R
Vi har ett 50-talshus med vind där nostalgia ligger, vi inte sett till på åratal som är lite misskötsamhet och var bättre förr att ha kollen där. Förråd var det dåligt med annat än några små, innan huset byggdes till dubbla storleken på bredden, så gamla garaget nu är förråd och delvis det nya jättestora som ändå har 3 bilar.
Ser vi på hus till salu är det ofta brist på förråd, utom i väldigt gamla hus och i Djursholm där man har rejäla källare med förråd och en vind med trappa upp. (Djursholm var överkomligt för ett antal år sedan då det var dyrt men nu är det grymt).

Vad som gäller är minimalism, släng och köp för alla kvm är dyra?
 
Redigerat:
Förrådsrum har nog rätt låg prio på nytillverkade hus ja. Händer ju att tvättstuga etc saknas också. Tror inte husen är till för att faktiskt bo i... :)
 
R
stefancrs skrev:
Förrådsrum har nog rätt låg prio på nytillverkade hus ja. Händer ju att tvättstuga etc saknas också. Tror inte husen är till för att faktiskt bo i... :)
Tvättmaskin hamnar i badrummet, i huset vi ska se på har de båda.
 
Vad är det du frågar egentligen?
 
Märklig trådstart. Här i norrland är förråd ingen bristvara iallafall.
 
RPT skrev:
Tvättmaskin hamnar i badrummet, i huset vi ska se på har de båda.
Båda vad?
Iaf, ja, den hamnar oftast i badrummet, vilket ju är en kompromiss. Rätt osmidigt jämfört med tvättstuga.
 
Vi tittade på i alla fall ett nytt hus när vi gick på visningar. Och ja, det var rätt dålig med förråd. Fördelen är väl att man inte samlar på sig så mycket skit om man inte har plats att förvara det. I ärlighetens namn, hur ofta är man ute i förråd och rotar fram någon man ställt undan där? Bortsett från säsongsgrejor som snöskyfflar och gräsklippare då.

Vad jag däremot var väldigt förvånad över är bristen på förvaring i boytan, framför allt garderober.

Köpte hus från sent 60-tal. Förvaring är det gott om. Men de stora ytorna i källaren som nu kan användas till förråd har nog en gång i tiden använts till torkrum (innan torktumlare och luftavfuktare) och vedförvaring eller liknande. En del av källaren står också som "outgrävd" på originalritningarna så det har tillkommit i efterhand.

Samma gäller boytan. Vi har hela väggar täckta av inbyggda garderober. Sedan att de är dåligt optimerade invändigt är en annan sak. Men det går att åtgärda enkelt med lite modern garderobsinredning.

Jag tror det är så pass dyrt att bygga idag att man helt enkelt drar in på de ytor som inte är absolut nödvändiga.
 
Lösa garderober är ju mycket mer flexibelt, jag väljer ofta bort hus med hela garderobsväggar när jag tittar på hus. Det är ju en hel vägg som försvinner i sovrummet, ofta är dörren på vägg nummer två och fönstret på vägg nummer tre, så sängen går bara att ställa på ett sätt.

En tanke jag har om jag bygger nytt nån gång är att centralt i huset ha en "pelare" av klädkammare, som vid behov kan bli ett hisschakt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
RPT skrev:
Tvättmaskin hamnar i badrummet...
Det är ju lyx, och nära till torkställningen över badkaret :p
b-fil1-8085-torkhiss_main.jpg
Mysigt och avslappnande att ta sig ett bad medan dropparna faller...

I England hade de, i alla fall förr, ofta tvättmaskinen i köket.
Undrar var de hängde tvätten? Över brödrosten :eek:
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Lösa garderober är ju mycket mer flexibelt, jag väljer ofta bort hus med hela garderobsväggar när jag tittar på hus. Det är ju en hel vägg som försvinner i sovrummet, ofta är dörren på vägg nummer två och fönstret på vägg nummer tre, så sängen går bara att ställa på ett sätt.

En tanke jag har om jag bygger nytt nån gång är att centralt i huset ha en "pelare" av klädkammare, som vid behov kan bli ett hisschakt.
Lösa eller fasta garderober spelar ingen roll bara de är på rätt ställe, vilket de är i vårat hus. Tänkte mer generellt att många nyare hus vi tittat på har max 2-3 garderober i ett familjehus. Och ingen plats att ställa flera. Jag undrar var de som bor där har sina kläder. Det är snygga hus med cool planlösning och arkitektur, men jag tror inte arkitekten bor där...
 
RPT var ett känt troll som har stängts av tidigare.
Dock anser jag att den här tråden har ett generellt värde så den får leva vidare.

/Mats
Moderator
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.