Status
Tråden går ej att kommentera.
R
Mobilt och ADSL kan ligga på samma dator men de har varsin anslutning till nätverket.

Om man istället har fiber kopplad till en ADSL-router där telekabeln är urtagen, men man råkar koppla in båda, vad kan hända då?
 
Definiera "råkar"...

Det som händer är:

För andra abonnenter i vettigt konfigurerade nät - ingenting.

För dig själv, du kommer mest troligt att få ip-adress från DHCP-servern i din ADSL-router, och därmed default gateway till den samma, vilket innebär - ingen internetåtkomst.

Har din router en WAN-port kan du ansluta inkommande internet dit istället, men "adsl-router" tyder ju på att det är ett adsl-modem med inbyggd router. Då är DSL-interfacet den enda WAN-anslutningen...
 
R
VikHe skrev:
Definiera "råkar"...

Det som händer är:

För andra abonnenter i vettigt konfigurerade nät - ingenting.

För dig själv, du kommer mest troligt att få ip-adress från DHCP-servern i din ADSL-router, och därmed default gateway till den samma, vilket innebär - ingen internetåtkomst.

Har din router en WAN-port kan du ansluta inkommande internet dit istället, men "adsl-router" tyder ju på att det är ett adsl-modem med inbyggd router. Då är DSL-interfacet den enda WAN-anslutningen...
Kablarna kopplas in omväxlande och ligger intill varandra.

Vad kan vara ovettigt?
 
Ovettigt är att köra adsl när man har fiber.
 
Både ADSL och fiberanslutningen kräver var sitt modem, de har vardera bara en wan-anslutning. DSL och fiber wan anslutningarna är inte kompatibla med varandra så det är alltså inte dessa du växlar mellan.

Så som jag förstår dig har du kopplat fibermodemet till en lan ingång på adsl-modemet. Verkligen en tillkonstrad lösning.
Men, förutsatt DHCP endast är aktiverat på en enhet i nätverket och man har stöd för alternativ gateway så är det teoretiskt möjligt att koppla så. Jag säger möjligt, inte rekommenderat. Tror min gamla lärare i nätverksteknik skulle få fnatt.

Om du tvunget måste ha både fiber och adsl vilket är helt sjukt, så ska du inte koppla den ena till den andra. Du ska ha en tredje routerenhet som du kopplar de två andra till. Stäng av routerfunktionen i de två modemen och låt den dedikerade routern hantera de delarna. I denna så gör du antingen så som du gör idag att du växlar vilket modem som ska användas genom att byta kabel fysiskt. Eller så skaffar du något i still med http://www.dustinhome.se/product/50...0-vpn-router-dual-wan/?s=c&c=1#intcmp=con_con som klarar av att ha båda inkopplade samtidigt och automatisk byter mellan dem om en går ner. Men, inget illa menat men det krävs lite mer av dig som nätverkstekniker att sätta upp den typen av nätverk du vill på ett bra sätt. Och de frågor du ställer säger att du inte har speciellt bra koll på hur nätverk fungerar. På enheten jag länkade gissar jag på telnet commandline baserat gränssnitt för att komma åt många inställningar. Det brukar det vara på den typen av utrustning från Cisco och annan high end utrustning.
 
RPT är ett känt troll som har stängts av tidigare. Jag låser tråden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.