varianten av win 98 som släpptes var ju riktigt bra. Win Me var väl bara nåt som Microsoft slafsade ihop i väntan på Windows 2000 som ju var NT baserad skulle bli klart som var den versionen som blev den Windows platta som var samma för alla versioner.
När Win 2000 kom så slutade dom ju att utveckla 9x varianten som var "amatör versionen av Windows"
 
Glad att jag fortfarande kör XP på gamla speldatorn hemma...
 
Om du vill uppgradera till win7 från win8 så finns instruktioner för att installera Win 7 i denna länk:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne
Denna innehåller dessutom länkar för att ladda ned win7 legalt utan kostnad, allt du behöver är etiketten du har under datorn.

Själv har jag uppgraderat till Linux men jag har fixat en dator med förstörd hårddisk till en släkting med hjälp av dessa filer. Denna metod fungerar alltså även på en ny hd utan tillverkarens återställningspartion.
 
Jag har kört Win 8 ett bra tag och bara man ser till att få tillbaka Start-knappen via t.ex http://www.classicshell.net/ så funkar det nästan lika bra som Win 7, tycker jag.
Jag bootar direkt till Skrivbordet och använder aldrig Startskärmen så då blir upplevelsen nästan identisk som med Win 7.
 
pelle242 skrev:
Du har glömt win2k och de olika NT versionerna.
Räknar inte med dom då det är lite mer kommersiella os enligt mig, dock körde jag lite 2k server när jag maxade ut klockningen och bencha.

95var skit pga att man behövde skivan till allt där var 98 bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.