Mn kan ju även göra tankeexperimentet att man sätter ett mycket högt pris på biltvätt och överigt underhåll.

Då kommer ingen att sköta sina bilar, vattnet skonas, men bilarna förstörs i förtid och man måste tillverka nya.

Knappast miljövänligt det heller.
 
mycke_nu skrev:
Knappast miljövänligt det heller.
Nä, om man vill minimera sin miljöpåverkan torde det i dagsläget vara bäst att åka till en för ändamålet avsedd anläggning. Naturligtvis i samband med att man har andra ärenden i närheten (t.ex. i samband med tankning).

(Personligen tror jag inte att tvättandet utgör en speciellt stor del av det totala miljöavtrycket som är kopplat till bilägandet)
 
Enligt Stockholm Vatten är det inte förbjudet men olämpligt. Problemet är inte vattnet utan smutsen på bilen som kan vara olja och annat som inte är så lämpligt att släppa ut i naturen.
 
Men "smutsen" som är på bilen är ju redan i naturen från början! Det är det som är poängen, hur hamnade den där? Angrip problemet vid källan istället. Hur mycket "smuts" det än är på en bil så finns det storleksordningar mer på vägarna som bilarna kör på. Denna smuts spolas ut i naturen varje gång det regnar, vid snösmältning osv.

Biltvätt är en käpphäst eller ett rött skynke som miljötjänstemän stirrar sig blinda på och älskar att komma med pekpinnar. Det är helt irrationellt jämfört med alla andra miljöproblem som finns.
 
Nissepisse skrev:
I att du har fått privilegiet att födas som en människa på en vacker planet. Med detta privilegiet kommer ett visst ansvar att inte förstöra planeten för andra som vill njuta av den på annat sätt än att sitta i en nytvättad bil :)
Sen kan också tycka det är logiskt att man ska få betala för att underhålla sin bil.
Nu var det ju inte underhållet av bilen som var ologiskt utan pålagan att medels sin bil städa vägarna och betala för det.
 
Nu börjar det närma sig samma argument som båtfolket körde med när man förbjöds att tömma sina toaletter i havet - "men fiskarna och sjöfåglarna bajsar ju ut mycket mer än vi!"
Visserligen sant, men om man nu med små insatser (som att tömma tanken i land istf i havet) kan låta bli att bidra till nedsmutsningen, så varför inte?

Och att ställa bilen på gräsmattan/grusplanen och tvätta den, istf på gatan, är ju ingen större insats precis. Biltvätt på macken är förstås ännu bättre, men till ett lite högre pris (beroende på hur mycket man värderar sin tid också, förstås).
 
Redigerat:
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Det är inte helt trivialt att ställa bilen på en gräsmatta, då måste jag såga ner ett äppelträd eller ett järnstaket.

Men sen vill jag minnas att jag läste att de flesta mackarnas anläggningar inte stoppar tungmetaller och sånt skit heller, de har i princip bara oljeseparering?

Jag tvättar bara bilen 2-3 gånger om året och i de flesta fall så hinner vattnet inte rinna ner i nån dagvattenbrunn utan det torkar på vägen (så smutsen från vägen hamnar på vägen igen bara).
 
Redigerat:
b8q skrev:
Biltvätt på macken är förstås ännu bättre, men till ett lite högre pris (beroende på hur mycket man värderar sin tid också, förstås).
På "min" mack kostar det 100:- att låna tvätthallen 1h. För detta får jag:

* Både högtryck och vanlig vattenslang.
* Varmvatten.
* Pappersrulle för att torka av där det behövs.
* El om jag vill dammsuga.
* En jämn temperatur året om (varken gassande sol eller minusgrader).
* Viktigast av allt: 1h bara för mig själv och bilen, utan att behöva störas av grannar, ungar eller frun.

Att smutsvattnet tas om hand på ett ordnat sätt ser jag som en liten bonus för samvetet.
 
Den här sommaren tvättade jag våra tre bilar varje dag pga av all fågelskit och vägdammet.

Det hade varit en höjdare att köra en runda på 44 km till centralorten med varje bil för att tvätta i hall..
 
mycke_nu skrev:
Den här sommaren tvättade jag våra tre bilar varje dag pga av all fågelskit och vägdammet.

Det hade varit en höjdare att köra en runda på 44 km till centralorten med varje bil för att tvätta i hall..
Jag beskrev vad jag ansåg vara bra med en tvätthall. Jag skrev inte att jag tycker att alla skall åka till en tvätthall varje dag.

Tolkade du verkligen mitt inlägg så?

Men visst, för diskussionens skull kan jag spinna vidare ;) :

För det första går det att blåsa av bilarna med lite vatten om det enbart är damm du vill bli av med.
För det andra kan du säkert passa på att åka till en hall när du ändå "är på plats" i centralorten. Förslagsvis när du skall använda lite tyngre rengöringsmedel (avfettning, etc). För du har väl rimligtvis andra ärenden till centralorten ibland?

Edit:
Om du har så stora problem med fågelskit att du måste tvätta alla dina bilar varje dag, skulle du kanske överväga ett garage, carport eller liknande? Eller menar du att du är ute och kör alla 3 under en och samma dag och att fåglarna skiter ner bilarna "i farten"? :)
 
Redigerat:
Ja, om bilarna blir skitiga varje dag måste det ju innebära att de körs varje dag? Och den körningen kan ju då inkludera en sväng förbi en tvätthall.


Själv tvättar jag som sagt var bara bilen ett par tre gånger om året och i samband med det brukar jag också passa på att köra lackrengöring och vaxning. Då föredrar jag att tvätta bilen på infarten för att sen låta den stå i garaget och torka till nästa dag (för att slippa vatten som rinner fram från lister och grejer när jag håller på och vaxar).


Jag skulle aldrig ens ha tid att tvätta bilen varje dag.
 
I
Förr när jag tvättade bilarna, det gör jag inte längre, då passade jag på när oväder nalkades, ut och tvåla in bilen, att det sen ösregnade så skiten rann ut på gatan kan inte vara mitt fel.(y)
 
Mycke_nu: Gratis, du verkar ha gott om tid. Om bara du tvättar bil 3 ggr/dag så gör det nog inget. Värre är det om alla i en stad/samhälle tar sig den friheten. Då blir det stor belastning i reningsverket (om vattnet når dit).
 
eviljava skrev:
Jag beskrev vad jag ansåg vara bra med en tvätthall. Jag skrev inte att jag tycker att alla skall åka till en tvätthall varje dag.

Tolkade du verkligen mitt inlägg så?

Men visst, för diskussionens skull kan jag spinna vidare ;) :

För det första går det att blåsa av bilarna med lite vatten om det enbart är damm du vill bli av med.
För det andra kan du säkert passa på att åka till en hall när du ändå "är på plats" i centralorten. Förslagsvis när du skall använda lite tyngre rengöringsmedel (avfettning, etc). För du har väl rimligtvis andra ärenden till centralorten ibland?

Edit:
Om du har så stora problem med fågelskit att du måste tvätta alla dina bilar varje dag, skulle du kanske överväga ett garage, carport eller liknande? Eller menar du att du är ute och kör alla 3 under en och samma dag och att fåglarna skiter ner bilarna "i farten"? :)
Näe, jag förstår vad du menar, men det är lite kul när vi som bor på landet drabbas av visdomar som kommer ur tätortsperspektiv, därför sätter jag saker lite på sin spets. :)

Garage finns det gott om, men det är för mycket meck att hålla på och parkera där när man flänger fram och tillbaka. Det går inte att uppfostra familjemedlemmarna att göra det. Inte mej heller..

Hagelbössa, kanske. Det blir en del skit när man har så här mycket svalor.

Screen Shot 2014-08-25 at 13.10.23.png
 
Ja, jag hade nog funderat på hagelbössan...

Vägdamm kan man ju i ärlighetens namn strunta i (om man inte är pedant), men fågelskit bränner ju fast i lacken om man låter det vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.