Hej,

har ett fritidshus där vi det senaste året upplevt mögellukt och även att den sätter sig i kläder när man i princip bara varit in i huset ett par minuter.

Huset är byggt på 1800 talet och till stora delar byggt på ett "stenröse". Huset är 4 meter brett, 13 meter långt och har två källare. En pytteliten källare där vv beredare sitter och en lite större med 1 meter tjocka grundmurar. Vi har bytt till nya fönster och nytt tak, vilket säkert bidragit till problemen.

Vid inspektion (Independia) visade det sig att fuktkvoten i den lite större källaren var 28%. Däremot var den lilla källaren OK med 14%. Rådet blev att montera Trygghetsvakten krypgrund, vilket jag kommer att göra.

Min fundering är nu om det verkligen kommer att räcka med detta? Kläder luktar som sagt mögel efter bara ett par minuter i huset. Eller om det måste till större grepp och i så fall vad? Finns det någon som har liknande erfarenheter och kanske något tips?

Buggaren
 
Hej!

Är det fuktkvot mätt i betongen?
Eftersom du tycker det luktar mögel av kläder osv, har ni hittat något angrepp någonstans? Vad hade ni för RH nere i källaren då? Den borde också vara rätt hög, över 80% RH om fuktkvoten var 24%.

Jag har hållit på en hel del med att läsa på om fukt i krypgrunder då jag har åtgärdat min, men om du har en källare så förstår jag inte varför man väljer trygghetsvakten.
Skulle inte en avfuktare fungera bättre där? Och ventilation så du får fräsch luft då du bytt tak som säkert tätar mer än vad huset någonsin gjort:)
Antar att din källare är helt ouppvärmd va
 
holmberg87 skrev:
Hej!

Är det fuktkvot mätt i betongen?
Eftersom du tycker det luktar mögel av kläder osv, har ni hittat något angrepp någonstans? Vad hade ni för RH nere i källaren då? Den borde också vara rätt hög, över 80% RH om fuktkvoten var 24%.

Jag har hållit på en hel del med att läsa på om fukt i krypgrunder då jag har åtgärdat min, men om du har en källare så förstår jag inte varför man väljer trygghetsvakten.
Skulle inte en avfuktare fungera bättre där? Och ventilation så du får fräsch luft då du bytt tak som säkert tätar mer än vad huset någonsin gjort:)
Antar att din källare är helt ouppvärmd va
Hej, fuktkvot i betongen inte mätt. Den enda betong jag har skulle möjligen vara golvet som är typ gjutet. Väggarna är "stenröse", ca 1 meter tjocka. Luftfuktighet har jag inte mätt; den lär ju dock ha varit väldigt hög med tanke på gångna sommaren. Däremot mätt i trossbotten där jag hade 28%. Ska pröva med Trygghetsvakten, om den inte fungerar får man returnera den. Men är lite inne på att avfuktning behövs. Samt bättre ventilation i källarutrymmet. Buggaren
 
Okej i träkonstruktionen alltså. Ja då är det ganska hög fuktkvot och säkerligen en hög RH som sagt..

Har jag förstått rätt om du har en krypgrund, som du kallar för källare? Eller är det betong över hela ytan under huset?
Kolla på min tråd om fuktig krypgrund så får du en hel del information.
Jag tänkte också välja tryghetsvakten, inget ont om den men jag valde istället att prova en kondensavfuktare som är mkt billigare och istället för att värma luften så torkar den upp.

Jag hade droppar av fukt i trossbotten och det blev riktigt torrt efter en vecka eller så.
 
holmberg87 skrev:
Okej i träkonstruktionen alltså. Ja då är det ganska hög fuktkvot och säkerligen en hög RH som sagt..

Har jag förstått rätt om du har en krypgrund, som du kallar för källare? Eller är det betong över hela ytan under huset?
Kolla på min tråd om fuktig krypgrund så får du en hel del information.
Jag tänkte också välja tryghetsvakten, inget ont om den men jag valde istället att prova en kondensavfuktare som är mkt billigare och istället för att värma luften så torkar den upp.

Jag hade droppar av fukt i trossbotten och det blev riktigt torrt efter en vecka eller så.
Hej, ja det är nog per definition en "källare". Men hade jag murat igen dörren hade det nog klassats som krypgrund....Skämt åsido, i den "stora" källaren har jag (som mest) ca 1.6 meter takhöjd o i den "lilla" som mest ca 1.2 meter takhöjd. Ska läsa din tråd om krypgrund, tror att klimatet i min källare nog kan liknas vid en krypgrund. Beträffande själva golvkonstruktionen skulle jag säga att det i lilla källaren är modell "stampat jordgolv" medan golvet i den "stora" är gjutet (= betong?) Buggaren
 
Då är jag införstådd =) Tror det är väldigt likt en krypgrund hos dig och att en avfuktare av kondenstyp kommer göra susen för under 4000kr.

Läs tråden så får du en bra uppfattning om hur jag hade det, och hur du ska lösa det där! Plast på marken är ett måste i en krypgrund om du har fukt, och rensa ut organiskt material. Du hittar nog mkt nyttig info i min tråd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.