Hej

På senare tid har jag känt en allt större dragning mot den plats jag växte upp (Delsbo) och har mer eller mindre bestämt mig för att försöka hitta en tomt där. Men innan man hittar den perfekta tomten så tänkte jag börja bygga en liten stuga på mina föräldrars tomt som ska gå att flytta.

Jag fick idén efter att ha fått ett nyare plåtskjul gratis om jag rev ner det. Svart plåttakt och väldigt lämplig storlek. Takstolar och stommen i väggarna går att återanvända.

Storleken på skjulet idag är 7 gånger 10 meter. Någon som har lämpligt ide på vilket typ av hus man ska bygga? Min fantasi står still.
Plåtskjulet står idag på en stålram vilket är lämplig att bygga på om jag lätt vill kunna flytta stugan senare.

/Johan
 
Jag har byggt ett par likadana baracker på ordentliga stålunderreden. Vissa med träfasad, andra med plåt runtom.
Om du har kvar stommen så är det ju bara att börja bygga efter det. Ska du vistas i stugan även vintertid så är val av isolering något att tänka på.
Något jag gillar att göra är att installera en kamin, dels för värme vintertid men framförallt för mysfaktorn.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att länka just nu men gör en googlesökning på "compact living", något som är väldigt stort på andra sidan Atlanten och som mer och mer introducerats här i Sverige. Det finns många tips på hur man kan nyttja sina kvadratmeter på allra bästa sätt.
 
Villavagn kanske är ett alternativ
 
Jag ska nog göra ett sovloft på ena sidan av huset, och under det dra för ev toalett i framtiden, men till en början blir det dass :) Kanske sätta dit axlar för att lättare dra huset på plats i framtiden.
En kamin i mitten och i övrigt öppen planlösning
 
D09
Bygga på ett lastväxlarflak? :)

Bara att ringa närmaste åkeri är du vill flytta ;)
 
Kanske man ska fortsätta med stål, har ju ändå en grund redan i kraftig I-balk. Vore lite häftigt att prova bygga i stål, och blanda med trä :) någon med erfarenhet på forumet?
 
D09 skrev:
Bygga på ett lastväxlarflak? :)

Bara att ringa närmaste åkeri är du vill flytta ;)
Den ska nog byggas så att man kan dra det på ett lasväxlarflak för att senare ställa av
 
Igår fick jag tag i 16 burkar färg till min stuga, gratis:) Stugan blir matt svart med vita knutar

photo-4.JPG
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Här precis kommit på en konstruktion jag vill prova bygga på. Vill utifrån den ram av balk som jag har resa en stomme i mindre timmer, på längden 3 stående, i hörnen och mitten. Samt takstolar och loft. Denna ram ska sedan kläs utifrån. Först bräder vitmålade inåt och på det isolering och den biten. Taket likaså! Ramen ska vara delvis bärande men är även en detalj inåt i stugan som bara ska oljas! Skall fästas i varandra med svartmålade järn och bult! Någon som är med på hur jag menar? Bild kommer inom kort.
 
Kan tillägga att ramen snarare är 5*7 m än 6*10. Var i fylla när jag skrev det skulle jag tro:)
 
Ramverk heter metoden, skulle vilja bygga med 3tum3 alt 4tum4. Innerväggar och innertak spikas på utifrån och efter det isolering och ja ni vet
 
Jag flyttade ett hus på två delar. Totalt 90 kvm + gästhus och garage.
Metoden var väldigt enkel.
De drog in två stycken "Stroppar" under huset och drog upp dem till ett "ok". Oket var en två kraftiga metallreglar. Oket såg till att huset inte klämdes ihop för mycket vid takets nedre del.

Ett bra tips är att:
- Bygga bra stöd för ytskikten (fasadens nedekant, och takkant)
- Inte montera hängrännor förrän efter flytt
- Se till att det är lätt att dra stropparna under huset
- Montera förstärkning inomhus i form av ett kryss av reglar så att du får lite extra stöd. Jag satte mina vid gavlarna men skulle kanske gjort det i mitten av huset!
- Jag fick montera av takskägget för att huset inte skulle bli bredare än 4,5 meter. Annars hade jag behövt poliseskort (Skåne/Blekinge)

De enda oväntade skadorna jag fick var att huset skevats lite och tapeterna har då skadats i rummens innerhörn samt att tre fönsterhakarna sprack.

Lycka till!
 
  • Flytt av hus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0103.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tur att jag inte ska flytta mitt så långt, blir ju någonstans i Delsbo. Här väntar man bara till natten så går det bra att flytta 5 m breda hus å:)
Bygger nog bara stommen och gör i ordning allt det andra i förväg, Blir ju ett ramverk jag kommer att flytta.

Likt detta men enbart 5 *7 meter och dessutom på stålram.

04-400.jpg
 
  • Gilla
Johan_från_lund
  • Laddar…
Hittade denna bild som visar hur man sedan bygger utåt på stommen

images-1.jpeg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.