Har kollat runt bland trådarna men inte lyckats få någon samlad bild på vad jag behöver för att komma igång. Jag funderar på att bygga en platsbyggd bokhylla i ett sovrum som är målad, lite amerikansk stil med lister och sånt. Har byggt lite förut men är amatör. Har bla byggt en platsbyggd stereomöbel med IKEA-inkrom. Nu vill jag ta steget till lite större projekt.
Här är lite frågor.

1. Vilka verktyg kan ni rekommendera för att få bra resultat? Har kollat lite på Kreg. Har ni tips på andra plugg- eller fästsystem för snygg ihopmontering? Tips på bra snickeribord? Vad ska jag ha för såg (maskin) för att få raka och fina snitt? Andra nödvändiga verktyg?

2. Ska man försöka bygga allt från scratch eller ska man istället "klä in" en IKEA-hylla? Vilka delar kan ni rekommendera att man bör köpa färdiga eller halvfärdiga?

3. Vad är bästa materialet om man ska få en proffsig finnish som blir snygg då man målar?

4. Några förslag på websidor eller Youtube-kanaler med tips på hur man bygger platsbyggda hyllor?

Tack!
 
Mitt tips är att börja skissa på hyllan och de funktioner du önskar att den ska ha, posta sedan dom här ihop med eventuella frågetecken så kan vi försöka guida dig genom processen. Svårt att veta exakt vilka verktyg din hylla kräver innan man vet hur du tänkt dig den. Är det öppna, fasta hyllplan endast, ska dom vara flyttbara, ska du ha lådor och/eller dörrar, mm mm?
 
Har inte kommit till skisstadiet ännu men planen är en öppen hylla med fasta hyllplan. Eventuellt skåp längst ned beroende på om man kan använda halvfärdig lösning med dörrar. Inget jätteavancerat alltså.
 
Kanske kan du kexa ihop det? Det brukar jag göra, snabbt och framför allt enkelt.

Mdf kan du slipa och lacka till högglans om du vill men det tar ju lite tid.

Kex.jpg
 
Som Wendigo säger, kex eller lameller som det också kallas, alternativt centrumtapp om man vill slippa köpa lamellfräs. Finns egentligen hur många sätt som helst att sätta ihop en hylla med... MDF och lister av furu är mitt råd.
 
Bara en fråga om Kreg Jig eller UJK: Stöder den att man kan skapa helt vinkelräta och jämna skarvar mellan två sidor dvs utan en massa fix så att de blir exakt kant i kant?
 
...kom på en till fråga: Såg en video på Festool Domino men det verkar dyrt. Finns det billigare alternativ som funkar lika bra?
 
Jag har inte använt någon av dom men ser inget skäl till att dom inte skulle göra det? Det viktigaste torde vara att snitten är vinkelräta och att "lika" bitar verkligen är helt lika. Personligen hade jag hellre gått för centrumtapp, kex eller domino så slipper du en himla massa fula hål att spackla igen sedan.
 
Domino från Festool är för dyrt för mig. Vad behöver jag för att komma igång med kex?
 
Allt du behöver är en lamellfräs samt kex och lim, du hittar dom från en femhundring på Jula, Harald Nyborg och liknande. Värstingarna från Lamello kostar nog i samma storleksordning som Festool Domino. Vill bara påpeka att jag inte har någon erfarenhet av dom billigaste modellerna, har själv en mellanklassmaskin från Makita som fungerar bra.
 
Ps. Har du en handöverfräs så går det att göra spår för lameller med den också. Not och fjäder är ett annat alternativ som endast kräver en handöverfräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.