Japp då var man igång med FTX installationen i en villa byggd 1955, ett plan + källare. 85 kvm per plan. Källaren används idag som källare med förråd, tvättstuga mm. Nån gång sen, kanske ett rum görs om till hemmabio, gästrum eller nått.

Ritningar, flöden mm har jag fått hjälp av en bekant för att fixa. Nästan all hårdvara är köpt från Soliduct. Fyra extra stora dämpare köptes från ventilationesbutiken.se (Align Ventilation).

Blev lite special för att slippa allt dammande.

När det var dax att montera tilluftsdonen blev jag aningen fundersam. Det är tok tajt så man måste klippa gummipakningen och använda glidex och våld för att få in den i spiron. Låg även med en notis om detta från Soliduct.

Där det då blir dax att skruva in den vita ramen och justeringen blir jag fundersam. Om man skruva ihop det så att det känns tätt med packningen hamnar man för "djupt" i ramen. Sätter man det så att det fungerar mot taket blir det dåligt (tycker jag) tryck mot packningen! Någon som har erfarenhet av detta? Donen är rec-indovent CKT-125.
 
  • Uppsamlare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klipp rester.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våld.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Märklig nivå.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär då var en långhelg i FTXens tecken avklarad.

En liten bump på min fundering om montering av rec-indovent CKT-125. Ingen som har några erfarenheter? Planen är iofs att ringa Soliduct imorgon.

En till fundering. Jag drar nu alla spiro på takstolarna och skall senare i höst spruta isolering (inte mineral ull utan nån cellulos produkt). Hur har ni gjort med aggregatet! Byggt en trä låda eller eller sprutat direkt mot aggregatet? Aggregatet är ett Östberg Heru 100.

- Ftxen upp baxad på vinden.
- Gamla golvet upprivet, delar är återanvänt som golv till aggregatet.
- Samtliga tilluftsdon monterade.
- Sprio dragen från två (av fyra don).
- Rivit två eternit kanaler.
- Skottat runt en massa sågspån.
 
  • Golv till FTX.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FTX på plats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spiro mat:tv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännande! Ska i framtiden genomgå samma resa! Dokumentera gärna alla kostnader!

Fremax
 
Jag har inte ett Heru-aggregat själv (har ett Fresh Renovent), men det borde stå i installationsanvisningen/bruksanvisningen hur det skall monteras.
Det kan ju ha betydelse för apparatens kylning.
Och du måste väl kunna komma åt att byta filter och göra annat underhåll,
så apparaten borde vara någorlunda åtkomlig.
 
KoW, Vaaaa läsa manualenn....:eek:

:surprised: Kollar manualen ikväll. All service av filter och motorer görs uppåt. Inkommande el är på sidan.

@Freemax: är uppe i 30kkr exklusive källaren. Kommer bli en del special i källaren då det ä lågt i tak.
 
Kollade med Soliduct ang skummgummitätningen. Det skulle vara så och man menade att det är så lågt tryck i sytsemet så det skall inte vara några problem. Frågade även om isolering. Det var inga problem att isolera mot plåtväggarna då all service sker uppifrån. Dock bör man ha tillgång till styr enheten på ena långsidan. Jag bygger en lite frigolit låda runt den. Ang isolerng mot aggregatet så stod det inget i manualen.
 
Det går sakta men säkert frammåt. Börjar titta på kondensisoleringen av rören mellan aggregatet och ytterväggen. Jag köpte 25mm kondens isolerings strumpa av Soliduct. Börjar få kalla fötter att 25mm är för lite.

Vad har ni som installerat FTX haft för tjocklek? Vi pratar Västerbottens kusten.
 
hama65 skrev:
...Börjar få kalla fötter...Vi pratar Västerbottens kusten.
Dags för raggsockar kanske :)

Jag skall leta i pappren och se vad som rekommenderades här i Halland.
 
Redigerat:
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
Det är den isoleringen jag har. Det är ca3m x2 som skall isoleras. Kan man lägga ytterligare isolering utanpå? Jag skall spruta cellulosa iso men inluft och avluft kommer att ligga ovan sprut isoleringen.
 
Är rören åtkomliga?

I så fall är det väl bara att prova.
Om det blir kondens blir det ju utanpå aluminiumhöljet och bör lätt kunna upptäckas.
Att lägga ytterligare isolering utanpå kan nog leda till att det blir vått inne i den isoleringen.
Jämför med att man inte får sätta diff.spärren för långt ut i en yttervägg.

Iofs kan man väl isolera mer utan på om man
1) Punkterar alufolien
2) Lindar om plastfolie utanpå den nya isoleringen.
 
Rören är inte på plats än å det är gott om utrymme på vinden. Hoppas på att få de på plats i helgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.