Postade detta i Fönster och Dörr-forumet, men det kanske passar lika bra, eller bättre här.

Jag funderar på att renovera våra fönster istället för att byta, men har beslutat att inte göra det själv pga tidsbrist. Det handlar om vanliga traditionella kopplade 2-luft, tvåglasfönster. Spröjsad ytterbåge (tre rutor) och en ruta i innerbågen, idag är bågarna brunlaserade. Det handlar inte direkt om någon byggnadsvård (huset från ca -20 och fönster från 50-60-talet) utan främst om ett enklare och kanske billigare alternativ. Främst så ser jag fördelen i att ingreppet på huset blir mindre, inget krångel med smygar som behöver fixas invändingt/utvändingt etc.

Jag tänker två olika alternativ

a) plocka bort bågarna. Kitta om och byta några trasiga/repiga rutor (3-4 st). Nya tätningslister mellan bågarna. Måla.
b) som ovanstående fast byta innerglaset till energiglas eller 2-glaskasett. Eventuellt endast på de fönster som vätter mot gatan eftersom jag skulle vilja få ett lite tystare fönster.

Det handlar om totalt 13 bågar. Karmarna hade jag själv tänkt att fixa.

Är det någon som har en rekommendation på firmor i Malmö och eventuellt ett hum om vad det kan tänkas kosta?
 
Palmkvistmaleri.se ! Bara be om en offert är ju gratis ;)
 
Är nu på jakt efter nästan exakt samma sak, fönstermålare i Malmötrakten.

NMR: Hittade du någon lämplig förra året? vad fick du betala?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.