Hej

Behöver man sätta manschetter runt alla rörgenomföringar när man kaklar/klinklar eller räcker det vid golvbrunn och toastol ?

/Klein
 
Du skall ha manchetter (fiberduk) runt allla genomföringar.
 
Som sagt det sakll vara överallt. Om det är golvgenomföringar så tycker jag det är självklart, vatten kan ju leta sig även till avlägsna hörn av badrummet, under klinker men ovanför fuktspärren.

På väggar i avlägsna hörn kan det kanske vara frestande att skippa manschetten, men även där kan du drabbas av kondens på röret som sedan letar sig in i väggen och löser upp gips eller liknande.
 
MathiasS skrev:
Du skall ha manchetter (fiberduk) runt allla genomföringar.
Manschetterna brukar var gjorda av en seg gummimassa och bundet med fiberduk på ytan. Tror nog inte att bara fiberduken med "plastgucka" räcker för att hålla helt tätt i alla lägen.
 
Johan Gunverth skrev:
Manschetterna brukar var gjorda av en seg gummimassa och bundet med fiberduk på ytan. Tror nog inte att bara fiberduken med "plastgucka" räcker för att hålla helt tätt i alla lägen.
Du menar den typ av duk man lägger i golvbrunnen? Den är säkert bra men inte använder man sådant för genomföringar på vägg?

Jag köpte alla tätprylar från Kakelbolaget och dom skickade med dessa armerade gummidukar till golvbrunnarna. Till avlopp och vägggenomföringar är det en typ av fiberduk som bäddas in i tätgucka.
 
Våra hantverkare har satt manschetter runt toaröret och alla brunnar. Sen har de tätskyddat hela golvet/väggar men någon sorts kletig massa (vet tyvärr ej vad den heter). Denna massa är även uppdragen på alla rör. behövs ändå manschetter/väv runt alla rörgenomföringar.?

/Klein
 
Iofs så handlar det ju lite om vad som står i arbetsbeskrivningen för just det system dom valt. Teoretiskt sett så kan det ju finnas någon variant på "gucka" som kan användas utan manchett. Men jag tvivlar på det.

Systemet är ju godkänt enligt bestämda förutsättningar.
 
magic skrev:
Våra hantverkare har satt manschetter runt toaröret och alla brunnar. Sen har de tätskyddat hela golvet/väggar men någon sorts kletig massa (vet tyvärr ej vad den heter). Denna massa är även uppdragen på alla rör. behövs ändå manschetter/väv runt alla rörgenomföringar.?

/Klein
Manchetter skall sättas på alla rörgenomförningar, appliceras med att ca 5-10 mm sticker upp på röret som sedan guckas.
Detta fick jag för mig då jag gjorde mitt badrum.
 
MathiasS skrev:
Du menar den typ av duk man lägger i golvbrunnen? Den är säkert bra men inte använder man sådant för genomföringar på vägg?

Jag köpte alla tätprylar från Kakelbolaget och dom skickade med dessa armerade gummidukar till golvbrunnarna. Till avlopp och vägggenomföringar är det en typ av fiberduk som bäddas in i tätgucka.
Då är det nog olika för olika system. Jag köpte mitt på Höganäs och där var inner/ytterhörn vulkade i det där gummiliknade och manschetterna i samma material. Dock ej lika klibbigt som brunssduekn.
Samma hos Stigs Kakel rakt över E6:an. Har ej kollat fler leverantörer.
 
Johan Gunverth skrev:
Då är det nog olika för olika system. Jag köpte mitt på Höganäs och där var inner/ytterhörn vulkade i det där gummiliknade och manschetterna i samma material. Dock ej lika klibbigt som brunssduekn.
Samma hos Stigs Kakel rakt över E6:an. Har ej kollat fler leverantörer.

Ja det är säkert olika. Alfix och Optiroc har en fiberduk (inte som armeringsremsan, mer "tygig" än så).
 
MathiasS skrev:
Du skall ha manchetter (fiberduk) runt allla genomföringar.

hm, gäller detta även el-rör (för belysning till badrumsskåp)?

/Ulf
 
ulf999 skrev:
hm, gäller detta även el-rör (för belysning till badrumsskåp)?

/Ulf

Säkerligen helt onödigt i många fall men jag tätade även där. Kostar inget extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.