O
Tja.... Lycka till säger jag... har precis hittat detaljplanen för Duvbo på nätet där står det att om man målar om fasaden måste man söka bygglov.
som jag tolkar det hela så skulle det ligga under utökad lovplikt och då inte kosta något.... (just den biten kan jag ha missuppfattat). Jag kan inte tycka synd om henne.... Eftersom hon inte kollat upp vad som gäller... Hon har egentligen brutit mot lagen, hon har inte sökt bygglov för att måla om fasaden.
 
B
Vad spelar det för roll om kommunens representant är född på 80-talet?
 
Den här Åsa Lövberg borde nog ha skrivit och begärt tillstånd hos kommunens bygglovsavdelning istället för att skriva till Stadsbyggnads- och miljönämnden, så kanske hon hade fått svar.

Men visst har hon rätt i att politikerna i nämnden inte har någon kunskap i ämnet - men det är ju det de har kommunens tjänstemän, som stadsarkitekt etc. till!

Det såg iaf rätt sött ut som det var i sin gamla kaffelatte-färg.

EDIT: Så, fick länken till Hittas Gatuvy att funka!

http://www.hitta.se/karta#viewtype=...668&from=1&pageCount=20&sm=6&type=map&level=1
 
Redigerat:
O
Jag mailade artikelförfattaren och ifråga satte innehållet i artikeln. Han försvarar hennes handlande med att hon mailat och bett om tillstånd med inte fått svar....
Kan jag ha samma resonemang?
Att om jag bara skickar ett mail och inte får svar så kan jag bygga hur som helst? Det vore perfekt! ;)
 
O
Batistuta skrev:
Vad spelar det för roll om kommunens representant är född på 80-talet?
Du kan inte aaaaaaaaaaana hur mycket de spelar roll då kan man ju ingenting.... :p För hon har inte skrivit några böcker om färger.... :D
 
G
Huset hade varit rivet om hon inte tagit hand om de skrevs de ju. Ingen verkar reflektera över byråkratin och den minimala frihet människor besitter idag. Fy fan för maktutövning och människor som inte ser helheten. Tragiskt! Hoppas hon går hela vägen.
 
Tycker man illa om detaljplaner så kan man bosätta sig utanför dessa.

När de väl finns måste de respekteras, det är de demokratiskt beslutade spelregler som gäller.
 
  • Gilla
geekling och 1 till
  • Laddar…
O
gäst skrev:
Huset hade varit rivet om hon inte tagit hand om de skrevs de ju. Ingen verkar reflektera över byråkratin och den minimala frihet människor besitter idag. Fy fan för maktutövning och människor som inte ser helheten. Tragiskt! Hoppas hon går hela vägen.
Tänk.... där har vi en stackare som inte förstått vad det hela handlade om. Alltså en som blivit lurad av artikelförfattaren.
Hon följde inte de spelregler som finns. Därför straffades hon. Så enkelt är det. Tja om huset skulle varit rivet eller inte spelar ingen roll. Det finns detaljplaner av en anledning.
 
Man bör respektera detaljplaner, de finns där av en anledning. Även om jag tycker att den kunde ändras något, tex att man får måla om sitt hus hur man vill så länge det är inom ett visst antal standardfärger.

Jag har sett flera gånger hur kommuner missbrukar sin maktställning.
tex där jag bor i Täby så har kommunen efter att några olovligen fällt träd mot en sjö, istället för att söka dialog och lösningar börjat bete sig barnsligt. De kallar det hela grovt brott och har beställt in träd som ska täcka de boendes utsikt bara för att jävlas, deras fjanteri kostar oss kommuninvånare massor av pengar samt att man agerar oproffsigt.
 
Fred76 skrev:
--- tex där jag bor i Täby så har kommunen efter att några olovligen fällt träd mot en sjö, istället för att söka dialog och lösningar börjat bete sig barnsligt. De kallar det hela grovt brott och har beställt in träd som ska täcka de boendes utsikt bara för att jävlas, deras fjanteri kostar oss kommuninvånare massor av pengar samt att man agerar oproffsigt.
Menar du skövlingen 2011?
http://arkiv.mitti.se:4711/2011/50/taby/MITA-20111213-A-005-A.pdf
Eller skövlingen 2014?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5860340
Totalt är det visst över 300 träd som fällts, somliga jobbar verkligen hårt för att få sjöutsikt...

Sen kan man ju diskutera vem som beter sig barnsligt, jag tycker iaf det är väldigt taskigt att rycka upp de trädplantor som skolbarnen planterat, gett namn och blivit faddrar åt!
 
Redigerat:
b8q skrev:
Menar du skövlingen 2011?
[länk]
Eller skövlingen 2014?
[länk]
Totalt är det visst över 300 träd som fällts, somliga jobbar verkligen hårt för att få sjöutsikt...

Sen kan man ju diskutera vem som beter sig barnsligt, jag tycker iaf det är väldigt taskigt att rycka upp de trädplantor som skolbarnen planterat, gett namn och blivit faddrar åt!

Ja precis. är inte direkt insatt, jag tycker att de som kapat träden har beter sig riktigt dåligt och det är inte ok någon stans att kapa ner kommunens träd hur som helst. tydligen är detta en infekterad strid som pågått i 25 år.
Det jag syftar till är att det är barnsligt av kommunen att istället för att föra en dialog med de boende och försöka jämka så ska de visa sig på styva linan och minsann plantera massor av skog och de gör även andra åtgärder för att provocera de boende, barnsligt.
Det är ju fullständigt rimligt att de boende vill se den vackra sjön, medans kommunen låter det fritt växa sly övreallt. och har medvetet planterat gran och tall. barnsligt. Just det faktum att de även blandar in barn och låter de plantera och döpa träd är ytterligare för de boende provocerande åtgärd, de gör det ju helt uppenbart av strategiska skäl. ingen annan stans i kommunen har barn i sådan omfattning fått plantera och döpa träd, inte vad jag vet och jag har barn i skolåldern i flera år i Täby.

Det som fällts är inte träd, det är mer av slykaraktär, 3 åriga plantor typ.
 
Du tittade inte på länkarna, va? Tänk vad träd kan växa på typ 3 år?;)


Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några till finns här: http://www.gribbylund.com/apps/photos/?ss=15575340

Men nu är vi låååångt från ursprungstråden, så ursäkta allt OT. Jag slutar här.
 
Jag bor mycket nära och joggar/cyklar där flera gånger i veckan, väldigt få träd var av den storleken.
om du vet något om saken så är det underligt att du överhuvudtaget påpekar detta, jobbar du åt kommunen?
 
Du som vet så mycket om ärendet, vilka motiv anger kommunen för att återplantera träden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.