Frågan lyder vilket som är billigaste att bygga sitt fritidshus i?
är det Byggsats eller att timra sig ett fritidshus?

Och vilken håller bättre isolering?
 
Vad ska du ha det till?

Som sommarstuga är det ju väldigt enkelt med planktimmer och sedan behöver man kanske inte ens någon extra isolering. Då blir det ju billigt och skitenkelt. Om man inte ska ha rejäla stockar, då blir det inte längre billigt. Men oslagbart rekordeligt.

Som välisolerad stuga känns det enklare att satsa på lösvirke, även om det går fint att isolera en timmerstuga också. En "modern" lösvirkesstomme behöver ju inte alls lika mycket virke, därav gissar jag att det är billigare.

Du kan väl surfa runt till tillverkare som redovisar priser på nätet, tex sorselestugan (planktimmer) vs CA-boden och lundqvist trävaru (lösvirke byggsats). T. ex., det finns väl hur många som helst. Rejäla timmerhus har jag inte så bra koll på tillverkare av. Finns ett gäng finska, och många lokala timmermän. Svårare att hitta priser dock, tror jag, men det är ju bara att ringa runt.
 
Tänkte mest ha det som året om stuga och elda med ved.
 
På en liten stuga i lösvirke utgör taket upp till 90 procent av jobbet. Om det ska göras ordentligt. Kolla hur taket ser ut i Byggsatsen . Kan vara värt att beställa färdigt tak på snickeri. Och lyfta med kran . Med vänlig hälsning, Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.