Hej
Vi har precis fått vårt hus tapetserat. Tydligen är spånplattorna ojämna och har utskutande flisor i ytan. Detta har gjort att alla tapeter är ojämna. Har någon annan råkat ut för detta? Och vad har man i så fall gjort åt det?
 
dåligt underarbete=klaga=betala inte. Det är tapetvalet som avgör om man skall behöva bredspackla spånskivor innan tapetsering. En kraftig tapet typ Kinnasand är inte känslig för småporer/ojämnheter i ytan som en tunn billigare tapet. Men då skarvarna på spånskivorna ändå skall förseglas och spacklas, innebär det inte mycket extrajobb med att bredspackla hela ytan. Men som du nämner, är det flisor på ytan, och det tyder på att man inte slipat/glättat över ytan som skall tapetseras, och det är så dags att tänka på detta efteråt.= får göras om, eller om målaren vägrar, får det bli ett prisavdrag.
 
Vi upptäckte samma sak i vårt älvsbyhus på flera ställen-naturligtvis Efter slutbesiktningen= för sent att klaga. Får nog nöja oss med detta tills vi tapetserar om själva nån gång.
 
Ta upp det på garantibesiktningen som sker efter två år, måste de väl åtgärda då.

Kristoffer
 
Vi hade slutbesiktning igår. Tapetseringen ska göras om innan vi flyttar in. Bra besiktningsman från Älvsbyhus.
 
trevligt besked innan jul iaf =)

God jul på sig =)
 
Håller precis på att inreda vinden på ett Höner och jag har tänkt köra lite spackel i skarnar / skruvhål sen mikrolitväv på det och sen måla det hoppas jag skall räcka för att undvika sprickor, eller har jag fel ??
 
Omtapetseringen görs denna veckan. Vi har redan flyttat in så nu är det kalabalik i huset. I stort sett alla tapeter bredspacklas över och tapetseras om. Problemet är s.k. flygspån (flis) som ligger halft inpressade i ytan av spånplattorna. Dessa sväller när tapetlimmet kommer på. Det är en viss typ av spånplattor som verkar slumpviss finnas i större eller mindre utsträckning i olika hus. Vissa har bara någon enstaka medans vi fick nästan alla av den här typen.
 
Ja, våra målare var allt annat än seriösa. Det var Kumlins måleri i Gävle. De "bredspacklade" så tunt att man kunde se igenom till gamla tapeten. Flygspånen stack ut utanför spackelytan. Sen när resultatet blev precis lika illa som förra gången kunde dom inte förstå detta. Jag som lekman fick gå runt och visa hur man inte kunde göra. Efter många undanflykter erkände de till slut att det var illa gjort och måste göras om. Nu under dagen ska de vara klara med den tredje (!!!) tapetseringen. Jag kommer inte avsyna denna tillsammans med målarna. Det får bli en ekonomisk uppgörelse om de åter har misslyckats. De har förverkat allt förtroende och vi vill inte ha dom springande hos oss mer.

Man kan ju tycka att det inte ska vara så svårt att göra rätt första gången, åt minstone andra gången. Men det är nog engagemanget och omtanken som saknas. Man vill bara få det gjort och komma därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.