Hej,
jag har en lada som jag skall lägga plåttak på. Det är en gammal som jag håller på att renovera.
Tidigare var det 11 meter (längden på ladan) långa 12*12cm sågade fina granar. Nu blev jag erbjuden att köpa färskt virke som fälldes nu i stormen 8 januari.
Är det möjligt att använda sig av så färskt virke till takstolsbyggnation samt läkt eller vad man kan kalla de tvärsgående 11 meterslängderna?
::)
 
Hej där
Tveksam om jag skulle göra det. Det händer ju som bekant en del med trä när det torkar.
Bästa tipset är att ringa ett par olika sågar / brädgårdar och höra med dom. Där har du människor som (förhoppningsvis) kan virke och när de slussar vidare det till byggen. Ringer man 6 stycken olika så ser du nog vart det lutar.
Tjipp
 
Om du sågar nu och bygger om 1-2mån är det inga problem alls. Skulle tro att det räcker med någon veckas torkning så här års för att få bort den värsta fukten.
Lite torkning gör bitarna lite lättare och trevligare att hantera också.

I en lada funkar det även skapligt med rått virke. Du behöver ju inte vara orolig för att bygga in fukten ;)

På en brädgård hittar du inga 11-metersbitar 120x120, såvida det inte finns limträ, men då blir prislappen en annan också.

Kör på är mitt tips!

 
Intressant!

Är själv i behov av att byta några takstolar samt dom bjälkar/bärlinor jag har i ladan pga ålder. Dom är inte ruttna men kanske någon bagge har bott i dom.

Har några granar på tomten som skulle kunna ramla men frågan är om dom är bra nog eller man ska flisa dom och köpa annat trä för pengarna.
Någon som har en uppfattning om vad en rejäl stock kostar i dessa dagar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.