Hej

Hoppas jag på rätt ställe, om inte så ber jag om ursäkt.

Vi har låtit en VVSare byta 12 st termostater och ventildelar i vår villa.
Han satt in MTW-28 MMA termostat samt FVAV-15 MMA ventildel
Han har fakturerat 220 för termostaten samt 185 för ventilen (EX moms)

När jag kollar på nätet hittar jag det dyraste priset för termostaten 176 INK MOMS samt ventilen för 177 INK MOMS

Är detta påslag normalt i branschen?
 
Mycket normalt när det gäller vvs, det är faktiskt normalt med betydligt större påslag än i ditt fall.
 
Det är ju sjukt!

Han tar 275:- Inkl moms när jag kan köpa den för 176:-
100 kr påslag + att han antagligen köper in den billigare. Väldigt många % :(

De hantverkare jag anlitat innan (snickare, kaklare och el) har i allmänhet gett ett pris som stämmer med det som man köper prylarna i an vanlig affär.
 
Som Gabbe skrev skulle jag säga att du kom lindrigt undan, helt klart i nedre halvan.
 
Krilleman
FVAV har grundpriset i katalogen 211:- exkl moms och en större vvs-firma med lite volym betalar dock under 100-lappen utan moms för denna.

MTW-28 har grundpriset i katalogen 232:- exkl moms och en större vvs-firma med lite volym betalar dock straxt över 100-lappen utan moms för denna.
 
P
Niclas Sprung skrev:
Det är ju sjukt!

Han tar 275:- Inkl moms när jag kan köpa den för 176:-
100 kr påslag + att han antagligen köper in den billigare. Väldigt många % :(

De hantverkare jag anlitat innan (snickare, kaklare och el) har i allmänhet gett ett pris som stämmer med det som man köper prylarna i an vanlig affär.
Du blir lika grinig när du köper en starköl på restaurangen för 65kr som du kan köpa för 12kr på bolaget? Köp vvs-grejerna själv och gör jobbet själv!?
 
Varför kolla upp priser efteråt? Gör det innan. Självklart ber man om en offert eller prisuppgift så man kan jämföra.
Tycker man då det är dyrt, så frågar man någon annan. Är det fortfarande för dyrt så gör man det själv.
Det är ganska vanligt här på forumet att folk tycker att de har fått betala för mycket för material, men väldigt få har frågat vad det kostar innan de anlitat hantverkaren.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vill nog påstå att priserna låter normala, jämförelsevis lågt. Finns säkert rörfirmor som skulle fakturerat en femtilapp till.
Sedan går det alltid att hitta saker billigare någonannanstans, vad det än är, men då får man lägga ner jobb själv. Du betalade x kronor för nya termostater i huset och för att slippa joxa med det själv.
 
Pherra skrev:
Du blir lika grinig när du köper en starköl på restaurangen för 65kr som du kan köpa för 12kr på bolaget? Köp vvs-grejerna själv och gör jobbet själv!?
Udda jämförelse...
Hantverkaren tar en timpeng med, medans arbetet med att servera ölen ingår i ölens pris...

Fråga till TS, vilken timkostnad på arbetet hade VVSaren?
 
Hej

Ja jag borde kollat priset innan, dumt av mig.
Och jag får acceptera påslaget eftersom det verkar vara normalt.
Elkillen lägger på 15% på hans inköpspris och kakelkillen ger konsumentpriser (han tar rabatten)
Kanske jag har haft tur med de andra och jag har lärt mig något :)

Konstigt att jmf med krog, där betalar jag givetvis ett ordentligt påslag så de kan betala hyror, el, löner sov osv.
Hade jag betalt hyra för bordet så hade jag nog räknat med mindre påslag på mat o dryck,

VVSaren tar 510 kr + moms i timmen. Han debiterade 30h för byte av 12st termostater/ventiler samt demotering av kök och toa samt inkoppling av samma samt 2 reseersättningar a 240 kr

Att tillägga var att han spillde rostigt/smutsigt radiatorvatten över delar av det nya golvet utan att torka upp det.
Klinkersen blev missfärgad och vi la ner typ 4 timmar på att skrubba bort allt med riktigt läskiga medel. Fogen och även delar av klinkernen blir aldrig som de var innan :(

Han gav oss 2 timmar kredit=1020 + moms

Jag har bestridit fakturan så vi får väl se vad som händer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.