Om man nu har ett hus som är utbyggt sammanlagt 30kvm men saknar bygglov. är det någon idé att söka det nu? Förra ägaren byggde det för runt 10 år sedan och jag vet att det e preskriberat men om att det är värt att betala för bygglov ändå. Vill ju inte behöva riva...
 
D09
mlsat skrev:
Om man nu har ett hus som är utbyggt sammanlagt 30kvm men saknar bygglov. är det någon idé att söka det nu? Förra ägaren byggde det för runt 10 år sedan och jag vet att det e preskriberat men om att det är värt att betala för bygglov ändå. Vill ju inte behöva riva...
Rivning brukar väl bli svårt om det passerat 10 år, om det passerat 10 formella år samt inte strandskydd och andra hinder.

Har ni underlag på att det gått 10 år?

Kolla med kommunen om hur dom ser på det att du vill göra rätt för dig ( ja, göra rätt för den tidigare ägaren )
 
Byggt 05 kollade jag nu . Är det något som kan dra ner priset vid eventuell försäljning om 10 - 30 år?
 
D09
mlsat skrev:
Byggt 05 kollade jag nu . Är det något som kan dra ner priset vid eventuell försäljning om 10 - 30 år?
Kan det säkert, såvida inte någon regering ger alla svartbyggen amnesti under kommande 30 år

Ska du bygga ut eller något?
 
Om det är byggt 05, så skulle jag nog vänta ca. ett år (med råge) innan jag pratar med kommunen om det. För i nuläget så kan de ju faktiskt få för sig att utfärda ett rivningsföreläggande.
 
Ok , skall bara bygga om ett halvårsbonat uterum till ett sovrum. Kommer inte synas utifrån förutom att en ny fasad kommer sättas dit för att bli mer likt huset
 
Det gör ju läget lite annorlunda. Om du bygger om ett uterum till fullfjädrad boyta, så tror jag att upptäcktsrisken ökar markant. och du riskerar väldigt höga sanktionsavgifter om du blir påkommen.

OM detaljplanen för ditt område tillåter utbyggnaden, dvs. huset är inte för stort, ligger inte för nära en tomtgräns, inte på prickad mark. Och inte kulturskyddat, inte strandskydd. Då skulle jag nog absolut söka bygglov, inte just för det svartbyggda uterummet, men för din nya ombyggnad. Då får us så att säga med den gamla förbrytelsen.
 
Ok då blir det nog att anmäla. Tack för svaren
 
Pratade med komunen och komunarkivet och det finns inga ritningar på mitt hus alls , bara på garaget. Så jag skulle rita in huset sen skicka till dem så dem hade
 
Det öppnar ju onekligen för en del "lösningar".
 
Tänkte så med men nu blev jag lite harig för att de fattar att nåt är i görningen =)
 
D09
mlsat skrev:
Tänkte så med men nu blev jag lite harig för att de fattar att nåt är i görningen =)
Ha ha ha
 
Om du endast skulle "rita in" huset på en tomtkarta, då är det ju byggnadsytan som du då ritar in och den är ju redan där. Men du kanske har planer på att utöka även den men vänta med det tills dom fått nuvarande fågelperspektiv, då blir ju allting rätt. Det är vanligt att ritningar på gamla hus inte finns i arkiven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.