Status
Tråden går ej att kommentera.
Idag har vi varit på sängfabriken i Torpsbruk och tittat på sängar. Vi kollade en continental med bonell (understa ramresåren)-pocketspring(resårmadrassen)-talalailatex(bäddmadrass), med skulderzon. I valfritt tyg gick den på 11540:- (180x200)
Billigare än så får man nog inte fatt i, så vi kommer att beställa den här modellen och får den fraktfritt hemkörd inom 2 veckor. Perfekt!
Vi har inte ännu bestämt oss för om vi ska ha stomme eller bara huvudgavel, men det är ett senare problem. Vi hittade en jättefin gavel på Sängjätten som passar till continental men den kostade 10 000:- och då ingick inte ens sängbord.....
De hade huvudgavlar i samma tyg som sängarna men vi glömde fråga vad den kostade. Ska försöka komma ihåg det när vi ringer och beställer.
Nån som har tips på vart man kan hitta en tygklädd huvudgavel annars? De som finns på IKEA var fula som stryk......
Kan i alla fall så här långt rekommendera att kolla www.ana.se om ni går i sängköpartankar!
 
En sådan gavel kan du lätt fixa själv. Ta en skiva tex spånskiva eller mdf. Klä in den med skummgummi eller syntetvadd för att få den mjukhet du vill ha. Väljer du skummgummi skulle jag lägga ett lager vad ytterst i alla fall. Sen mäter du noga bredd och höjd och djup. Av tyg klipper du 2 st rektangar som kar måtten som motsvarar bredd och höjd + sömnsmån. Det är bättre att det är lite tajt än för stort. Klipp oxå en lång remsa som är lika bred som djupet och lika lång som bredd+höjd+höjd. Sy fast remsan runt kanterna på de stora rektanglarna. Trä över "påsen" över gavlen. Nedtill kan man sy igen för hand, sätta kardborre eller knytband. Hela gaveln skruvas sen fast i sängbotten, du får göra hål genom tyg och stoppning för detta. Glöm inte att oxå borra hål i skivan!
Hoppas du förstår!!!
 
Faktiskt inte svårt att göra själv, en spånskiva som sågas ut till lämlig form beroende på vad man föredrar rak-välvd-annan form, rak överkant är iof. lättast om man är ovan.
På den sätter man sedan stoppning/vadd (finns i påsar) och skjuter fast med häftpistol, sen är det bara att klä hela härligheten med valfritt tyg som spänns och häftas fast på baksidan, och det är här det roligaste börjar för nu finns alla möjligheter att få en unik och personlig och ursnygg sänggavel till ett överkomligt pris, sen är det fritt fram om man vill sätta på klädda knappar, keder, dekorband ............ tja, bara fantasin sätter gränser.
Gaveln kan sedan fästas i själva resårkärnorna eller sättas upp direkt på väggen.

//Christina.

*EDIT* Äsch.... Lisa var flitigare än jag så hon hann före ;) men andemeningen är densamma. Personligen tycker jag dock att skumgummi är trixigare att jobba med, väljer du det så ta för allt i världen inte för tjock, utan hellre isf. dubbla lager.
 
Lite kommentarer bara ang. avtagbar klädsel som iof. är praktiskt spec. om man vill ha ett vitt/ljust tyg, välj isf. ett vattentvättbart tyg och tvätta innan du klipper och syr, annars får du aldrig på den efter första tvätten ;)

MVH/Christina.
 
Snigel :

Underbart, har suttit och väntat på att få höra vad ni tyckte om sängarna på Ana. Är dom i klass med Jensen, Hästens Carpe Diem ? eller var det bara något som dom försökte locka med ?

Kanske svårt att avgöra iof för oss lekmän men .. jag ser att ni verkade nöjda iaf, låter ju riktigt intressant det här.
 
Super - denna rapporten har jag väntat LÄNGE på!

Har upptäckt något som heter Kinnabädden som också ser ut å vara lite humanare i pris förutom Ikea då.....det finns alltså humanare modeller prismässigt men de är la int elika upphåsade. Och jag har inte provlegat EN säng ännu - det kommer la ;-)
 
Jag tycker det är svårt att säga vilken klass de tillhör.....för vad skiljer egentligen alla sängar åt? Det man direkt kan se är ju tyget, och det såg fint ut tyckte jag. Att man dessutom fick välja vilken färg och "struktur" som helst till samma pris var också bra. Den allra lyxigaste som vi har bestämt oss för var väldigt skön att ligga i, men det är ju alla de där Jensens, Hilding och faktiskt IKEA också! Om jag skulle klämma in nån negativ åsikt så är det väl kanske att tyget kan se lite lyxigare ut på t ex Hästens eller Jensens, men tyget ser man ju inte sen i alla fall! Han berättade om fjädersystemen och vi klämde och kände på de olika sorters fjädrarna och bäddmadrasserna, och som sagt....vi tyckte det verkade bra. Kanske gör vi bort oss.....men om ingen annan vågar chansa så får ni väl hålla er till tåls medan vi provar våra några månader...;)
 
Hur var bemötandet? Jag skickade ju efter en katalog och den kom ju men innehöll inte det - för den var inte tryckt ännu. Låter onekligen bra :D och prisläget låter ju också bra.

Är det med två sängar man ställer intill varandra eller en stor säng under med? Och vilken sorts ben ?

Gavlar såg jag att mio hade iofs inte billiga men en var ju som en kombinerad gavel/hylla också - smart för en bokmal!
 
Vi blev väldigt väl omhändertagna måste jag säga. Man slapp det här smöriga försäljarsnacket som man kan råka på ute i butikerna, och när jag idag ringde och ville ha mera uppgifter så fick jag de glädjande beskeden att huvudgaveln kostar 490:- (!) och att de lämnar 15 års garanti mot brott i fjäder och ram. När jag sedan bad dem rabbla upp vilka olika tyger det finns tyckte hon att det var bättre att hon skickade hem tygprover till oss.....och det var ju verkligen bra!

Sängen består av två lösa bonellbottnar underst som man då ställer ihop på stålben (träben om man inte väljer kontinental) och två lösa kasetter som stoppas i en "säck" och blir till en madrass ovanpå. Bäddmadrassen är hel, alltså 180 bred.

Vi har funderat en del på det där med gavlar, och fastnat för tyggaveln som man kan hänga kuddar på för att kunna sitta riktigt bekvämt. Dock glömde jag fråga hur hög gaveln är......

Vill också ha en sängkappa runtom för att dölja benen, men det har vi inte kollat så noga på ännu.
 
Fasen, det låter riktigt intressant. Anledningen till att jag fråga om kvalitén var att dom hävdar att det är samma fjäderuppbyggnad och latexfyllning som i en hästens eller dylikt. Såg att dom betalar resan dit om man har en lång väg dit, det är ju riktigt bra.
 
Ja, vad de flesta säger så finns bara en fjädertillverkare i Sverige så det borde inte kunna skilja på själva fjäderdelarna i alla fall. Enligt vad jag har lärt mig under den här tiden vi provat och provat och diskuterat med en massa försäljare så finns följande alternativ:

Ramresår med Bonell: Det sämsta eftersom alla fjädrar är länkade med varandra och man får hängmatteeffekten.

Ramresår med Bonell i botten och LFK överst: Lite bättre, men fortfarande hängmatteeffekt.

Ramresår med Bonell och Pocket: Den bästa av ramresårerna, men nackdelen är att den inte är så bra för de hårdaste påfrestningarna (sitta i sängen, hoppande barn, och ja....ni vet vad...;)

Kontinental: Bonell i ramresåren, pocket i resårmadrassen. (Det är ju i stort sett samma som kontinental förutom att man får lägre fjädrar sammanlagt än i en kontinental.)

Kontinental med zoner: Samma som ovan fast mjukare delar vid axel och höft för att man ska få en så rak linje av ryggraden som möjligt.

Bäddmadrass: Skumgummi eller latex......det har vi inte lagt ner så mycket energi på, men latex sägs vara det bästa så då får det väl bli så.

Vi har kommit fram till att kontinental är ett bra alternativ om man sitter och läser i sängen mycket....eller har andra aktiviteter som innebär annat än att bara sova.

Använder man sängen enbart till att sova så klarar man sig precis lika bra med en ramresår....då kommer man aldrig ner till bonelllagret längst ner i en kontinental.

Sen kan man ju undra om det är skillnader på materialet som pocketfjädrarna sys in i? Eller om sängen är bättre för att den är stoppad med tagel och lin? Eller om tyget har stor betydelse?

Hur ska man någonsin kunna välja? :)
Men av någon underlig anledning så tror man sig inte kunna bli lurad om man köper den på Sängjätten eller Sova t ex.....tänk vad mycket det gör med ett känt varumärke ändå.....och visst tvivlar man på att Wonderland är lika bra som Jensens eller Hilding...?

Så mycket energi som vi lagt ner på det här så kan vi ha vilken säng som helst.....vi kommer att sova som döda stenar efter att ha sprungit omkring i alla affärer! :D

Är det någon annan som har fått nån annan uppfattning om vad som skiljer de olika alternativen åt?
 
???
Har ringt ana idag, och de låter som ett pyramidspelsföretag när de böjar prata. Men, jag skiter i Varför de är billigast, bara att de är det. vill bara veta vad det kostar osv...
De betalar frakten oc även bilresa?! (resan ner Abisko-Malmö enkel väg ca 200mil betalar de verkligen det ;))
Dock max 10% av sängen:( men ser man det som semester så...

Anas superpocket är som hästens säger de själva (pocket resår, latexmadrass och ben 160*200 priset är 7430:) men mio har en som heter basic som kostar 6200 (utan ben) samma resårer enl. ana eftersom de tillverkas på samma ställe. Varför är då inte ana billigast?

Beror det på allt annat i sängen?

Ana rekomenderar ej heller ull/tagel eftersom det blir platt!

Varför har då hästen det?
Är lite emot plast och latex och väljer gärna naturmaterial så långt ekonomin tillåter. Nån som har erfarenhet av den platta ullen? /taglet?

Är det oxå så att en ramresårmadrass måste kunna "andas" underifrån?
Har tänkt bygga en japanskinspirerad "svävande" till utseendet slags plattform med gavel och lägga resårmadrassen på. Men blir det för tätt? Som att lägga sängen på en brygga ungefär? Samma som att ha den direkt på golvet?

Skulle gärna höra hur Snigel trivs i sin ana säng nu?
Och är hårdheten "hård" som de flesta andra fasta sängar? Eftersom vi bor i Abisko så åker vi inte och provar. Tycker att alla från Ikea till Mios lyx och tempur känns sköna, i fast utförande på samtliga.

Alternativ två är att lägga en tjock tempus på min plattformssäng. Men känns lite overkill då jag inte har några problem med varken sömn eller ont.

Ana skulle skicka prov på tyg så det var ju bra.

 
Hej Nooki

Vi köpte för ca 2 år sedan en blårutig bäddmadrass. Då var den luftig och fin, helt underbar. Nu är den platt och inte alls lika bylsig som tidigare. Den är ganska hård, men man vänjer sig och tänker ej på det.
Vi jämförde dock med en ny på affären och det var skillnad.

Hade tidigare, ca 10 år sedan, en latexbäddmadrass. Den åkte till landet när vi köpte ny. Den ser dock precis likadan ut som när den köptes!

Så till nästa madrass/säng är det inte prioritet att det skall vara tagel osv.
 
Hej nooki!

Vi fullkomligt ääääälskar vår säng! Utan att ljuga så tänker jag varje kväll när jag går och lägger mig..."herregud vilken skön säng jag har". Den formar sig verkligen efter kroppen och konstigt nog blir man inte speciellt varm i den som man kan bli i andra sängar....sådär nattsvettig som är så äckligt! Latexmadressen verkar alltså funka bra med tanke på "andas-konceptet".

Visst låter de som värsta fjantarna när man pratar med dem, men de är trevliga i verkligenheten (har träffat dem två ggr eftersom jag var med mina föräldrar dit när de köpte säng). Jag köper hellre säng där än hos en smilande försäljare på diverse butiker som finns ute i städerna......

Vi köpte kontinentalmodellen av den bästa dyraste och det gick på runt 10 000-11 000 tror jag. De pengarna känns som småpotatis idag när vi sover så skönt som vi gör. Min rygg har blivit bättre, och jag får inte längre ont i höfterna när jag ligger för länge på helgerna som jag fick förut. (Zon-systemets förtjänst antar jag?)

Ang hårdheten skulle jag nog inte vilja säga att den är jämförbar med t ex IKEAs. En fast på IKEA känns verkligen fast, men det gör inte den här. Jag var tveksam i början eftersom jag gillar att ligga lite hårdare, men sängen känns riktigt bra, trots att den är mjukare på något vis än andra fasta. När man sätter sig på sängkanten känns den otroligt mjuk, men när man lägger sig ner formar den sig fint. Nu har ju vi visserligen kontinentalmodellen, det blir ju säkert annorlunda om man har en resårkärna, då är ju fjädrarna kortare än i resårkärna+resårmadrass.

Den första veckan luktade madrassen verkligen latex, men det försvann ganska snart, och nu är den som vilken säng som helst....nää...den är ju bättre! :-D
 
Stänger den här tråden också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.