Det är så att jag funderar på att montera mjukstängande gångjärn på mina gamla 70-talsluckor.
Dessa gångjärn:
komplement-mjukstangande-gangjarn__0145194_PE304604_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg på äntligenhemma för ett tag sedan att dom monterade sådana gångjärn med en handöverfräs.
Nu visade en polare ett klipp från äntligen hemma hur dom gjorde detta på ett annat vis.
Vad är det för verktyg dom skruvar fast luckan med? den syns vid 18:14
Sedan är det något verktyg dom skruvar fast på skruvdragare. Vad är det för verktyg?
Man ser båda verktygen under 18:14 till 18:30

Klippet:[video]http://www.tv4.se/%C3%A4ntligen-hemma/avsnitt/antligen-hemma-del-5-110527[/video]


Kanske är smartast att köpa en handöverfräs för att få det snyggast?
 
Borrjiggen är en KWB 7592
 
Och jag tog mina dörrar till ett snickeri som hade en maskin som borrar alla tre hålen på en gång.

Protte
 
Stora hålet får man mäta ut var det ska vara, småhålen är ju enkla eftersom man har gångjärnets hål att gå på och det ligger dikt an mot ytan efter att man borrat stora hålet så inga problem att märka hålcentrum. Sen är ju finessen med dom där gångjärnen att det mesta går att justera i efterhand så inte hela världen om borrningen blir något oexakt.

Själv fräste jag mina senaste 35mm hål pga att dörren var så tunn att borrspetsen riskerat att gå igenom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.