Oavsett hur det hela slutar så blir det aldrig tal om nytt badrum utan att nuvarande ägare måste lägga mellanskillnaden mellan nytt och värdet efter åldersavdrag och det kan nog bli dyrt även för ägarna eftersom dessa då skall uppfylla dagens standard på tätskikt etc,etc. men som sagt det finns hittills inget fel enligt försäkringsbolagets besiktning.
 
Mikael_L
ToRy skrev:
Vadå tjafsa, vadå inte har med saken att göra? Jag tyckte det fanns en relevans i att prata om vilka konsekvenser som kan bli aktuella OM det inte går som TS vill. Vem är du att besluta om det är rätt eller fel? Du kunde inte skrivit ditt inlägg utan att raljera över ett annat?
Jag menade att det är inget att snacka med köparen i nuläget.

Men visst kan man redan nu fundera på vad som händer om man förlorar. Men huvudfokus just bör enligt min mening vara på att agera rätt just nu, så man helt enkelt inte förlorar. Caset verkar rätt starkt för Farmor Risberg så det är bäst att detta. Framförallt inte framföra till köparen ett endaste litet ljud om "förslag över hur man kommer fixa felet". Då har man ju hällt vatten på deras kvarn då dom tar det som att man medger felet och att man tänker fixa det.
Svårare att få dom att besluta sig för att inte gå vidare till rättegång osv.


Jag kan missuppfattat dig, du kanske skrev detta mest som lite funderingar på hur man kan tänkas agera i ev framtid. Men isåfall var du inte riktigt tydlig. Det kunde tolkas som att Farmor Risberg skulle direkt framföra detta som förslag gentemot säljaren.
 
Men om nu TS enligt nya köparna "ärvt" ansvaret från den avlidne har väl ändå rimligtvis de nya köparna i sin tur "ärvt" ansvaret när de köpte av TS?
Det är väl så det fungerar med allt, t.ex. elektriska installationer etc. i en BR?
 
  • Gilla
lawpan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag menade att det är inget att snacka med köparen i nuläget.

Men visst kan man redan nu fundera på vad som händer om man förlorar. Men huvudfokus just bör enligt min mening vara på att agera rätt just nu, så man helt enkelt inte förlorar. Caset verkar rätt starkt för Farmor Risberg så det är bäst att detta. Framförallt inte framföra till köparen ett endaste litet ljud om "förslag över hur man kommer fixa felet". Då har man ju hällt vatten på deras kvarn då dom tar det som att man medger felet och att man tänker fixa det.
Svårare att få dom att besluta sig för att inte gå vidare till rättegång osv.


Jag kan missuppfattat dig, du kanske skrev detta mest som lite funderingar på hur man kan tänkas agera i ev framtid. Men isåfall var du inte riktigt tydlig. Det kunde tolkas som att Farmor Risberg skulle direkt framföra detta som förslag gentemot säljaren.
Vi missuppfattade varandra tydligen, du slog huvudet på spiken i första meningen, sista stycket ovan däremot. (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej igen!
Efter en stunds frånvaro kan jag komma med en uppdatering:
Jag svarade dem att de inte fullgjort sin undersökningsplikt, att det inte är ett dolt fel då felet med mattan kring golvbrunnen hade upptäckts vid en okulär besiktning, att i överlåtelseavtalet är inskrivet att de beretts tillfälle att undersöka lägenheten samt att de i kontraktet intygat att de tagit del av information kring deras undersökningsplikt.
Nu har det eskalerat en bit och jurister är inkopplade. Eftersom det här är ett öppet forum så tror jag gör bäst i att inte skriva något mer om fallet förrän det är avslutat... :).
Men jag uppdaterar er, om intresse finns!
 
pelpet skrev:
Om den här historien nu mot förmodan skulle landa i slutsatsen att TS på något sätt är skyldig att ersätta köparna för felet så kanske TS i sin tur kunna gå vidare och kräva ersättning av arvingarna från förra ägarens dödsbo. 10 år gäller ju för dolda fel, jag vet inte vad det är för tidsgränser i köplagen.
Läste någonstans att de är 2 år vid köplagen
 
Naturligtvis vill vi veta upplösningen på denna märkliga historia !

Det är nog ett av de mest märkliga krav jag läst om här på BH. Ingen skada är ju sked, mer än att det uppenbart är fukt mellan plastmatta och klinker. Tätskikt verkar ju finnas och uppenbart så kunde man se hur plastmattan var lagd. Och framförallt det är en bostadsrätt.....så vad är problemet och framförallt vad är det för en jurist som har mage att klämma dom/dig på pengar genom att ens ta i ärendet.

Ska bli roligt att få höra upplösningen :)
 
  • Gilla
Farmor Risberg
  • Laddar…
O
Tack för att du håller oss informerade! Om jag talar för mig själv så uppskattar jag det väldigt mycket, tror att vi är fler som uppskattar att få följa det hela!

När det gäller själva fallet så tycker jag att du ska sitta lugnt och beskåda det hela! Ge inte med Er! Lycka till!
 
  • Gilla
Farmor Risberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för era inlägg! Rent allmänt kan jag berätta att säljarens ansvarstid dolda fel bostadsrätt är två år, jfr tio år på fastigheter. Köparens undersökningsplikt är mer omfattande vid köp av fastigheter, som regleras av jordabalken. Det finns även rikligt m rättsfall dolda fel fastigheter jämfört m motsvarande för bostadsrätter.
Då många av de bostadsrätter som säljs är dyrare än de flesta genomsnittsvillor så fattar jag inte varför ansvaret köpare/säljare är tydligare reglerat i lagen. Tydligen är det många med mig som efterlyst tydligare lagstiftning, propositioner har skrivits mm.
Jag är iaf mkt nöjd med min nya men dyra advokat. Ironiskt bara att de pengar som skulle gått till att bygga klart mitt egna badrum o kök kanske måste gå till någon annans badrum och till mina advokatkostnader. Det gör mig förbannad, efter fjorton månader är jag trött på att leva utan indraget vatten.
Hoppas dock på det bästa!
 
Farmor, hoppas advokaten är lika dyr för köparna.
Jag håller fullständigt med dig om att undersökningsplikt kopplad till besiktning av bostadsrätt inte är vanligt fenomen; inte ens i stockholm där priserna är höga och mycket pengar ligger på spel.

Man kan väl säga att varken du eller köparna gjorde besiktning.
Uppenbarligen så var det inspekterbart av fackman.
 
Mikael_L
Trevligt med återkoppling, och självklart är vi intresserade av upplösningen av hela denna historia när det väl är klart. :)

Har du en bra jurist?
Om h*n är bra och ordentlig så ska h*n inte rekommendera att driva detta om det finns någon större risk att förlora.
Och vidare, är h*n bra så borde det ju inte vara så svårt att smula sönder köparnas argument och krav.
Om t.ex. "felet" var inspekterbart genom att bara kika i golvbrunnen så var det ju inte så värst dolt.

Se till att det finns utlåtanden av bra sakkunniga om olika saker vid en ev domstolsförhandling. Gärna "tunga namn".

Jag håller tummarna.
 
Hej igen!
Nu har det snart gått ett år sedan köparnas senaste kravbrev och jag vågar yppa mig i frågan igen... :)!
I september 2013 skickade de mig ett saftigt kravbrev, de ville ha 113 tkr för en badrumsrenovering som förutom byte av ytskikt även inkluderade flytt av golvbrunn, sänkt innertak med spotlights och nya innerväggar... Enligt byggfirmans offert skulle renoveringen kosta dem 80 lök efter rot, men man önskade givetvis bli ersatt med hela beloppet innan rot... Håhåjaja. Helkaklat, elektrisk golvvärme ville de också ha; något som inte fanns i badrummet innan.
Min advokat skötte det hela mkt snyggt; han avböjde deras krav bestämt, och utan alltför många paragrafhänvisningar. Sedan blev det tyst. Jag har hört från en annan granne att de bytte badrum runt jul 2013. Jag tror saken är utagerad nu. Puh. Min hemförsäkring har ett rättsskyddsmoment, som tog den allra största delen av advokatkostnaderna; jag betalade strax över 2000 kr, och försäkringsbolaget betalade ca 9000 kr. Så det var jätteskönt.
Det var på det hela taget mycket obehagligt att ha en sådan sak hängande över sig och jag är glad att det är över. Någon gång funderade jag på förlikning, att erbjuda dem halva kravsumman och få dem att skriva under ett dokument där de lovar och svär att inte kräva mer "badrumspengar" av mig. Men vi behövde aldrig gå så långt. Det var lättare att hålla sig cool med en advokat i ryggen.
Det visade sig att deras "advokat" var en juridikstuderande (visserligen i sluttampen av sin utbildning), som gjorde praktik på en tjusig och välrenommerad advokatbyrå i Stockholm. Han använde byråns brevpapper i sin korrespondens- något tveksamt att byråns ägare tyckte att det var en sån god idé. Jag blev först rätt skakig av att ha en så stor byrå som motståndare.
Ibland har man turen att träffa rätt människor. Det visade sig att jag hade en bekant som kände en av byråns delägare, och att min advokat var nära vän med en anställd på byrån. Kanske nådde detta ledningens öron (att han privat drivit process i byråns namn, och utgett sig för att vara advokat); han är inte längre verksam vid byrån.

Jag fick klart mitt badrum i december, köket likaså. Vattnet i brunnen (som sinat pga den torra sommaren) kom tillbaka i november och är härligt gott. Livet på gården är nu bra mycket lättare än det var för ett år sedan :)!

Men; hade jag haft mer pengar så hade jag ersatt dem med ett nytt badrum. Jag gillar inte att folk är missnöjda med det som de köpt av mig. Det hade varit mycket roligare att kunna ge dem det. Jag hoppas de har det bra ändå och att allt löst sig för dem.
 
  • Gilla
lundsbo och 7 till
  • Laddar…
Farmor Risberg skrev:
Men; hade jag haft mer pengar så hade jag ersatt dem med ett nytt badrum. Jag gillar inte att folk är missnöjda med det som de köpt av mig. Det hade varit mycket roligare att kunna ge dem det. Jag hoppas de har det bra ändå och att allt löst sig för dem.
Du får gärna ge mig ett nytt badrum också :)

Skönt att det löst sig. Jag tycker dock att du inte har ett skvatt skäl att ge dem ett nytt badrum. De kan ju bara riva bort plastmattan och få ett kaklat badrum. I övrigt så får man ju faktiskt kolla upp vad man köper.
 
  • Gilla
Farmor Risberg och 1 till
  • Laddar…
Farmor Risberg skrev:
Det visade sig att deras "advokat" var en juridikstuderande (visserligen i sluttampen av sin utbildning), som gjorde praktik på en tjusig och välrenommerad advokatbyrå i Stockholm. Han använde byråns brevpapper i sin korrespondens- något tveksamt att byråns ägare tyckte att det var en sån god idé. Jag blev först rätt skakig av att ha en så stor byrå som motståndare.
Ibland har man turen att träffa rätt människor. Det visade sig att jag hade en bekant som kände en av byråns delägare, och att min advokat var nära vän med en anställd på byrån. Kanske nådde detta ledningens öron (att han privat drivit process i byråns namn, och utgett sig för att vara advokat); han är inte längre verksam vid byrån.
What!? Advokat är en skyddad titel och det är straffbart att utge sig för att vara advokat om man inte är medlem i samfundet. Om det gått till som du beskriver hade jag anmält det till både Advokatsamfundet och polisen. Om inte annat borde din egen advokat göra det.

I bästa fall har du missförstått och att praktikanten har drivit ett mål under överinseende av andra jurister på byrån. Det är ju dock väldigt ovanligt att icke-examinerade jurister får fronta mot motparter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.