Har drabbats av läcka i vattenledning i villa. Undrar över rätt till ersättning från försäkringsbolaget för olägenheter. Vid sidan av ersättning för återställande av väggar, golv mm.

Vi har inte kunnat använda separat toalett, tvättstuga med varmvattenberedare, tvättmaskin och torkskåp. För att torka ut fukten har två torkaggregat gått dygnet runt i fem veckor och beräknas behövas i ytterligare några veckor. Bullrigt. Mycket varmt under värmeböljan. Genom friläggning av betongplattan har delar av golvet inte kunnat beträdas, exempelvis matplatsen i köket. Dessutom är parkettgolvet i vardagsrummet uppbrutet och huset är i en stor röra.

Vi bor kvar trots detta men undrar i vad mån vi kan få ersättning från försäkringsbolaget för alla olägenheter. Tacksam för synpunkter och råd här innan vi talar med försäkringsbolaget om sådan ersättning.
 
Såvitt jag förstår så får du ingen ersättning för olägenheten. Utan bara för faktiska kostnader. Om ex. köket inte gått att använda alls så tror jag att man kan få ersättning för en del av restaurangräkningar osv.
 
De drar av förbrukningen på värmefläktarna. Möjligen någon typ av ersättning för att ni inte har kunnat tvätta och duscha. Olägenheten om ni inte har kunnat laga mat och äta på vettigt sätt kan man även få ersättning för. De följer någon typ av mall och lite på deras goodwill. Att ni inte har kunnat använda del av huset bryr de sig inte om.

Ni ska välja firma och försök hitta referenser samt skriva avtal med dem som fb har skrivit avtal med. Eftersom det går via fb kan du tyvärr inte använda olika villkor vid försening etc. Kräv sk dammfälla och plastavskärmingar då det är en bostad. Annars får ni bygg/slipdamm i hela huset. Byggfirman har troligen bara i avtalet med fb att det grov städas. De vill ofta bara reparera och inte ersätta med hela mtrl som ex hela gipskivor etc men kräv det där det kan behövas. Hoppas ni har fått en vettig handläggare och en bra firma för det är avgörande för att det ska gå smidigt.
 
Tack för bra synpunkter. Hittills inga problem med Sjövalla AB som håller i det hela samt Polygon som är experter på fuktskador.
 
Polygon är bra. De fick jag ta för att grannen hade dem och det blev billigare i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.